Tatra Phoenix je pro automobilku klíčový typ pro civilní trh, má všechny výhody klasické odolné Tatry, a zároveň je vybaven moderními technologiemi tak, aby uspěl i na náročných trzích západní Evropy. Vizitkou typu Tatra Phoenix je i titul Nejlepší plněpohonné vozidlo roku 2012 v prestižní anketě International Truck of the Year. Bylo to poprvé, kdy takového ocenění dosáhl vůz od výrobce ze střední a východní Evropy.
V roce 2014 přišel do výroby současný model Tatra Phoenix Euro 6, v roce 2018 jeho modernizovaná podoba. Tatra Phoenix může být vybavena nejrůznějšími konstrukčními skupinami a prvky, které jsou přizpůsobeny potřebám jednotlivých uživatelů. Podvozky jsou v provedeních 4x4, 6x6, 8x8, 8x6, 10x10 či 10x8. Během více než 10 let sériové výroby se nákladní automobily Tatra Phoenix prosadily u dopravců v oblasti stavebnictví, těžařství, lesnictví, zemědělství, ale i u komunálních služeb, záchranných sborů a speciálních uživatelů.
Vozidla obchodní řady Tatra Phoenix využívají unifikované podvozky typové řady I s výhradně pneumatickým odpružením předních náprav a s novou generací systému řízení. Typickým znakem je unifikované provedení různých typů přídavných (sestupných) převodových skříní Tatra vyhovujících zástavbě hlavních převodových skříní značek Tatra, ZF nebo Allison v manuálním, automatizovaném či zcela automatickém provedení. Z více než 3600 vyrobených vozů Tatra Phoenix kopřivnická Tatra Trucks dodala nejvíce vozů s plněpohonným podvozkem v konfiguraci 6x6, druhá nejpočetnější je konfigurace 8x8 a pak následují další provedení.
Vozy obchodní řady Tatra Phoenix si našly cestu už do tří desítek zemí a slouží v nejrůznějších podmínkách, od klimaticky mírných oblastí západní a střední Evropy, přes severské oblasti za polárním kruhem v Norsku a Švédsku, extrémně teplá teritoria Středního Východu až po exotické destinace v Tichomoří. Největší trh pro vozidla Tatra Phoenix tradičně přestavuje Česko. Stovky vozidel byly dodány slovenským uživatelům, desítky vozů odebraly ruské společnosti, podobné počty putovaly například do Německa, Polska, Maďarska, Norska, Nizozemí, Rakouska atd. Nejexotičtějšími teritorii, kam byly vozy Tatra Phoenix vyvezeny, jsou Austrálie či tichomořská Nová Kaledonie nebo africký Mauricius.
Tatra Phoenix Agro pro zemědělce
Zcela samostatnou kapitolou jsou vozy Tatra Phoenix homologované dle platné legislativy jako „zemědělský traktor“. Toto provedení vzniklo na základě zájmu zemědělců o provozně úspornější stroj s větší kapacitou vezeného nákladu, než je tomu u zemědělského traktoru, který by dosahoval vyšší rychlosti na zpevněných komunikacích. Zatím byly od roku 2013, kdy se tzv. tatraktor začal vyrábět, vyrobeny a prodány nižší stovky kusů vozidel, s tím, že velká většina se uplatnila na českém a slovenském trhu. Menší množství bylo dodáno například do Německa, Rakouska či Nizozemí a dalších zemí. Zájem o vozidla tohoto typu je konstantní, každoročně jde o malé série, což odpovídá speciálnímu zaměření těchto strojů.
Zemědělská Tatra Phoenix zůstává věrný unikátní konstrukci vlastní všem vozům Tatra, jejímž základem je originální tatrovácký podvozek s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami. Standardně jsou všechny vozy modelové řady Tatra Phoenix osazeny motory Paccar MX, u zemědělských provedení je převodovka volitelně automatická šestistupňová, nebo automatizovaná šestnáctistupňová, k dispozici je i řízení různého počtu náprav včetně zadních systémem VSE. Nechybí ani centrální huštění všech kol.
Tatra Phoenix se díky originálnímu tatrováckému povozku vyznačuje vysokou průjezdností i v tom nejtěžším terénu a vykazuje vysokou odolnost, spolehlivost a s tím spojenou maximální možnou životnost kompletního vozidla. Tatra svým technickým řešením navíc nabízí vysokou modularitu, a je tak připravena splnit individuální přání každého zákazníka, včetně instalace nejrůznějších účelových nástaveb a aplikací. Tatra Phoenix není stoprocentní náhradou traktoru. Cílovou skupinou jsou větší zemědělské podniky zajišťující přepravu plodin či produktů na vzdálenosti, u nichž využití traktorů přestává být ekonomicky výhodné. Těmto zákazníkům nabízí Tatra Phoenix významně vyšší přepravní kapacitu při nižších nákladech na přepravovanou tunu nákladu. Oproti standardním traktorům se srovnatelným výkonem motoru zemědělská verze modelové řady Tatra Phoenix přepraví až o 40 % více nákladu na stejnou vzdálenost za kratší čas. Navíc je výrazně levnější a přináší i významné úspory v provozních nákladech.
Vozidlo Tatra Phoenix je už z výroby modifikováno podle technických předpisů odpovídajících globální homologaci pro zemědělská vozidla kategorie T. Tzv. tatraktor má na rozdíl od běžných vozů řady Tatra Phoenix například ochranný rám kabiny, omezovač rychlosti (maximálně 65 km/h), v předu i vzadu zařízení sloužící k upínání zemědělských návěsů a vybavení, nízkotlaké traktorové pneumatiky, volitelná je i automaticky natáčená zadní náprava do rychlosti 40 km/h. Upravena je i převodovka a pohonný systém pro specifický pohyb na poli a v terénu (např. souběžná pomalá jízda se zemědělskou technikou atd.).
Veškeré vozy Tatra mohou být různě individualizovány a přizpůsobeny požadavkům zákazníka. To je jednou z devíz společnosti Tatra Trucks – vedle sériové výroby je důležitou součástí produkce vozidel Tatra i vysoká míra individualizace a schopnost vyhovět požadavkům provozovatelů. Tento přístup kopřivnická automobilka uplatňuje i u vozů určených pro zemědělce. Ostatně tzv. tatraktor je toho důkazem, vznikl na základě požadavků zemědělců a Tatra Trucks na tomto příkladu prokázala (jako už mnohokrát v minulosti), že je na rozdíl od velkoobjemových výrobců schopna vyrobit a prodávat speciální vozidla na míru i v malých sériích.