Standardní verze kombajnů Case IH Axial Flow a New Holland CR (výrobcem je koncern CNH Industrial) mohou vážit až více než 24 500 kilogramů, a to bez samotné sklízecí lišty. Stačí říci, že to není vůbec snadný úkol, přepravovat tyto titány z výrobní linky ke konečnému zákazníkovi až na pole.
Pokud jde o logistiku, je dodávka po celé Evropě mimořádně obtížný úkol, vzhledem k hmotnosti a rozměrům strojů. Jejich přesun po silnici vyžaduje zajištění speciálních nákladních vozidel, uspořádání správného nakládacího postupu a spoustu povolení, potřebných k přepravě takových velkých nákladů do různých zemí. Období sklizně vytváří vrchol poptávky po nových kombajnech. „Jedná se o velmi sezónní produkt. Musí být zemědělcům dodán včas, jinak to ztratí význam a zemědělci přijdou o úrodu,“ říká Alberto Mela, ředitel EMEA Finished Good Distribution and Compounds pro CNH Industrial.
Kombajny jsou navíc drahé a hi-tech, které vyžadují značné finanční závazky ze strany kupujících. V určitých případech si jsou zákazníci schopni zajistit dotace na podporu nákupu, jenže většinou je to v kritickém období roku, kdy výrobci své výrobky nestíhají dodávat.
Zasloužili se o to, stát se Mořskými vlky
Transportní logistický tým ve společnosti CNH Industrial byl odhodlán najít nové řešení pro přesun těchto obřích strojů. Našli ho na Dunaji.
Dříve byly všechny kombajny dodávány po silnici z centra společnosti v belgickém Zeebrugge do destinací po celé Evropě až po Rumunsko a Bulharsko.
V nové dohodě s přepravcem urazily objednávky kombajnů přes 2 300 km, po řece z německého Pasova do bulharského Ruse. Mnoho kombajnů lze odeslat najednou a není potřeba platit žádná povolení nadrozměrného nákladu. Říční doprava také znamená nižší emise oxidu uhličitého. V roce 2019 bylo řekou v rámci pilotního projektu odesláno 42 zemědělských strojů, včetně kombajnů a traktorů s vysokým výkonem, čímž se zamezilo emisím 37 tun CO2.
„Udržitelnost je jedním z klíčových pilířů logistiky průmyslové dopravy CNH,“ říká Dror Noach, vedoucí dopravní logistiky společnosti CNH Industrial. „Z tohoto důvodu neustále hledáme nová řešení intermodální dopravy.“
Cestování po řece trvá 10 až 15 dní oproti 4 až 5 po zpoplatněných silnicích. To znamená, že celkový čas vychází přibližně stejně nebo ještě lépe, když služby silniční nákladní dopravy nejsou k dispozici.
Protože zákazník v Bulharsku byl s dodávkou spokojen, lze tento pilotní projekt považovat za úspěšný. „Zpočátku byli trochu skeptičtí a obávali se, že by kombajny mohly být poškozeny během procesu nakládání a vykládání," říká Enkeleida Berdufi, vedoucí správy prodeje v Evropě v CNH Industrial. „Na vylodění jsme však dohlíželi s našimi vlastními týmy a zákazník viděl, že je to bezpečné.“
Plnou parou vpřed!
Díky úspěchu pilotního projektu v roce 2019 společnost prozkoumala všechny možné způsoby, jak zvýšit objem přepravovaných vozidel po řece. Plánuje přidat traktory i kombajny, včetně zemědělských strojů Case IH a New Holland, a mít více nakládacích míst po celé délce řeky.
Další metodou ke zvýšení přepravní služby by bylo použití člunů, ale kombajny by musely být nakládány jeřábem, protože na čluny/lodě se nedá najet tak, jako na přepravní trajekt. Aby toho bylo možné dosáhnout, transportní logistický tým se snaží do výrobního programu přidat zvedací držáky/oka poblíž kol.