Dnes je 10.10. – svátek slaví Marina

Excalibur Army vyvíjí hydrostatickou plynulou převodovku pro vozy Tatra Phoenix a Force

Zveřejněno: 7. 8. 2023

Hydrostatickou plynulou převodovku vyvíjí česká zbrojovka Excalibur Army. Převodovka je vyvíjena primárně pro vozidla Tatra pro přenos výkonů od 300 do 450 kW a kroutících momentů do 3 000 N.m (řada Tatra Force i Tatra Phoenix).

TATRA PHOENIX v provedení tahač návěsů 4×4

Vývoj hydrostatické plynulé převodovky v Excalibur Army pokračoval v roce 2022 realizací pevnostních a životnostních výpočtů, zpracováním 3D dokumentace prototypu, specifikací a vývojem nezbytných hydraulických řídících a ovládacích prvků.

Byla řešena i oblast vývoje elektronického řídícího systému a SW vlastní převodovky i celého vozidla, která bude pokračovat i v roce 2023. Převodovka je vyvíjena primárně pro vozidla Tatra pro přenos výkonů od 300 do 450 kW a kroutících momentů do 3 000 Nm (řada Tatra Force i Tatra Phoenix). Kromě několika prototypů převodovky bude výsledkem vývoje i užitný vzor na elektronický řídící systém.

„Dotační etapa vývojového projektu bude ukončena v roce 2023, ale předpokládáme pokračování vývoje pro další velikostní typy a speciální aplikace na jiných podvozkových platformách i v dalších letech,“ uvádí společnost Excalibur Army ve výroční zprávě.

Excalibur Army zatím nechce zveřejňovat o převodovce bližší informace.

V roce 2022 byl také zahájen vývoj kolového vyprošťovacího prostředku Tatra TRCV-30. Jedná se o vozidlo určené speciálně pro vyproštění a jeřábovou manipulaci s kolovou i pásovou technikou do hmotnosti 30 tun. Je využitelné pro vojenské i civilní aplikace. Oproti vozidlu Tatra TREVA-30 má významně širší vyprošťovací schopnosti ve všech směrech.

Vyprošťovací prostředek Tatra TREVA-30.
Vyprošťovací prostředek Tatra TREVA-30.

U prototypu je použitý osvědčený podvozek Tatra 8x8 s novou kratší dvoudveřovou balisticky odolnou kabinou (úroveň ochrany 2 dle STANAG 4569), na nějž je integrována speciální jeřábová nástavba. Ke konci roku byla zpracována výkresová dokumentace prototypu a zahájena výroba hlavních komponent nástavby. Vývoj bude pokračovat i v roce 2023, kdy bude vyroben prototyp, provedeny jízdní i funkční zkoušky a zpracována výrobní a provozní dokumentace.