Lukáš Kulhánek jezdíval na prázdniny na statek v Kokořínském údolí. V tamní stodole se tehdy nacházel americký traktor Farmall H, který byl do Československa dodán po druhé světové válce v rámci akce U.N.R.R.A. (United Nations Relief Rehabilitation Administration). A právě na tomto místě začala jeho vášeň pro červené traktory International Harvester Company (IHC) Farmall.
Kulhánek se od mládí zabýval renovací amerických motocyklů, později automobilů a až v roce 2017 se rozhodl, že si konečně pořídí Farmalla. Po dřívějších zkušenostech došel k závěru, že kupovat u nás provozované americké stroje je hloupost (z důvodu nedostatku originálních dílů je majitelé často nahrazovali neoriginálními), a rozhodl se, že si vytouženého Farmalla přiveze z Ameriky.
„Našel jsem českou firmu Toman Motors, která byla jediná ochotna traktor sehnat a přivézt. Domníval jsem se, že budu sedět u počítače a přebírat se v nabídkách Farmallů. To jsem se šeredně spletl. Sehnat mnou požadovaný traktor trvalo skoro tři měsíce, neboť jsem si přál předválečného Farmalla F-20. Traktor se zaplať pánbůh přesně na centimetry vešel do kontejneru a nakonec dorazil do Prahy,“ uvedl majitel Kulhánek.
Kam přijede, sklízí obdiv
Pořízený Farmall F-20 byl vyroben v roce 1938 společností IHC z Chicaga. Osazen je řadovým zážehovým čtyřválcem (rozvod OHV) na benzín-petrolej o obsahu 3,6 litru a výkonu 20 koní. Traktor je vybaven čtyřstupňovou převodovkou s redukcemi v zadní nápravě. Lze jej nastartovat pouze ručně. Typickým znakem je také tříkolová konstrukce se zdvojeným předním kolem.
Ihned jak měl majitel možnost, provedl na traktoru pár kosmetických úprav. Poté se začal zúčastňovat všemožných srazů a traktoriád. „Za svůj život jsem měl mnoho různých amerických historických vozidel – od motocyklu Indian, přes Jeepa, nákladní Dodge a GMC až po osmilitrové kabrio Cadillac Eldorado. Nikdy jsem ale žádný pohár nezískal. S Farmallem F-20 mám již 8 pohárů z různých akcí, a to více méně za jeho výjimečnost,“ pochlubil se majitel.
A jak je to s náhradními díly? Před rokem se objevil problém, odešla cívka v magnetu. Česká firma nabídla, že její převinutí bude trvat rok a oprava bude stát nemalé finanční prostředky. „Nakonec jsem sehnal v Americe firmu Yesterday‘s Tractor Co., která má ve svém sortimentu na staré americké traktory úplně všechno. Jediný problém je, že zasílá pouze po USA. Díky pražské firmě SIMIX, která dováží díly z USA do ČR, již není pro mě problém cokoliv na Farmally přivézt,“ uvedl spokojeně majitel.
Druhý Farmall přijíždí
U jednoho Farmalla Kulhánek nezůstal. V Belgii, v lednu letošního roku, si vyhlédl dalšího Farmalla, tentokrát řady M, tedy nástupce již zmíněného modelu F-20. „Cena byla příznivá a na videu jsem traktor viděl v provozu, tak jsem ho koupil. Vlivem situace kolem koronaviru jsem si však pro něj mohl zajet až v dubnu, kdy byl po delší době umožněn průjezd Německem. S kamarádem jsme vzali Renault Master (již přezutý na letní gumy) a podvalník a za sněhové vánice jsme vyrazili. Bohužel jsem si neuvědomil, že kamarád nemá oprávnění řídit vůz s podvalníkem. Musel jsem tedy řídit celých 28 hodin, všechny hotely byly tehdy zavřené. Když jsme konečně dorazili do Belgie, prodávající nám sdělil, že je traktor nepojízdný – asi kvůli prasklému těsnění pod hlavou motoru. Nakonec vše dobře dopadlo a já jsem Farmalla díky kamarádově skvělé navigaci dopravil do Prahy,“ popsal dobrodružnou cestu majitel.
Farmall M byl vyroben v roce 1945. Osazen je zážehovým čtyřválcovým motorem (rozvod OHV) o obsahu 4,1 litru a výkonu 35 koní, pětistupňovou převodovkou a bateriovým zapalováním se startérem. Tyto traktory IHC vyrábělo v letech 1939-1952. „Usilovně pracuji na jeho renovaci, hlava je již sundána, odtlakována a zpět namontována, celý traktor jsem obrousil a nastříkal červenou barvou. Pouze masku, kapotu a nádrž nechávám v patině – tyto části jsem přestříkal bezbarvým lakem. Brzdy jsou nově obložené a karburátor repasován. Nyní se pouštím do zapalování. Tak mi držte palce, aby můj Farmall M již brzo vyjel,“ vzkazuje čtenářům Kulhánek.
Traktory odkazující na legendu
Označení Farmall u svých traktorů před lety oprášil výrobce Case IH. Za dobu své existence, datující se do roku 1923, byly traktory Farmall prověřeny miliony zemědělců po celém světě. Jejich hlavními přednostmi jsou jednoduchost a univerzálnost, vynikají však i svou spolehlivostí. V České republice mají velmi hojné zastoupení a jsou velice oblíbené.
V současnosti jsou v nabídce modely Farmall A a Farmall C. „Malé Áčko“ zahrnuje modely, které disponují výkonem 55, 65 (respektive 75 koní), což je vzhledem k jejich nízké hmotnosti nepřesahující 3 t naprosto dostačující. K dispozici jsou s mechanickou převodovkou s 12x12 rychlostmi a reverzací pod zatížením Powershuttle. Investor může volit až tři vnější okruhy hydrauliky, ke kterým může s naprostým klidem připojit příslušenství s celkovým odběrem až 47 litrů za minutu. „Velká Áčka“ zahrnují modely s výkonem v rozsahu od 85 do 115 koňských sil. S převodovkou jsou na tom tyto traktory stejně jako jejich menší bratři, jejich motor má však robustnější konstrukci s dlouhými servisními intervaly – až 600 motohodin. Hydraulický systém nabízí výkon až 65 litrů za minutu a zadní vývodový hřídel je dvourychlostní. Tak jako v případě menší varianty stroje, i zde se nabízí možnost dovybavení traktoru čelním nakladačem.
Pro první traktory Farmall byla charakteristická spolehlivost a univerzálnost. Ty jsou v současnosti doménou řady Case IH Farmall C. V nabídce nalezneme širokou škálu převodovek a čtyřválcový motor pokrývající výkon od 60 do 120 koní. Farmall C vyniká také kompaktními rozměry, a proto mu nedělá problém práce ve stísněném prostoru. Ať už na pastvinách, při chovu dobytka, ve specializovaných firmách, při pěstování zeleniny nebo údržbě trávníků. Pro práci v náročných podmínkách je k dispozici i zesílená verze s přední a zadní nápravou pro vyšší zatížení.