Marek Imrich z Moravské Nové Vsi na Břeclavsku převzal hospodářství po svém tchánovi, který hospodařil od roku 1992, v roce 2004. Celkem hospodaří na 170 hektarech zemědělské půdy. Pár největších polí má 20 hektarů, ostatní pozemky mají výměru do 10 hektarů. Marek Imrich se o celé hospodářství stará sám a občas mu vypomáhá známý. Na polích převážně pěstuje potravinářskou pšenici, krmný ječmen, kukuřici a slunečnici. Veškerou přípravu půdy a ochranu rostlin si provádí svépomocí. Pouze setí a sklizeň plodin svěřuje firmám zabývajícím se zemědělskými službami.
S ohledem na menší výměru polí a na stále zpřísňující se požadavky na aplikaci hnojiv investoval Marek Imrich v posledních letech do moderní zemědělské mechanizace. Nový traktor Kubota M6-142, postřikovač Kubota XTS332 a rozmetadlo Kverneland Exacta CL GEOSPREAD mu dodal dlouholetý prodejní a servisní partner Grontech Agro z Velkých Pavlovic.
Marek Imrich před rokem pořídil konkrétně traktor Kubota M6-142 s čelním nakladačem a postřikovač Kubota XTS332 se záměrem nahradit patnáct let starý traktor a ještě starší tažený postřikovač. Stroje byly navíc poškozeny tornádem, které se vesnicí prohnalo v roce 2021. Když už uvažoval nad novým postřikovačem, zvolil model s kapacitou nádrže 3 200 litrů a s ISOBUS ovládáním. S ohledem na velikost postřikovače zvolil traktor o výkonu 140 koní, který dokáže komunikovat s ISOBUS kompatibilními stroji. Majitel bude traktor využívat převážně s již zmíněným postřikovačem a neseným rozmetadlem.
Kubota M6-142 – obratný a pohodlný traktor
Kubota M6-142 je osazena čtyřválcovým motorem Kubota o objemu 6,1 litrů a výkonu 140 koní s možností navýšení o dalších 20 koní. K navýšení dojde při rychlosti nad 20 km/h. Motor vyhovuje emisní normě Stage V, proto nechybí filtr pevných částic a systém SCR s využitím močoviny.
Majitel provozuje celkem tři traktory a podle jeho slov je zmíněná Kubota M6-142, co se týče komfortu a ovládání, zcela na jiné úrovni. Traktor využívá robustní hydraulicky odpruženou přední nápravu Kubota s nastavitelnou tuhostí odpružení ve třech stupních. Marek Imrich si pochvaluje obratnost traktoru. Traktor má kompaktní rozměry a obratnost mu propůjčuje i systém Bi-speed snižující poloměr otáčení traktoru třeba na souvrati pole. Při aktivaci pohonu přední nápravy systém při maximálním úhlu natočení kol zrychlí pohon kol přední nápravy 1,6x a aktivuje přední uzávěrku. Díky tomu jede traktor stále přesně v dráze a je tak zajištěn malý poloměr otáčení.
Motor traktoru Kubota M6-142 spolupracuje s Powershift převodovkou s osmi stupni řazenými pod zátěží ve třech skupinách. Při volbě těchto skupin není potřeba zastavovat traktor, neboť převodovka je robotizovaná. Všechny její stupně umí pracovat v automatickém režimu řazení, rozsah automatického řazení je zde velký, navíc je pomocí jednoho tlačítka možné nastavit citlivost řazení podle toho, zda traktor pracuje se zátěží, nebo ne. Rychlosti 40 km/h lze dosáhnout při 1 670 ot/min. Na 7palcovém dotykovém terminálu uvnitř kabiny je možné zvolit rychlost řazení převodových stupňů. Na loketní opěrce je také možné volit reakci reverzace – jak rychle se má traktor rozjíždět. Za zmínku také stojí funkce Xpress restart – při sundání nohy z brzdy se traktor sám plynule rozjede – jako kdyby obsluha páku reverzace přesunula z polohy neutrál do polohy jízda vpřed/vzad.
Majitel chválí také komfortní a prostornou kabinu. Kabina traktoru Kubota M6-142 je odpružena mechanicky, vpředu dvěma silentbloky a vzadu tlumiči s pružinou. Uvnitř kabiny se nachází loketní opěrka, na níž lze jednoduše aktivovat například zmíněný systém Bi-speed. Pod krytem loketní opěrky se nachází tlačítka pro další nastavení, například tříbodového závěsu či citlivosti řazení automatického režimu převodovky. S dotykovým terminálem je ISOBUS kompatibilní, lze jej tedy využít i pro promítání obrazu z kamer a satelitní navádění.
V loketní opěrce je integrován multifunkční joystick, jímž se ovládají řazení, reverzace, poloha tříbodového závěsu, aktivace automatického řazení, tempomat a otáčky A/B. Pouhým pohybem pákou vpřed, případně pomocí dvou tlačítek +/- lze zvolit převodový stupeň 1 až 8. K jednotlivým tlačítkům jsou přiřazeny symboly. Další tlačítka na loketní opěrce ovládají pohon přední nápravy v automatickém režimu, uzavírání diferenciálu, ramena závěsu, regulaci tříbodového závěsu a další. V traktoru Kubota M6-142 je přítomen i jednoduchý souvraťový management, který při zvednutí ramen závěsu na souvrati sníží otáčky motoru na takovou hodnotu, jakou si zvolí obsluha, a automaticky vypne/zapne pohon zadního vývodového hřídele v závislosti na poloze zadního závěsu.
Zadní tříbodový závěs nabízí nosnost 7 tun. Standardně je vybaven třemi hydraulickými okruhy, na přání může být instalován čtvrtý, standardem je také závěsový systém Scharmüller s automatickou hubicí či etážovým závěsem. Hydraulický pohon s Load Sensing regulací (115 l/min) umožňuje připojení moderních zemědělských strojů.
Marek Imrich během konfigurace traktoru Kubota M6-142 zvolil i čelní nakladač Kubota LK2400H, ke kterému pořídil vidle a lopatu. V případě potřeby může manipulovat s komoditami uskladněnými v hale. Díky výložníku umístěnému blízko kabiny a v nízké pozici je zachován výhled z kabiny ven.
Postřikovač Kubota XTS332 vhodný i pro menší pozemky
Minulý rok stihl Marek Imrich chemicky ošetřit porosty s postřikovačem Kubota XTS332 s rameny s pracovním záběrem 24 metrů celkem 100 hektarů. Majitel u postřikovače oceňuje možnost zredukovat pracovní záběr ramen na 12 metrů a tím snadněji ošetřovat i menší pozemky. Základem postřikovače je centrální nosný rám, kde jsou mnohé sváry nahrazeny nýtovanými spoji. Rám je vyroben z vysokopevnostní, nízkolegované oceli, díky níž je velmi pevný, flexibilní a odolný. Na malých a členitých polích se hodí kombinace centrálního rámu s patentovanou konstrukcí nádrže. Kvůli ní má postřikovač nízko položené těžiště. Rozchod kol je nastavitelný od 1,5 do 2,25 metrů v krocích po 5 cm. Obratnost na poli a šetrnost k porostu zajišťuje řiditelná náprava.
Ramena postřikovače Kubota XTS332 jsou zavěšena prostřednictvím paralelogramu, který je hydropneumaticky odpružený a významně tlumí rázy a výkyvy ramen, ta se díky tomu chovají stabilněji. Tlumení je aktivní nejen při práci, ale i v transportní poloze při jízdě na silnici, což prodlužuje životnost ramen. Ramena jsou vybavena tryskami, jež jsou rozděleny do sekcí. Majitel si také pochvaluje systém udržování výšky ramen Boom Guide zajišťující velmi přesnou aplikaci postřiku. Funkce, jako například plnění, míchání, postřik, ředění, proplachování a čištění nádrže jsou pohodlně ovládány z kabiny traktoru přes ISOBUS terminál. O zajištění správného tlaku v rozvodech se stará pístomembránové čerpadlo umístěné na pravé straně naproti ovládacím ventilům.
Přesná aplikace minerálních hnojiv
Traktor brzy vyjede do polí s neseným rozmetadlem Kverneland Exacta CL GEOSPREAD, u kterého majitel oceňuje velmi přesné rozmetání hnojiv. Rozmetadlo je vybavené systémem CenterFlow udávající hnojivu prvotní obvodovou rychlost ještě před tím, než je vypuštěno na rozmetací lopatky. To znamená, že je hnojivo šetrně akcelerováno bez jakéhokoliv úderu lopatky do hnojiva, a tedy bez drcení granulí na prášek. Rozmetací obrazec není ovlivněn bočním náklonem rozmetadla. Rozmetadlo je vybaveno osmi lopatkami na každém rozmetacím kotouči. Výsledkem je daleko rovnoměrnější distribuce hnojiva ve směru jízdy i při vysoké pojezdové rychlosti.
Vypínání sekcí u rozmetadla Kverneland Exacta CL GEOSPREAD se může provádět tak, že se otáčí bod výpadu hnojiva a zároveň se snižuje aplikovaná dávka. Rozmetadlo je tak schopné skutečně vypínat sekce bez zbytečného přehazovaní. Sekce mohou být vypínány i z obou stran současně. Při vypínání sekcí se nijak nemění rychlost otáčení rozmetacích kotoučů, záběr se mění pouze změnou bodu výpadu hnojiva.