Nová řada traktorů Case IH Puma zahrnuje modely 150, 165, 175 s převodovkou CVXDrive a modely 150 a 165 s převodovkou PowerDrive (Full Powershift). K dispozici jsou také modely 140, 150 a 165 s jednoduchým mechanickým ovládáním. Řada zahrnuje i větší modely 185, 200, 220 a 240 s převodovkou CVXDrive nebo PowerDrive (model 240 nelze dodat s převodovkou PowerDrive). Praktické využití traktorů se nemění, vhodné jsou jak pro univerzální nasazení, tak pro polní práce a jízdu po silnici.
Od poloviny loňského roku se na plno dodávají menší modely. Od poloviny roku letošního se na plno dodávají i vetší modely – a právě těm je věnován tento článek.
Traktory Case IH Puma převzaly design od větší modelové řady Optum. To znamená, že disponují kompletně novou maskou s výkonnějším osvětlením. Inženýři zapracovali i na elektronice traktoru a uspořádání kabelů. Kabely byly systematizovány s cílem eliminovat jejich poškození, zkraty a vznik chybových kódů. Celé tělo traktorů Puma nyní disponuje kvalitnější povrchovou úpravu. Traktory dostaly do základní výbavy reverzní ventilátor (není v základní výbavě), výkonnější alternátor a kompresor. Traktory mají vždy odpruženou nápravu, která nyní obsahuje další akumulátor pro lepší pružení. Při častém otáčení a manévrování přijde vhod adaptivní řízní redukující počet otáček volantu mezi plnými rejdy.
Motory vyhovují emisní normě Stage V
Šestiválcový motor se zdvihovým objemem 6,7 litrů byl vylepšen tak, aby vyhovoval emisní normě Stage V. Case IH k tomu využívá vlastní bezúdržbový systém HI-eSCR2. Servisní intervaly se u nových traktorů prodloužily ze 600 motohodin na 750 při zachování stejné specifikace oleje. U modelů s jmenovitým výkonem například 180 koní lze výkon navýšit až na maximálních 224 koní, vlajková loď řady Puma, model 240 díky navýšení poskytne výkon až 270 koní. K navýšení výkonu dochází během jízdy po silnici, při práci s hydraulikou nebo vývodovým hřídelem. Jakmile jsou splněné parametry (například rychlost nad 0,5 km/h, zatížení PTO alespoň na 25 koní apod.), traktor začne automaticky využívat vyšší výkonovou křivku. Obsluha je o tom informována rozsvícením symbolu „Powerboost“ na přístrojové desce.
Hydraulické čerpadlo nabízí průtok až 173 l/min. V oblasti zadního závěsu může být až pět hydraulických okruhů s možností vývodu PowerBeyond pro pohon hydromotorů. Pro pohon strojů slouží čtyřrychlostní vývodová hřídel. Traktory Puma nově přichází s inovovaným a robustním integrovaným čelním tříbodovým závěsem. Jeho ramena nyní zvednou až pět tun. V oblasti čelního závěsu se nachází elektrické zásuvky a zásuvka pro ISOBUS připojení. Puma může mít ve výbavě management předního závěsu. To znamená, že ramena závěsu, vývodový hřídel, středové okruhy apod. lze uložit do souvraťového managementu a vše ovládat přímo tlačítky na multifunkční páce.
Optimalizovaná převodovka
Převodovka PowerDrive s plným řazením pod zatížením poskytuje 19 rychlostních stupňů. Traktor si dokáže snímat zatížení a díky tomu velmi dobře, rychle a přesně řadit rychlostní stupně nahoru a dolů či podřazovat při jízdě z kopce. Obsluha může volit mezi řazením pro pole nebo silnici či nastavovat agresivitu reverzace.
U plynulé převodovky CVXDrive proběhly softwarové optimalizace. Převodové ústrojí se skládá z hydrostatu a slučovacího planetového převodu. K dispozici jsou čtyři mechanické rozsahy pro řazení – čtyři vpřed a dva vzad. Řadí se pomocí synchronních spojek. Přítomny jsou dvě spojky (Double-clutch). Převodovka nabízí hned několik režimů. Například lze ve třech krocích měnit citlivost převodovky. Obsluha si tak může upravovat reakci zrychlování, zpomalování a reverzace. Informována je o tom přes tři světelné diody. Obsluha může aktivovat i funkci kick-down – při prudkém sešlápnutí pojezdového pedálu dojde k okamžitému zrychlení traktoru. Dále je možné aktivovat tzv. rychlý stop – v okamžiku, kdy obsluha pustí pojezdový pedál nebo stáhne pojezdovou páku Multicontroller na loketní opěrce k sobě, traktor ihned přibrzdí a zastaví díky vyššímu brzdnému momentu. Tato funkce přijde vhod zejména při práci s čelním nakladačem. Další užitečnou funkcí je možnost nastavit si pracovní rychlost – třeba na 8 km/h a druhou na 5 km/h. Když obsluha sešlápne pojezdový pedál, dojde ke zvýšení rychlosti na 13 km/h (8 + 5), přičemž je stále aktivní tempomat. Funkce nalezne využití při rychlém otáčení na souvrati nebo najíždění do řádků slámy na poli. Multicontroller nyní neustále detekuje svoji pozici, takže má lepší citlivost.
Nový nástupní prostor
Z exteriéru stojí za zmínku nový nástupní prostor, který se skládá z nových schodů (vyrobeny z odolnějšího materiálu). Prostor je také nyní lépe osvětlen. U schodů se nachází přípojka na stlačený vzduch (např. pro vyfoukání nečistot z kabiny, další přípojka je v oblasti zadního závěsu), osmilitrová nádržka pro umytí rukou a odpojovač baterie.
Zajímavým detailem je pak sloučené potkávací světlo s blinkrem (svítí bíle, bliká oranžově). Stěrač má nové umístění, díky čemuž setře více plochy.
I v kabině se událo několik změn. Interiér je k dostání ve třech provedeních: Selection, Advanced a Professional. V České republice je nejžádanější prostřední varianta.
Rychlé menu
Logika ovládání traktorů Puma zůstala nezměněna. K dispozici je však upravený monitor s rychlým menu.
Novou podobu získalo i vnitřní zrcátko, přibyla lišta s držákem na další monitor a držák mobilního telefonu nebo tabletu. V interiéru jsou lépe umístěny USB zástrčky a na sloupku řízení se nachází nová chladicí přihrádka. Páčka blinkrů se nově automaticky vrací do výchozí polohy, jak to známe u automobilů. Výrobce udává, že se také snížil hluk v kabině. Kompatibilní připojené stroje lze ovládat pohodlně přes systém ISOBUS. Obraz z až tří kamer (jedna je integrovaná v čelní masce traktoru, druhá se může nacházet v oblasti zadního závěsu a třetí na připojeném stroji) může obsluha sledovat na monitoru v kabině.
Všechny traktory Puma se vzduchovými brzdami lze objednat se systémem Advanced Trailer Brake – když traktor jede z kopce a je kluzko, obsluha pustí pojezdový pedál nebo páku Multicontroller (tím se sníží rychlost), nedojde k zablokování zadních kol traktoru, a to díky přednastavenému brzdnému momentu. Když systém zjistí nesoulad mezi rychlostmi kol traktoru a pojezdové rychlosti z radaru, systém přibrzdí kola návěsu pomocí brzd. Souprava tak není náchylná na „zlomení“. Ve výbavě může být i motorová brzda a kompletní ABS systém.
Většina traktorů Puma přijíždí z výrobního závodu do České republiky vybavená naváděcím systémem AccuGuide v úrovni RTK s přesností na 2,5 cm. Traktory disponují nejmodernějším souvraťovým managementem HMC 2, kde lze nejrůznější parametry nastavovat a upravovat v závislosti na ujeté vzdálenosti, čase a jiných parametrech. Traktory jsou kompatibilní i se systémem ISOBUS III – připojený stroj může například regulovat rychlost traktoru. Českým uživatelům se na traktorech Case IH líbí i možnost automatického otáčení na souvrati – tato funkce je také dostupná u modelů Puma.
Vlajkový model 240 CVXDrive na výstavě Naše Pole
Na výstavě Naše Pole v Nabočanech byl prezentován vlajkový model 240 CVXDrive. Jeho vývodová hřídel disponovala vlastním chlazením oleje. V motorovém prostoru se nacházel reverzní ventilátor a výkonnější kompresor s vodním chlazením, který poskytne až o 30 % větší dodávku vzduchu, což se hodí v agregaci s těžkými stroji nebo při používání systému pro regulaci tlaku v pneumatikách. Traktor byl vybaven i motorovou brzdou. Kabina disponovala nejvyšší možnou výbavou, takže nechybělo luxusní vyhřívané, odvětrávané a aktivně odpružené sedadlo obsluhy s regulovatelnou hlavovou opěrkou. V kabině se nacházely dva monitory. Standardní monitor zvládne vše – ovládání traktoru, nářadí apod. Když je ale traktor agregován třeba se secím strojem s vypínáním sekcí, často obsluhy vyžadují pro lepší přehlednost druhý monitor. Za zmínku ustojí i závaží v kolech – traktor byl maximálně možně dotížen (tuna hmotnosti navíc).
Na nové traktory Puma je nově poskytována tříletá záruka (nebo 3000 motohodin – podle toho, co nastane dříve).