Dnes je 10.10. – svátek slaví Marina

Čím se proslavila Tatra 158 Phoenix?

Zveřejněno: 29. 7. 2022

Tatra 158 Phoenix se stala v soutěži International Truck of The Year 2012 nejlépe hodnoceným plněpohonným vozem v segmentu silničních tahačů dálkové kamionové dopravy. První sériově vyrobený vůz byl prodán státnímu podniku Diamo. Jaké jsou další zajímavosti Tatry 158 Phoenix?

Tatra Phoenix 8x8 na lesnické výstavě Galiforest Abanca (Španělsko). Vozidlo bude využíváno pro rozmetání vápna na zemědělské pozemky a na urovnání půdy.

V soutěži International Truck of The Year 2012 (ITOY, kde vozy hodnotí 24členná porota, tvořená evropskými motoristickými novináři) se Tatra 158 Phoenix stal nejlépe hodnoceným plněpohonným vozem v segmentu silničních tahačů dálkové kamionové dopravy. V celkovém hodnocení skončil druhý, se 67 body, za novým provedením Mercedes-Benz Actros (161 bodů) a před vozem Scania EU6 (56 bodů). Bylo to poprvé, kdy byl do soutěže některým z novinářů nominován truck ze země bývalého východního bloku.

První sériově vyrobený vůz Tatra Phoenix byl prodán státnímu podniku Diamo.

Tatra 158 Phoenix se v roce 2013 objevila na soutěži Dakar Rally: v českém týmu CDT Czech Dakar Team šlo o doprovodné vozy Tatra Phoenix 6×6 a Tatra Phoenix 8×8, u Dakar Team Holland jako doprovodný vůz Tatra Phoenix 6×6 a soutěžní speciál 4×4 "G1" se startovním číslem 530, jezdec Marcel Schoo, navigátor Michel van Herpen, mechanik Jacobus de Wit. Nejlepšího průběžného umístění dosáhl ve 4. etapě 14. místem. O dva dny později, když byl po stálém postupu z 68.-39.-33.-26.-celkově 25. kamionem vůz v 6. etapě po nepozorném couvání po přejetí odbočky skončil na boku s takovými poškozeními, že pro něj soutěž skončila.

Tatra Buggyra G3 na Silk Way Rally 2017.
Tatra Buggyra G3 na Silk Way Rally 2017.

Soutěžní vůz Tatra Buggyra G3 4×4 stejného týmu se objevil na Dakaru 2014 Argentina Bolivia Chile se startovním číslem 539 a posádkou Pierre Blom / Michel van Herpen / Jeffrey Schoo. Pomalu stoupal pořadím na konečné 29. místo v cíli. Nejlépe se posádce dařilo v 5. etapě, kterou dokončila v kategorii na 15. místě.

Tatra Phoenix 6x6 sloužící u polské firmy PGWiR S.A.
Tatra Phoenix 6x6 sloužící u polské firmy PGWiR S.A.

V ročníku 2015 se vůz Tatra Phoenix objevil najat v jiném nizozemském týmu Riwald Dakar Team s posádkou #536 Gert Huzink / Rob Buursen / Gerrit Schooneveld. Nejlépe se umístil 16. v 8. etapě, nejvýše byl v pořadí 24. po 9. etapě, skončil celkově 25. Stejná posádka se účastnila také Libya Rally 2015, španělské Baja Aragón Zaragoza – Teruel, Baja Poland a Dakaru 2016 Argentina Bolivia se startovním číslem 524 – posádka se umístila nejlépe 16. ve 4. a 10. etapě a celkově byla nejlépe 22. po 4. etapě, ale nedokončila 12. etapu (28. po 11. etapě) – vůz totálně shořel. Původní motor Paccar MX-13 Euro III s chladiči DAF "G1" nahradil během roku 2015 agregát Volvo / Renault D13 / DXi-13 v úpravě MKR a jiné chlazení.

Tatra Phoenix 6x6, kterrá nyní působí ve Švýcarsku. Foto: Hodel Betriebe.
Tatra Phoenix 6x6, kterrá nyní působí ve Švýcarsku. Foto: Hodel Betriebe.

Ročníku 2016 se zúčastnily nové doprovodné vozy týmu Buggyra #746 Tatra Phoenix 8×8 Euro V se 4dveřovou (1. prototypovou) kabinou a #745 Tatra Phoenix 6×6 Euro VI MX-11 hákový nakladač (zapůjčený akviziční vůz). Posádka #533 Jaroslav Valtr / Josef Kalina / Jiří Stross dovedla nový vůz " Tatra Phoenix G2" 4×4 týmu Buggyra s kabinou 11litrového vozu Tatra Phoenix Euro VI do cíle po počátečních potížích a postupem startovním polem na 8. místě, které si držela od 10 etapy (nejlépe 4. v 8. a 12. etapě) jako nejlepší česká posádka; pohonnou jednotkou byl v tomto případě 12,5litrový motor Gyrtech v instalaci Buggyra. Stejný vůz se s číslem 403 a posádkou Martin Prokop / Jan Tománek / Jiří Stross zúčastnil závodu Baja Aragón Teruel 2016, kde skončil v kategorii truck 2. za vozem Tatra 815 Martina Kolomého, stejně jako posádka č. 74 David Vršecký / Josef Kalina / Jiří Stross v závodě HunGarian Baja 2016.

V roce 2016 se seriálu China Truck Racing Championship, sestávajícího ze 3 víkendových podniků a 6 závodů, účastnil tým China Buggyra Racing s vozem #77 "Tatra Phoenix" a jezdcem Davidem Vršeckým, který vybojoval celkové vítězství jako jednotlivec i jako tým s Adamem Lackem – ten startoval s vozem čínské značky a výroby #88 a obsadil v jednotlivcích 2. příčku. Okruhový speciál vychází z podvozku Buggyra, pohání jej motor Gyrtech, použit je skelet kabiny DAF menší řady LF (Renault Midlum / Volvo FL / Tatra 810) a jedinou spojitostí s Tatra 158 Phoenix je tak kapota verze Euro VI MX11 s logem Tatra – patrně upravená pro kabinu LF (srovnej s okruhovou verzí Tatra 163 Jamal).

Tatra 158 Phoenix 8x8 tahač návěsů na pařížské výstavě Eurosatory.
Tatra 158 Phoenix 8x8 tahač návěsů na pařížské výstavě Eurosatory.

Dakar Rally ročník 2017 se zúčastnily 2 vozy IstaForex Tatra Buggyra Racing týmu posádek "G2" #503 Aleš Loprais / Jan Tománek / Jiří Stross (nejlépe 4. v a po 1. etapě, po potížích se servořízením vystoupal na konečné celkově 7. místo v kategorii Truck) a "Tatra Phoenix G3" #508 Martin Kolomý / David Kilián / René Kilián (celkově 15., vyhrál 1. etapu a byl 2. ve 3., nejlépe 1. po 1. a 2. po 3. etapě, pak následovaly technické problémy). Doprovod týmu tvořily již jen vozy Phoenix, ale "rychlý doprovod" týmu a Martina Prokopa v závodě představoval (dokud jel) vůz MAN #553 s posádkou Karel Trněný, Petr Pokora a David Schovánek. Silk Way Rally 2017 se účastnil upravený vůz "Tatra Phoenix G3" #311 posádky Martin Kolomý / Michal Ernst / Jiří Stross, díky vítězství v 1.,4. a 11.etepě na předních pozicích, ale prasklý monoblok řízení v dunách pouště Gobi, doprava náhradního vrtulníkem a 100 hod penalizace znamenaly konečné 11. místo v kategorii kamiónů. Víkendového závodu HunGarian Baja 2017 se zúčastnila nová posádka #71 Martin Šoltys / Josef Kalina / Tomáš Šikola, vyhrála prolog a vedla, ale odstoupila v předposlední etapě po střetu předního kola s kamenem.

V roce 2017 se seriálu China Truck Racing Championship, opět zúčastnil tým China Buggyra Racing s vozem #77 "Tatra Phoenix" a jezdcem Davidem Vršeckým, který zopakoval celkové vítězství jako jednotlivec i jako tým s Adamem Lackem – ten s vozem čínské značky a výroby #55 obsadil v jednotlivcích 2. příčku.

Jubilejního 40. ročníku Dakar Rally 2018 se účastnily oba dále upravené vozy týmu Tatra Buggyra Racing G3 #505 Martin Kolomý / Rostislav Plný / Jiří Stross – celkově 11. (2. v 6. a 12. etapě a 3. ve 4. a 13., v celkovém pořadí nejlépe 4. po 2. etapě a 7. po 13.) a G2 #532 Martin Šoltys / Josef Kalina / Tomáš Šikola – celkově 12. (nejlépe 8. v 4. a 13. etapě a celkově 8. po 4. etapě) spolu s ex Kolomého T-815 posádky #541 Pavel Vrňák / Petr Lesák / Filip Škrobánek (28. po 2. etapě, nedokončili).

V roce 2018 se seriálu China Truck Racing Championship opět zúčastnil tým China Buggyra Racing s vozem #77 "Tatra Phoenix" – jezdcem tentokrát byl místní Gong Bin, který spolu s Davidem Vršeckým, dotáhli týmový mistrovský hattrick (Vršecký i jako jednotlivec, tentokrát ovšem s kapotovým speciálem Buggyra Zero #55).

41., posledního jihoamerického, Dakar Rally 2019 se účastnily oba dále upravené vozy #508 Martin Kolomý / Rostislav Plný / Jiří Stross – odpadli (nejlépe 9. ve 2. etapě a celkově 8. po 2.) ve 3. etapě a v následném "Semi Dakar Rally" (2. polovina vedená po mírně odlišné trase než hlavní závod), připraveném organizátory pro odpadlíky z prvních 5 etap, obsadili v kategorii kamionů 5. místo a #515 Martin Šoltys / David Schovánek / Tomáš Šikola – odpadli v 8. etapě Dakar Rally, když po 7. byli celkově na 13. pozici (nejlépe 6. v 6. etapě a celkově 7. po 6. etapě).

První Dakar Rally v Saúdské Arábii 2020 se zúčastnila posádka #509 Martin Šoltys / David Schovánek / Tomáš Šikola a skončila v kategorii kamionů celkově 11.

Plněpohoné podvozky Tatra Phoenix 4×4 a Tatra Phoenix 8×8 budou v letech 2022 – 2025 dodávány jako základ vojenských vozů řady CF společnosti DAF pro belgické ozbrojené síly.
Plněpohoné podvozky Tatra Phoenix 4×4 a Tatra Phoenix 8×8 budou v letech 2022 – 2025 dodávány jako základ vojenských vozů řady CF společnosti DAF pro belgické ozbrojené síly.

Ročníku 2021 se zúčastnily posádky Tatra Phoenix G2 #517 Ignacio Casale / Leon Alvaro (oba Ch) / David Hoffmann - celkově 9. (nejlépe 6. po 1. etapě a 5. v 8. etapě) a G3 #514 Martin Šoltys / David Schovánek / Tomáš Šikola (převod Allison), celkově 10. (nejlépe 8. po 2., 4-5. a 4. v 5. etapě). Závodu Toyota Hail International Rally 2021 se v rámci přípravy na nadcházející Dakar Rally zúčastnila posádka #501 Téo Calvet / Josef Kalina / Tomáš Šikola a skončila v kategorii 3. (poslední).

Závodu Dakar Rally 2022 se měly zúčastnit oba vozy Tatra Phoenix s automatem Allison posádek #511 Ignacio Casale / Leon Alvaro / Tomáš Šikola - celkově 27. (nejlépe 6. po první a nejlépe 3. ve 12.) a #536 Téo Calvet (F) / David Schovánek / David Hoffmann – pro zranění ruky a onemocnění pilota nakonec nestartovali.

6kolové vozidlo Tatra Phoenix je v modifikaci s třetí řiditelnou nápravou nabízeno pod názvem „Tatra Agrotahač“ nebo též „Tatraktor“.
6kolové vozidlo Tatra Phoenix je v modifikaci s třetí řiditelnou nápravou nabízeno pod názvem „Tatra Agrotahač“ nebo též „Tatraktor“.

6kolové vozidlo Tatra Phoenix je v modifikaci s třetí řiditelnou nápravou nabízeno pod názvem „Tatra Agrotahač“ nebo též „Tatraktor“ pro zemědělské a lesnické aplikace s homologací kategorie T (traktor) s výhodami a náležitostmi z toho plynoucími (např. bez tachografu, s omezovačem rychlosti na 69 km/h, s nižšími nároky na řidičskou kvalifikaci aj.). Podle výrobce tato modifikace přináší oproti klasickým traktorům snížení měrného tlaku na půdu, úsporu nákladů i času při dopravě na delší vzdálenosti atd.