V soutěži International Truck of The Year 2012 (ITOY, kde vozy hodnotí 24členná porota, tvořená evropskými motoristickými novináři) se Tatra 158 Phoenix stal nejlépe hodnoceným plněpohonným vozem v segmentu silničních tahačů dálkové kamionové dopravy. V celkovém hodnocení skončil druhý, se 67 body, za novým provedením Mercedes-Benz Actros (161 bodů) a před vozem Scania EU6 (56 bodů). Bylo to poprvé, kdy byl do soutěže některým z novinářů nominován truck ze země bývalého východního bloku.
První sériově vyrobený vůz Tatra Phoenix byl prodán státnímu podniku Diamo.
Tatra 158 Phoenix se v roce 2013 objevila na soutěži Dakar Rally: v českém týmu CDT Czech Dakar Team šlo o doprovodné vozy Tatra Phoenix 6×6 a Tatra Phoenix 8×8, u Dakar Team Holland jako doprovodný vůz Tatra Phoenix 6×6 a soutěžní speciál 4×4 "G1" se startovním číslem 530, jezdec Marcel Schoo, navigátor Michel van Herpen, mechanik Jacobus de Wit. Nejlepšího průběžného umístění dosáhl ve 4. etapě 14. místem. O dva dny později, když byl po stálém postupu z 68.-39.-33.-26.-celkově 25. kamionem vůz v 6. etapě po nepozorném couvání po přejetí odbočky skončil na boku s takovými poškozeními, že pro něj soutěž skončila.
Soutěžní vůz Tatra Buggyra G3 4×4 stejného týmu se objevil na Dakaru 2014 Argentina Bolivia Chile se startovním číslem 539 a posádkou Pierre Blom / Michel van Herpen / Jeffrey Schoo. Pomalu stoupal pořadím na konečné 29. místo v cíli. Nejlépe se posádce dařilo v 5. etapě, kterou dokončila v kategorii na 15. místě.
V ročníku 2015 se vůz Tatra Phoenix objevil najat v jiném nizozemském týmu Riwald Dakar Team s posádkou #536 Gert Huzink / Rob Buursen / Gerrit Schooneveld. Nejlépe se umístil 16. v 8. etapě, nejvýše byl v pořadí 24. po 9. etapě, skončil celkově 25. Stejná posádka se účastnila také Libya Rally 2015, španělské Baja Aragón Zaragoza – Teruel, Baja Poland a Dakaru 2016 Argentina Bolivia se startovním číslem 524 – posádka se umístila nejlépe 16. ve 4. a 10. etapě a celkově byla nejlépe 22. po 4. etapě, ale nedokončila 12. etapu (28. po 11. etapě) – vůz totálně shořel. Původní motor Paccar MX-13 Euro III s chladiči DAF "G1" nahradil během roku 2015 agregát Volvo / Renault D13 / DXi-13 v úpravě MKR a jiné chlazení.
Ročníku 2016 se zúčastnily nové doprovodné vozy týmu Buggyra #746 Tatra Phoenix 8×8 Euro V se 4dveřovou (1. prototypovou) kabinou a #745 Tatra Phoenix 6×6 Euro VI MX-11 hákový nakladač (zapůjčený akviziční vůz). Posádka #533 Jaroslav Valtr / Josef Kalina / Jiří Stross dovedla nový vůz " Tatra Phoenix G2" 4×4 týmu Buggyra s kabinou 11litrového vozu Tatra Phoenix Euro VI do cíle po počátečních potížích a postupem startovním polem na 8. místě, které si držela od 10 etapy (nejlépe 4. v 8. a 12. etapě) jako nejlepší česká posádka; pohonnou jednotkou byl v tomto případě 12,5litrový motor Gyrtech v instalaci Buggyra. Stejný vůz se s číslem 403 a posádkou Martin Prokop / Jan Tománek / Jiří Stross zúčastnil závodu Baja Aragón Teruel 2016, kde skončil v kategorii truck 2. za vozem Tatra 815 Martina Kolomého, stejně jako posádka č. 74 David Vršecký / Josef Kalina / Jiří Stross v závodě HunGarian Baja 2016.
V roce 2016 se seriálu China Truck Racing Championship, sestávajícího ze 3 víkendových podniků a 6 závodů, účastnil tým China Buggyra Racing s vozem #77 "Tatra Phoenix" a jezdcem Davidem Vršeckým, který vybojoval celkové vítězství jako jednotlivec i jako tým s Adamem Lackem – ten startoval s vozem čínské značky a výroby #88 a obsadil v jednotlivcích 2. příčku. Okruhový speciál vychází z podvozku Buggyra, pohání jej motor Gyrtech, použit je skelet kabiny DAF menší řady LF (Renault Midlum / Volvo FL / Tatra 810) a jedinou spojitostí s Tatra 158 Phoenix je tak kapota verze Euro VI MX11 s logem Tatra – patrně upravená pro kabinu LF (srovnej s okruhovou verzí Tatra 163 Jamal).
Dakar Rally ročník 2017 se zúčastnily 2 vozy IstaForex Tatra Buggyra Racing týmu posádek "G2" #503 Aleš Loprais / Jan Tománek / Jiří Stross (nejlépe 4. v a po 1. etapě, po potížích se servořízením vystoupal na konečné celkově 7. místo v kategorii Truck) a "Tatra Phoenix G3" #508 Martin Kolomý / David Kilián / René Kilián (celkově 15., vyhrál 1. etapu a byl 2. ve 3., nejlépe 1. po 1. a 2. po 3. etapě, pak následovaly technické problémy). Doprovod týmu tvořily již jen vozy Phoenix, ale "rychlý doprovod" týmu a Martina Prokopa v závodě představoval (dokud jel) vůz MAN #553 s posádkou Karel Trněný, Petr Pokora a David Schovánek. Silk Way Rally 2017 se účastnil upravený vůz "Tatra Phoenix G3" #311 posádky Martin Kolomý / Michal Ernst / Jiří Stross, díky vítězství v 1.,4. a 11.etepě na předních pozicích, ale prasklý monoblok řízení v dunách pouště Gobi, doprava náhradního vrtulníkem a 100 hod penalizace znamenaly konečné 11. místo v kategorii kamiónů. Víkendového závodu HunGarian Baja 2017 se zúčastnila nová posádka #71 Martin Šoltys / Josef Kalina / Tomáš Šikola, vyhrála prolog a vedla, ale odstoupila v předposlední etapě po střetu předního kola s kamenem.
V roce 2017 se seriálu China Truck Racing Championship, opět zúčastnil tým China Buggyra Racing s vozem #77 "Tatra Phoenix" a jezdcem Davidem Vršeckým, který zopakoval celkové vítězství jako jednotlivec i jako tým s Adamem Lackem – ten s vozem čínské značky a výroby #55 obsadil v jednotlivcích 2. příčku.
Jubilejního 40. ročníku Dakar Rally 2018 se účastnily oba dále upravené vozy týmu Tatra Buggyra Racing G3 #505 Martin Kolomý / Rostislav Plný / Jiří Stross – celkově 11. (2. v 6. a 12. etapě a 3. ve 4. a 13., v celkovém pořadí nejlépe 4. po 2. etapě a 7. po 13.) a G2 #532 Martin Šoltys / Josef Kalina / Tomáš Šikola – celkově 12. (nejlépe 8. v 4. a 13. etapě a celkově 8. po 4. etapě) spolu s ex Kolomého T-815 posádky #541 Pavel Vrňák / Petr Lesák / Filip Škrobánek (28. po 2. etapě, nedokončili).
V roce 2018 se seriálu China Truck Racing Championship opět zúčastnil tým China Buggyra Racing s vozem #77 "Tatra Phoenix" – jezdcem tentokrát byl místní Gong Bin, který spolu s Davidem Vršeckým, dotáhli týmový mistrovský hattrick (Vršecký i jako jednotlivec, tentokrát ovšem s kapotovým speciálem Buggyra Zero #55).
41., posledního jihoamerického, Dakar Rally 2019 se účastnily oba dále upravené vozy #508 Martin Kolomý / Rostislav Plný / Jiří Stross – odpadli (nejlépe 9. ve 2. etapě a celkově 8. po 2.) ve 3. etapě a v následném "Semi Dakar Rally" (2. polovina vedená po mírně odlišné trase než hlavní závod), připraveném organizátory pro odpadlíky z prvních 5 etap, obsadili v kategorii kamionů 5. místo a #515 Martin Šoltys / David Schovánek / Tomáš Šikola – odpadli v 8. etapě Dakar Rally, když po 7. byli celkově na 13. pozici (nejlépe 6. v 6. etapě a celkově 7. po 6. etapě).
První Dakar Rally v Saúdské Arábii 2020 se zúčastnila posádka #509 Martin Šoltys / David Schovánek / Tomáš Šikola a skončila v kategorii kamionů celkově 11.
Ročníku 2021 se zúčastnily posádky Tatra Phoenix G2 #517 Ignacio Casale / Leon Alvaro (oba Ch) / David Hoffmann - celkově 9. (nejlépe 6. po 1. etapě a 5. v 8. etapě) a G3 #514 Martin Šoltys / David Schovánek / Tomáš Šikola (převod Allison), celkově 10. (nejlépe 8. po 2., 4-5. a 4. v 5. etapě). Závodu Toyota Hail International Rally 2021 se v rámci přípravy na nadcházející Dakar Rally zúčastnila posádka #501 Téo Calvet / Josef Kalina / Tomáš Šikola a skončila v kategorii 3. (poslední).
Závodu Dakar Rally 2022 se měly zúčastnit oba vozy Tatra Phoenix s automatem Allison posádek #511 Ignacio Casale / Leon Alvaro / Tomáš Šikola - celkově 27. (nejlépe 6. po první a nejlépe 3. ve 12.) a #536 Téo Calvet (F) / David Schovánek / David Hoffmann – pro zranění ruky a onemocnění pilota nakonec nestartovali.
6kolové vozidlo Tatra Phoenix je v modifikaci s třetí řiditelnou nápravou nabízeno pod názvem „Tatra Agrotahač“ nebo též „Tatraktor“ pro zemědělské a lesnické aplikace s homologací kategorie T (traktor) s výhodami a náležitostmi z toho plynoucími (např. bez tachografu, s omezovačem rychlosti na 69 km/h, s nižšími nároky na řidičskou kvalifikaci aj.). Podle výrobce tato modifikace přináší oproti klasickým traktorům snížení měrného tlaku na půdu, úsporu nákladů i času při dopravě na delší vzdálenosti atd.