Roberto Javellana, který pracuje pro společnost John Deere ve vývojovém oddělení traktorů vyšších modelových řad (7R, 8R a 9R) v továrně ve Waterloo v Iowě, prozradil, kam směřuje vývoj traktorů. Jeho tým pracuje na vývojových plánech pro hlavní řady traktorů na dalších 20 let. Javellana poskytl informace zahraničnímu serveru Future Farming.
Technika – větší výkon, kompaktní rozměry, hybrid a chytrá řešení
Roberto Javellana úvodem řekl, že nejvýkonnějším traktorem klasické koncepce ze stáje John Deere je v současnosti model 8400R s výkonem 400 koní. Traktor byl prý dobře přijat na evropském trhu, i když trh s takto výkonnými traktory je poměrně malý. Javellana nejvíce času tráví cestováním, protože se zajímá o to, co se děje v jiných zemích a v zemědělství. Ví tak, co zemědělci potřebují, což mu slouží k vypracování rozvojových plánů. Už nyní je vidět, že většina vyrobených nejvýkonnějších traktorů má čtyřpásový podvozek. U zemědělců hraje čím dál větší roli šířka traktoru (dvoupásové traktory jsou širší) a menší utužení půdy. Lze tak očekávat stále zvětšující se význam čtyřpásových podvozků a kompaktnějších výkonných polních tahačů.
Každý velký výrobce již představil svou vizi budoucnosti. Někdo věří v menší polní roboty, jiný zase v autonomní traktory s elektrickým pohonem nebo ještě se spalovacím motorem. Většina z nich včetně společnosti John Deere pracuje na všech konceptech. Nejvíce pravděpodobným pohonem budoucích traktorů bude podle Javellana hybridní pohon. Hybridní technologie je již nyní využívána ve stavebních strojích a lze tedy očekávat její zavedení u výkonných traktorů. Hybridní pohon je složen z naftového motoru a elektromotorů.
Vzhledem ke stále zvětšujícím se záběrům závěsné techniky, vyšším nárokům na dokončení práce v co nejkratším čase, vyšším pracovním rychlostem a vyšším požadavkům na hydraulický výkon, se bude výkon motoru standardních a kloubových traktorů stále zvyšovat. Javellana zmínil i důležitost zemědělských technologií. S nárůstem chytřejší závěsné techniky podle něj budou hydraulické a elektrické funkce ovládány samostatně a poskytnou ještě větší přesnost.
Jednou z aktuálních inovací u traktorů John Deere je zvětšení kapacity palivové nádrže. Zemědělci nechtějí doplňovat palivo v době, kdy je potřeba stoprocentního nasazení traktoru, jako je například při celodenním setí. Javellana též uvedl, že z tohoto důvodu využívají u kloubových traktorů každé volné místo pro palivové nádrže.
Kabina - bezpečnost v hlavní roli
Každému je jasné, jak se kabiny v posledních letech změnily. Zvyšuje se nejen komfort a bezpečnost, ale i efektivita provozu. V digitálním věku jsou moderní zemědělské stroje schopné vzájemné komunikace, zatímco senzorová technologie dělá komponenty a stroje inteligentními a schopné zaznamenávat velké množství dat. Kabina proto musí být místem, kde jsou všechny tyto informace přepracovány a vráceny provozovateli správným a srozumitelným způsobem. Jak bude vypadat kabina v budoucnosti, představila nedávno společnost Continental.
Continental vyvinul řadu hi-tech řešení, která dokážou přizpůsobit styl kabiny a funkce daným požadavkům zemědělců. Třeba ovládání bude umístěno na sedadle řidiče a v zorném poli například kamery včetně multifunkčních displejů. 12,3palcová barevná přístrojová deska bude plně programovatelná a poskytne 2D grafické zobrazení v reálném čase, zobrazení videa, důležité informace o stroji prostřednictvím animovaného textu, grafů nebo symbolů.
Další obrazovkou v kabině může být 7palcový dotykový displej, který představuje kompaktní, úsporné a všestranné řešení s integrovanou technologií Bluetooth, která umožňuje řidiči snadno načítat informace o vozidle, ukládat je a předávat přímo přes smartphone. Při jeho vypnutí se design přizpůsobí interiéru kabiny. Na obrazovce se mohou zobrazovat zprávy a příchozí hovory ze smartphonu. Dva porty CAN, video vstup a další digitální a analogové vstupy a výstupy jsou pak třešničkou na dortu. Vestavěný systém umožní poslouchat hudbu či zobrazovat předpovědi počasí. Mohou se také vyvolat servisní pokyny.
S vnějšími zpětnými zrcátky se už v kabině budoucnosti nesetkáme. Ty budou nahrazeny dvojicí kamer na každé straně, které přenesou obrazy na dva displeje umístěné na pravém a levém sloupku kabiny. Ve srovnání s běžnými vnějšími zpětnými zrcátky výrazně rozšíří viditelnost. Snížení rizika kolize a zvýšení manévrovatelnosti zajistí 360stupňový kamerový systém využívající externě namontované mikrokamery.