„Model Major CL 80 je vybaven čtyřválcovým přeplňovaným vznětovým motorem TCD 2.9 L4 od společnosti DEUTZ AG o výkonu 75 koní. Inovovaný emisní systém je nyní doplněn o filtr pevných částic (DPF), který spolu s recirkulací výfukových plynů (EGR) a oxidačním katalyzátorem (DOC) zajišťuje plnění emisní normy Stage V,“ uvádí Marek Buchar, technický ředitel společnosti ZETOR TRACTORS a.s. Motor díky přímému vysokotlakému vstřikování paliva s elektronický řízením (Common-Rail) zajištuje kultivovaný a tichý chod, ekonomické provozní parametry a díky velmi dobrému převýšení krouticího momentu udržuje svůj výkon bez nutnosti častého podřazovaní.
Dvě verze kabiny
Pro zajištění vyššího komfortu má od letošního roku zákazník možnost výběru ze dvou pohodlných a prostorných provedení kabiny. Obě jsou konstruovány s ohledem na praktičnost využití.
Kabina STANDARD nabízí variantu s pevnou střechou nebo variantu se střešním oknem a ochranou FOPS (ochrana obsluhy před padajícími předměty). Pro zvýšení celkového pohodlí uživatele může být kabina na přání vybavena klimatizací a mechanicky odpružené sedadlo řidiče loketními opěrkami a opěrkou hlavy. Standardně klimatizovaná kabina PLUS přichází stejně jako kabina STANDARD v provedení s pevnou střechou nebo se střechou včetně střešního okna a ochrany FOPS. Mechanicky odpružené sedadlo řidiče s loketními opěrkami a opěrkou hlavy zde může být ve verzi na přání vylepšeno pneumatickým odpružením. Na přání může být také kabina vybavena sedadlem spolujezdce.
Kabina PLUS navíc nabízí nový sklopný a výškově nastavitelný sloupek řízení, vylepšenou ergonomii ovládacích prvků zadního TBZ a režimu PTO, přepínače z vyšších modelových řad, zarážky na pedálech proti smeknutí nohy při sešlápnutí pedálu, vylepšený systém ovládání uzávěrky diferenciálu. Uživatelsky přívětivější je také jednotný klíček pro zapalování i zámek dveří. Zjednodušení práce s agregacemi nabídnou např. univerzální otvory pro montáž agregačních displejů, prostupy pro kabely agregací do kabiny, nebo tříkolíková zásuvka pro napájení agregací.
Traktory modelové řady Major se osvědčily také při práci s čelním nakladačem. A právě další vylepšení, které inovovaný model Major CL nabízí, přispívají ke zjednodušení práce s nakladačem, a to díky přípravě na joystick k jeho ovládání a doplnění střešních potkávacích světel.
Major CL 80 je vybaven plně synchronizovanou čtyřstupňovou převodovkou s třístupňovou redukcí a mechanickou reverzací a umožňuje 12 + 12 rychlostí. Vnější hydraulika má dva okruhy, dodávka oleje je 50 l/min. Implementací motoru emisního stupně Stage V došlo také ke konstrukčnímu vylepšení u vzduchových brzd, u přívodu vzduchu a chlazení motoru nebo také u mechanické regulace hydrauliky. Na přání je možné traktor vybavit předním vývodovým hřídelem, předním tříbodovým závěsem, majáky a odlišnými rozměry pneumatik.
„Pro traktory modelové řady Major stále platí, že jsou všestrannými pomocníky,“ říká Petr Konštacký, ředitel Úseku prodeje a marketingu společnosti ZETOR TRACTORS a.s., a dodává: „Své uplatnění najdou na malých i středních farmách, v živočišné i rostlinné výrobě a také v komunálních službách. Jsou to spolehlivé, snadno ovladatelné a na údržbu nenáročné traktory oblíbené zejména pro svoji konstrukční jednoduchost a nízké provozní náklady. Zákazníci se na letošní modernizovaný model mohou těšit již v těchto dnech.“
Jak šel čas s modelovou řadou Major
Předchůdci modelové řady dnes známé pod obchodním názvem Major se začaly vyrábět s náběhem unifikované řady I už v roce 1960. Po soustavných modernizacích UŘ I představil Zetor v roce 1992 upravenou sérii, která nabízela vyšší výkon, spolehlivost a pohodlí řidiče včetně prostorné a ergonomicky dobře a přehledně uspořádané bezpečnostní kabiny. V roce 1997 vznikla řada známá pod obchodním názvem Super. Jednalo se o pět aktualizovaných modelů Major přinášejících výraznou konstrukční změnu nabízející moderní vzhled, vylepšenou hydrauliku, vyšší rychlost a rozšířený výběr příslušenství. Výroba traktorů řady Major byla ukončena v roce 2006. V roce 2013 se legendární model vrací, aby doplnil stávající produktové portfolio o traktory s výkonem do 80 koní. Poptávka po tomto modelu předčila očekávání a Major slaví mimořádný úspěch. Na slovenském a českém trhu se model Major stal v letech 2013 a 2014 nejprodávanějším traktorem. V roce 2015 prochází Major řadou inovací, a kromě traktoru o výkonu 75 koní je zákazníkům nabídnut i výkon 61 koní. V roce 2018 ZETOR TRACTORS a.s po úspěšném celosvětovém představení na veletrhu Agritechnica a Techagro zahajuje sériovou výrobu modelové řady v designu ZETOR by Pininfarina. Nový design má silnou estetickou hodnotu a hrdě reprezentuje novou ikonickou vizi značky Zetor.