Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 24.11. – svátek slaví Emílie

Co všechno nabízí návěsy a přívěsy od kvalitního německého výrobce Kröger?

Zveřejněno: 16. 11. 2023

Zemědělství je jedním z odvětví hospodářství, ve kterém doprava hraje nesmírně důležitou roli. Systém přepravy a manipulace s materiálem, prováděný převážně po pozemních komunikacích nebo polních cestách, má proto nemalý vliv na efektivitu výroby, na níž je vlivem stále rostoucích nároků na produktivitu kladen velký důraz. Proto je potřeba věnovat úsilí výběru kvalitní dopravní techniky. Co všechno může zemědělci nabídnout německý výrobce Kröger?

Návěsy Kröger s vanovou korbou, která může být vysoká až 2 400 mm (bez nástavků). Vyrobena je z jediného kusu materiálu. Tim se udržuje stabilní koruna a zabraňuje se případným netěsnostem korby. To žádný jiný výrobce nenabízí.

V dnešní době je zemědělská manipulace s materiálem rozdělena na dvě kategorie. Do první kategorie lze zařadit nákladní automobily, do druhé pak traktory s přípojnými vozidly. Pro obě kategorie nabízí německá firma Kröger zemědělskou dopravní techniku v nejrůznějším provedení. Přívěsy a návěsy tohoto výrobce na českém trhu zastupuje společnost AGROMEX s.r.o.

Společnost Kröger Nutzfahrzeuge je tvořena dvěma divizemi: výrobou dopravní techniky pro zemědělství (Kröger Agroliner), stavebnictví (Kröger Terraliner) a komunální sektor. Rovněž se zabývá zakázkovou výrobou nástaveb pro nákladní automobily.

Návěsy a přívěsy Kröger s třístrannou sklápěcí korbou

Pro přepravu sypkých zemědělských komodit a materiálů jsou vhodné návěsy a přívěsy s třístrannou sklápěcí korbou. Přívěsy jsou zastoupeny modely Kröger HKD 302, Kröger HKD 302 S, Kröger HKD 402 a návěsy jsou zastoupeny modely Kröger TKD 302S a Kröger TKD 302. Tyto návěsy a přívěsy s třístrannou sklápěcí korbou firma vyrábí ve dvounápravovém a třínápravovém provedení. Podvozky jsou k dispozici v provedení s odpružením listovými pery nebo s hydropneumatickým podvozkem, přičemž obě varianty jsou uplatnitelné v zemědělském provozu, kde se návěs často pohybuje v terénu. Podvozek je také možné vybavit náběžně řízenou nápravou, nuceným řízením náprav a mechanicky stavitelnou ojí odpruženou silentbloky nebo hydropneumaticky.

Díky portálovému otevírání bočnic lze u přívěsů Kröger snadno přepravovat třeba vaky s hnojivem nebo osivem.
Díky portálovému otevírání bočnic lze u přívěsů Kröger snadno přepravovat třeba vaky s hnojivem nebo osivem.

Přívěsy Kröger mají celkovou hmotnost 14 000 kg, 18 000 kg nebo 24 000 kg. K dostání jsou s výškou korby od 1,2 do 1,8 metru. Přívěsy jsou k mání i ve verzi LIGHT se sníženou vlastní hmotností o 150 kg. Mohou být vybaveny i plachtovacím systémem pro zakrytí ložné plochy. Bočnice přívěsu jsou vyrobené ze dřeva (impregnované dřevěné desky). Pro delší životnost jsou v nabídce i lehké plastové bočnice. V těchto přívěsech lze přepravovat téměř vše, kromě stavebních materiálů. Jsou vhodné pro přepravu štěpky, kukuřice, senáže a obilovin. Volit lze také portálové otevírání bočnice. Snadno se tak dají přepravovat třeba vaky s hnojivem nebo osivem. Klanice přívěsu je možné lehce demontovat a bočnice otevřít. Tím si uživatel velmi usnadňuje manipulaci s vaky (materiál pak lze nakládat i paletizačním vozíkem či teleskopickým manipulátorem). Takový přívěs najde využití po celý rok.

Z přívěsů konstrukčně vychází návěsy Kröger TKD s třístrannou sklápěcí korbou.
Z přívěsů konstrukčně vychází návěsy Kröger TKD s třístrannou sklápěcí korbou.

Z přívěsů konstrukčně vychází návěsy Kröger TKD s třístrannou sklápěcí korbou. Korba je k dostání s různou výškou 1,3, 1,5 nebo 1,8 metru a ložným objemem od 16,5 m3 do 22,8 m3. K dispozici jsou rovněž modely ve verzi LIGHT. Přívěsy a návěsy v tomto provedení využívají namísto standardního plechu o síle 4 mm plech z ušlechtilé oceli s tloušťkou 3 mm. Díky tomu dochází k redukci hmotnosti vozu o 150 kg při zachování všech konstrukčních vlastností. Návěsy Kröger TKD jsou dostupné s celkovou hmotností od 20 000 do 24 000 kg. Korbu lze taktéž vyrobit z dřevěných nebo plastových panelů. Zároveň jsou k dispozici různé konfigurace bočních stěn a zadního čela korby.

Návěsy Kröger s vanovou korbou

Kröger vyrábí nejrozšířenější typ návěsů u nás, a sice návěsy s vanovou korbou. Ty jsou zastoupeny modely Kröger MUK 303 a Kröger MUK 402. První jmenovaný dvounápravový vůz je dostupný ve verzích o celkové hmotnosti 20 až 24 tun, o délce korby od 5,2 do 7,5 metrů a výšce korby 1,48 až 2,2 metru (s možností instalace silážních nástavků). Také ložný objem se liší model od modelu – činí 17,5 až 41,5 m3. Druhý jmenovaný třínápravový vůz Kröger je dostupný ve verzích o celkové hmotnosti 31 až 34 tun, o délce korby 8 nebo 9 metrů a výšce korby 1,48 až 2,2 metru (s možností instalace silážních nástavků). Ložný objem činí 27 až 50 m3.

Není vidět žádná hydraulická hadice nebo hydraulický válec – vše je důkladně chráněno proti poškození.
Není vidět žádná hydraulická hadice nebo hydraulický válec – vše je důkladně chráněno proti poškození.

Pro návěsy Kröger o celkové hmotnosti od 20 tun je z důvodu jejich častého nasazování v polním provozu doporučován ráfek 26,5″ s pneumatikami Nokian (o šířce 620 mm) nebo BKT (šířky 650 mm). Nízkotlaké provedení pneumatik je navíc šetrné k vlhčí půdě. Nicméně výrobce pracuje v případě návěsů Kröger MUK s maximální šířkou pneumatik 710 mm. V případě, že zákazník zvolí dvounápravové provedení návěsu Kröger MUK 303 s nuceným nebo náběžným řízením nápravy, půjde automaticky o vozidlo s celkovou hmotností 24 tun. Kröger totiž v případě pohyblivé nápravy montuje do tohoto modelu i zesílenou nápravu pro zvýšení životnosti a robustnosti.

Návěsy Kröger lze vybavit boční ochranou proti podjetí.
Návěsy Kröger lze vybavit boční ochranou proti podjetí.

Kröger umožňuje v případě návěsů volit ze dvou typů koreb: základní provedení (o výšce až 2,20 metru) nebo celistvou korbu (o maximální výšce 1,95 metru). Vanovou korbu lze sklápět dvoustraně.

Podvozky návěsů Kröger jsou k dispozici v provedení s odpružením listovými pery nebo s hydropneumatickým podvozkem, přičemž obě varianty jsou uplatnitelné v zemědělském provozu, kde se návěs často pohybuje v terénu. Podvozek je také možné vybavit náběžně řízenou nápravou, nuceným řízením náprav a mechanicky stavitelnou ojí odpruženou silentbloky nebo hydropneumaticky.

Výrobce návěsů a přívěsů Kröger umožňuje vybírat z různých rozměrů a provedení pneumatik.
Výrobce návěsů a přívěsů Kröger umožňuje vybírat z různých rozměrů a provedení pneumatik.

Návěs Kröger s výtlačným čelem

Návěsy s výtlačným čelem jsou zastoupeny modely Kröger TAW 20 a Kröger TAW 30. První jmenované dvounápravové vozidlo je dostupné ve variantách o hmotnosti od 20 do 24 tun, o délce korby 6,1 až 8,1 metru a výšce korby 2,02 metru (s možností instalace silážních nástavků). Ložný objem může dosahovat 30 až 40 m3. Třínápravový model Kröger TAW 30 nabízí celkovou hmotnost 31 až 34 tun, délku a výšku korby 9,1 a 2,2 metru (s možností silážních nástavků) a ložný objem 45 m3. Na přání je možné návěsy ovládat prostřednictvím ISOBUS ovládání.

Návěs s výtlačným čelem Kröger TAW. Zadní čelo lze nahradit rozmetacím čelem pro aplikaci pevných hnojiv (na fotografii), překládacím čelem či rozdružovacími válci.
Návěs s výtlačným čelem Kröger TAW. Zadní čelo lze nahradit rozmetacím čelem pro aplikaci pevných hnojiv (na fotografii), překládacím čelem či rozdružovacími válci.

Návěsy s výtlačným čelem Kröger TAW využívají shodný podvozek jako již zmíněné návěsy s vanovou korbou. Zadní čelo lze nahradit rozmetacím čelem pro aplikaci pevných hnojiv, překládacím čelem či rozdružovacími válci. Nástavba návěsů Kröger TAW 20 a Kröger TAW 30 je vodotěsná. V oblasti výtlačného čela se nachází pryžové těsnicí lišty, k nimž je snadný přístup. Utěsnění výtlačného čela je důležité zejména při přepravě sypkých materiálů, jako je řepka a obiloviny. Velkoobjemová zadní výklopná vrata díky své speciální konstrukci účinně zvětšují ložnou plochu nástavby. Odjištění a zajištění vrat zajišťují hydraulické zámky. Nástavba a spodní části výtlačného čela jsou vyrobeny z nerezové oceli. Přepravovat tak lze i agresivní kukuřičnou siláž, hnůj či separát. Silné stěny nástavby jsou vyrobeny z pevného materiálu, aby odolávaly deformaci při pohybu materiálu uvnitř ložného prostoru. Nástavba je celosvařovaná, není složená z jednotlivých segmentů. Kröger si dává u všech svých návěsů záležet na kvalitní povrchové úpravě.

Sedlový návěs Kröger s výtlačným čelem

Vedle traktorových návěsů se v zemědělské dopravě stále častěji využívají sedlové návěsy s posuvnou podlahou a výtlačným štítem, který je schopen stlačit přepravovaný materiál. Vykládku lze díky tomu uskutečnit i tam, kde není možné používat sklápěcí návěsy (nízké budovy, přístřešky apod.). I tento typ návěsu má Kröger v nabídce. Konstrukce sedlového návěsu přitom vychází z traktorových návěsů Kröger TAW, avšak je uzpůsobena náročnějšímu provozu ve spojení s tahači. Návěs může být agregován i s traktorem přes tzv. dolly podvozek firmy Kröger. Sedlové návěsy Kröger SAW jsou vyráběny s celkovou hmotností od 32 do 36 tun.

Sedlový návěs Kröger s výtlačným čelem – velkoobjemová zadní výklopná vrata díky své speciální konstrukci účinně zvětšují ložnou plochu nástavby.
Sedlový návěs Kröger s výtlačným čelem – velkoobjemová zadní výklopná vrata díky své speciální konstrukci účinně zvětšují ložnou plochu nástavby.

Sedlové návěsy Kröger jsou vyráběné ve dvounápravovém (Kröger SAW32) a třínápravovém (Kröger SAW36) provedení. Standardně dodávané nápravy ADR jsou mechanicky odpružené listovými pery. Na přání pak výrobce dodává pneumatické či hydropneumatické odpružení v kombinaci s listovými pružinami. K dispozici je také nucené řízení zadní nápravy pro sledování stopy tahače. Výrobce umožňuje vybírat z různých rozměrů a provedení pneumatik. Návěs může být homologován na rychlost 80 km/h.

Nástavba návěsu Kröger se chová díky přesné konstrukci jako vodotěsná s tím, že její podlaha a spodní části výtlačného čela jsou vyrobeny z nerezové oceli. Přepravovat tak lze i agresivní kukuřičnou siláž, hnůj či separát. Posuvná podlaha je rozdělena na dvě do sebe zapadající části. Popsaná konstrukce minimalizuje třecí síly vznikající při pohybu přepravovaného materiálu. Posuvná podlaha a výtlačný šít se pohybují pomocí hydraulických válců. Nástavba je vyráběna v různých délkách.

Silné stěny nástavby jsou vyrobeny z pevného materiálu tak, aby odolávaly deformaci při pohybu materiálu uvnitř ložného prostoru. Při převozu specifických materiálů se dá navíc horní část nástavby vyztužit vzpěrami, aby byla zajištěna maximální stabilita návěsu. V oblasti výtlačného štítu se nachází pryžové těsnicí lišty, k nimž je snadný přístup. Utěsnění výtlačného štítu je důležité zejména při přepravě sypkých materiálů, jako je řepka a obiloviny. Velkoobjemová zadní výklopná vrata díky své speciální konstrukci účinně zvětšují ložnou plochu nástavby. O odjištění a zajištění vrat hydraulickými zámky informuje obsluhu světelná signalizace na nástavbě. Sedlový návěs lze ovládat pomocí elektronického ovládacího systému s dotykovou obrazovkou v kabině. K dispozici je také dálkové ovládání s logicky uspořádanými tlačítky. Pro případ výpadku elektrického systému je k dispozici nouzové ovládání.

Návěs Kröger je možné vybavit širokou škálou příslušenství, které vyhoví potřebám uživatelů. Jde například o vlastní hydraulický okruh či propracovaný systém zakrývání ložného prostoru za pomoci krycích clon a hydromotorů. Toto řešení na rozdíl od rolovacího systému nezvyšuje nakládací hranu nástavby, což je důležité zejména při nakládce materiálů nakladači. Hydromotory jsou před poškozením větví chráněné kryty. O tom, zda jsou krycí clony sklopeny či nikoliv, informují obsluhu čidla. Pokud je ložná plocha zakrytá, zadní vrata se neotevřou. Jakmile je plachta sklopena, lze zadní vrata otevřít a spustit vykládku. Vrchní část předního čela je navíc mechanicky (nebo hydraulicky) sklopná pro jízdu průsekem za řezačkou. K další výbavě může patřit zadní (hydraulicky sklopná) a boční ochrana proti podjetí. V odstavené poloze drží návěs ve vodorovné poloze dvě mechanicky uzamykatelné nohy. Návěs je standardně vybaven 24voltovým elektrickým systémem, 15kolíkovými zásuvkami, LED osvětlením vozu i registrační značky, LED pozičními světly a žlutými bočními odrazkami.