V dnešní době je zemědělská manipulace s materiálem rozdělena na dvě kategorie. Do první kategorie lze zařadit nákladní automobily, do druhé pak traktory s přípojnými vozidly. Pro obě kategorie nabízí německá firma Kröger zemědělskou dopravní techniku v nejrůznějším provedení. Přívěsy a návěsy tohoto výrobce na českém trhu zastupuje společnost AGROMEX s.r.o.
Společnost Kröger Nutzfahrzeuge je tvořena dvěma divizemi: výrobou dopravní techniky pro zemědělství (Kröger Agroliner), stavebnictví (Kröger Terraliner) a komunální sektor. Rovněž se zabývá zakázkovou výrobou nástaveb pro nákladní automobily.
Návěsy a přívěsy Kröger s třístrannou sklápěcí korbou
Pro přepravu sypkých zemědělských komodit a materiálů jsou vhodné návěsy a přívěsy s třístrannou sklápěcí korbou. Přívěsy jsou zastoupeny modely Kröger HKD 302, Kröger HKD 302 S, Kröger HKD 402 a návěsy jsou zastoupeny modely Kröger TKD 302S a Kröger TKD 302. Tyto návěsy a přívěsy s třístrannou sklápěcí korbou firma vyrábí ve dvounápravovém a třínápravovém provedení. Podvozky jsou k dispozici v provedení s odpružením listovými pery nebo s hydropneumatickým podvozkem, přičemž obě varianty jsou uplatnitelné v zemědělském provozu, kde se návěs často pohybuje v terénu. Podvozek je také možné vybavit náběžně řízenou nápravou, nuceným řízením náprav a mechanicky stavitelnou ojí odpruženou silentbloky nebo hydropneumaticky.
Přívěsy Kröger mají celkovou hmotnost 14 000 kg, 18 000 kg nebo 24 000 kg. K dostání jsou s výškou korby od 1,2 do 1,8 metru. Přívěsy jsou k mání i ve verzi LIGHT se sníženou vlastní hmotností o 150 kg. Mohou být vybaveny i plachtovacím systémem pro zakrytí ložné plochy. Bočnice přívěsu jsou vyrobené ze dřeva (impregnované dřevěné desky). Pro delší životnost jsou v nabídce i lehké plastové bočnice. V těchto přívěsech lze přepravovat téměř vše, kromě stavebních materiálů. Jsou vhodné pro přepravu štěpky, kukuřice, senáže a obilovin. Volit lze také portálové otevírání bočnice. Snadno se tak dají přepravovat třeba vaky s hnojivem nebo osivem. Klanice přívěsu je možné lehce demontovat a bočnice otevřít. Tím si uživatel velmi usnadňuje manipulaci s vaky (materiál pak lze nakládat i paletizačním vozíkem či teleskopickým manipulátorem). Takový přívěs najde využití po celý rok.
Z přívěsů konstrukčně vychází návěsy Kröger TKD s třístrannou sklápěcí korbou. Korba je k dostání s různou výškou 1,3, 1,5 nebo 1,8 metru a ložným objemem od 16,5 m3 do 22,8 m3. K dispozici jsou rovněž modely ve verzi LIGHT. Přívěsy a návěsy v tomto provedení využívají namísto standardního plechu o síle 4 mm plech z ušlechtilé oceli s tloušťkou 3 mm. Díky tomu dochází k redukci hmotnosti vozu o 150 kg při zachování všech konstrukčních vlastností. Návěsy Kröger TKD jsou dostupné s celkovou hmotností od 20 000 do 24 000 kg. Korbu lze taktéž vyrobit z dřevěných nebo plastových panelů. Zároveň jsou k dispozici různé konfigurace bočních stěn a zadního čela korby.
Návěsy Kröger s vanovou korbou
Kröger vyrábí nejrozšířenější typ návěsů u nás, a sice návěsy s vanovou korbou. Ty jsou zastoupeny modely Kröger MUK 303 a Kröger MUK 402. První jmenovaný dvounápravový vůz je dostupný ve verzích o celkové hmotnosti 20 až 24 tun, o délce korby od 5,2 do 7,5 metrů a výšce korby 1,48 až 2,2 metru (s možností instalace silážních nástavků). Také ložný objem se liší model od modelu – činí 17,5 až 41,5 m3. Druhý jmenovaný třínápravový vůz Kröger je dostupný ve verzích o celkové hmotnosti 31 až 34 tun, o délce korby 8 nebo 9 metrů a výšce korby 1,48 až 2,2 metru (s možností instalace silážních nástavků). Ložný objem činí 27 až 50 m3.
Pro návěsy Kröger o celkové hmotnosti od 20 tun je z důvodu jejich častého nasazování v polním provozu doporučován ráfek 26,5″ s pneumatikami Nokian (o šířce 620 mm) nebo BKT (šířky 650 mm). Nízkotlaké provedení pneumatik je navíc šetrné k vlhčí půdě. Nicméně výrobce pracuje v případě návěsů Kröger MUK s maximální šířkou pneumatik 710 mm. V případě, že zákazník zvolí dvounápravové provedení návěsu Kröger MUK 303 s nuceným nebo náběžným řízením nápravy, půjde automaticky o vozidlo s celkovou hmotností 24 tun. Kröger totiž v případě pohyblivé nápravy montuje do tohoto modelu i zesílenou nápravu pro zvýšení životnosti a robustnosti.
Kröger umožňuje v případě návěsů volit ze dvou typů koreb: základní provedení (o výšce až 2,20 metru) nebo celistvou korbu (o maximální výšce 1,95 metru). Vanovou korbu lze sklápět dvoustraně.
Podvozky návěsů Kröger jsou k dispozici v provedení s odpružením listovými pery nebo s hydropneumatickým podvozkem, přičemž obě varianty jsou uplatnitelné v zemědělském provozu, kde se návěs často pohybuje v terénu. Podvozek je také možné vybavit náběžně řízenou nápravou, nuceným řízením náprav a mechanicky stavitelnou ojí odpruženou silentbloky nebo hydropneumaticky.
Návěs Kröger s výtlačným čelem
Návěsy s výtlačným čelem jsou zastoupeny modely Kröger TAW 20 a Kröger TAW 30. První jmenované dvounápravové vozidlo je dostupné ve variantách o hmotnosti od 20 do 24 tun, o délce korby 6,1 až 8,1 metru a výšce korby 2,02 metru (s možností instalace silážních nástavků). Ložný objem může dosahovat 30 až 40 m3. Třínápravový model Kröger TAW 30 nabízí celkovou hmotnost 31 až 34 tun, délku a výšku korby 9,1 a 2,2 metru (s možností silážních nástavků) a ložný objem 45 m3. Na přání je možné návěsy ovládat prostřednictvím ISOBUS ovládání.
Návěsy s výtlačným čelem Kröger TAW využívají shodný podvozek jako již zmíněné návěsy s vanovou korbou. Zadní čelo lze nahradit rozmetacím čelem pro aplikaci pevných hnojiv, překládacím čelem či rozdružovacími válci. Nástavba návěsů Kröger TAW 20 a Kröger TAW 30 je vodotěsná. V oblasti výtlačného čela se nachází pryžové těsnicí lišty, k nimž je snadný přístup. Utěsnění výtlačného čela je důležité zejména při přepravě sypkých materiálů, jako je řepka a obiloviny. Velkoobjemová zadní výklopná vrata díky své speciální konstrukci účinně zvětšují ložnou plochu nástavby. Odjištění a zajištění vrat zajišťují hydraulické zámky. Nástavba a spodní části výtlačného čela jsou vyrobeny z nerezové oceli. Přepravovat tak lze i agresivní kukuřičnou siláž, hnůj či separát. Silné stěny nástavby jsou vyrobeny z pevného materiálu, aby odolávaly deformaci při pohybu materiálu uvnitř ložného prostoru. Nástavba je celosvařovaná, není složená z jednotlivých segmentů. Kröger si dává u všech svých návěsů záležet na kvalitní povrchové úpravě.
Sedlový návěs Kröger s výtlačným čelem
Vedle traktorových návěsů se v zemědělské dopravě stále častěji využívají sedlové návěsy s posuvnou podlahou a výtlačným štítem, který je schopen stlačit přepravovaný materiál. Vykládku lze díky tomu uskutečnit i tam, kde není možné používat sklápěcí návěsy (nízké budovy, přístřešky apod.). I tento typ návěsu má Kröger v nabídce. Konstrukce sedlového návěsu přitom vychází z traktorových návěsů Kröger TAW, avšak je uzpůsobena náročnějšímu provozu ve spojení s tahači. Návěs může být agregován i s traktorem přes tzv. dolly podvozek firmy Kröger. Sedlové návěsy Kröger SAW jsou vyráběny s celkovou hmotností od 32 do 36 tun.
Sedlové návěsy Kröger jsou vyráběné ve dvounápravovém (Kröger SAW32) a třínápravovém (Kröger SAW36) provedení. Standardně dodávané nápravy ADR jsou mechanicky odpružené listovými pery. Na přání pak výrobce dodává pneumatické či hydropneumatické odpružení v kombinaci s listovými pružinami. K dispozici je také nucené řízení zadní nápravy pro sledování stopy tahače. Výrobce umožňuje vybírat z různých rozměrů a provedení pneumatik. Návěs může být homologován na rychlost 80 km/h.
Nástavba návěsu Kröger se chová díky přesné konstrukci jako vodotěsná s tím, že její podlaha a spodní části výtlačného čela jsou vyrobeny z nerezové oceli. Přepravovat tak lze i agresivní kukuřičnou siláž, hnůj či separát. Posuvná podlaha je rozdělena na dvě do sebe zapadající části. Popsaná konstrukce minimalizuje třecí síly vznikající při pohybu přepravovaného materiálu. Posuvná podlaha a výtlačný šít se pohybují pomocí hydraulických válců. Nástavba je vyráběna v různých délkách.
Silné stěny nástavby jsou vyrobeny z pevného materiálu tak, aby odolávaly deformaci při pohybu materiálu uvnitř ložného prostoru. Při převozu specifických materiálů se dá navíc horní část nástavby vyztužit vzpěrami, aby byla zajištěna maximální stabilita návěsu. V oblasti výtlačného štítu se nachází pryžové těsnicí lišty, k nimž je snadný přístup. Utěsnění výtlačného štítu je důležité zejména při přepravě sypkých materiálů, jako je řepka a obiloviny. Velkoobjemová zadní výklopná vrata díky své speciální konstrukci účinně zvětšují ložnou plochu nástavby. O odjištění a zajištění vrat hydraulickými zámky informuje obsluhu světelná signalizace na nástavbě. Sedlový návěs lze ovládat pomocí elektronického ovládacího systému s dotykovou obrazovkou v kabině. K dispozici je také dálkové ovládání s logicky uspořádanými tlačítky. Pro případ výpadku elektrického systému je k dispozici nouzové ovládání.
Návěs Kröger je možné vybavit širokou škálou příslušenství, které vyhoví potřebám uživatelů. Jde například o vlastní hydraulický okruh či propracovaný systém zakrývání ložného prostoru za pomoci krycích clon a hydromotorů. Toto řešení na rozdíl od rolovacího systému nezvyšuje nakládací hranu nástavby, což je důležité zejména při nakládce materiálů nakladači. Hydromotory jsou před poškozením větví chráněné kryty. O tom, zda jsou krycí clony sklopeny či nikoliv, informují obsluhu čidla. Pokud je ložná plocha zakrytá, zadní vrata se neotevřou. Jakmile je plachta sklopena, lze zadní vrata otevřít a spustit vykládku. Vrchní část předního čela je navíc mechanicky (nebo hydraulicky) sklopná pro jízdu průsekem za řezačkou. K další výbavě může patřit zadní (hydraulicky sklopná) a boční ochrana proti podjetí. V odstavené poloze drží návěs ve vodorovné poloze dvě mechanicky uzamykatelné nohy. Návěs je standardně vybaven 24voltovým elektrickým systémem, 15kolíkovými zásuvkami, LED osvětlením vozu i registrační značky, LED pozičními světly a žlutými bočními odrazkami.