New Holland po dlouhých letech vývoje a testování vstupuje do závěrečné fáze předsériového testování světově jedinečného traktoru T6.180 Methane Power s plynovým motorem. Jeho sériová výroba začne ještě letos v listopadu v továrně v Basildonu. V současné době probíhá praktické testování traktoru zemědělci v různých evropských státech.
New Holland se v roce 2006, kdy představil svou strategii Clean Energy Leader, zavázal k vývoji technologií, které pomohou zemědělcům snížit jejich závislost na fosilních palivech. V roce 2009 byl poprvé představen vodíkový traktor. V roce 2013 pak spatřil světlo světa první prototyp traktoru New Holland T6 s plynovým motorem. V roce 2017 došlo k prezentaci modelu T6.180 Methane Power, jemuž byl jen o dva roky později oficiálně umožněn vstup na trh. Traktor New Holland T6 s plynovým motorem se tehdy krátce zastavil i v České republice, kde byl podroben testování na vybraných farmách. Členové naší redakce měli možnost traktor vidět při práci v podniku ZDV Fryšták, kde se již dvacet let zabývají myšlenkou zařazení traktoru na zemní plyn do živočišné výroby. New Holland nedávno v Německu představil dokonce sériovou podobu traktoru T6.180 Methane Power s patřičnými úpravami, které zvyšují komfort posádky a prodlužují dojezd. Zajímavostí je, že nejde o jediný traktor s plynovým motorem, který koncern CNH Industrial vyvíjí – jeden z jeho partnerů, italský producent vína, právě testuje pásový traktor New Holland TK s plynovým motorem.
Cesta ke snižování emisí CO2
Traktor New Holland s plynovým motorem je logickým vývojovým krokem, protože plyn mimo jiné vzniká i v rámci rozkladu rozmanitých organických látek, a to například v čistírnách odpadních vod, v odpadovém hospodářství, na skládkách odpadů nebo v bioplynových stanicích (BPS). Produkt z těchto zdrojů je někdy označován jako skládkový plyn nebo biometan, což je název odkazující na hlavní chemickou složku bioplynu. Bioplyn je prodáván pod značkou CNG, tak jako zemní plyn. Biometan (už vyčištěný bioplyn) je totiž z hlediska složení identický se zemním plynem. Liší se pouze způsobem vzniku. Takže vlastníte-li automobil s motorem na zemní plyn, můžete jezdit i na očištěný biometan, stejně jako New Holland T6.180 Methane Power, o kterém píšeme v tomto článku.
CNG je palivem, které využívá mnoho druhů strojů – automobily, autobusy či lokomotivy. Mezi výhody bioplynu patří jeho vysoká energetická výtěžnost a neexistence odpadních produktů či široká škála plodin, jež lze zužitkovat k jeho výrobě. Je také ekologičtější než nafta. Vozidlo na bioplyn je bezpečnější než vozidla na naftu, benzín nebo LPG. Mezi nevýhody patří jeho limitovaná dostupnost plynoucí z omezeného množství této komodity na trhu. Proto zemní plyn využívají nejčastěji stroje ve vlastnictví firem, které si bioplyn samy vyrábějí.
Slibná čísla
Společnost Fiat Power Train (FPT) vyvinula pro New Holland T6.180 Methane Power zcela nový plynový motor. Jejím cílem bylo dosáhnout obdobných parametrů (výkon, točivý moment apod.), jež nabízí známý naftový motor NEF o objemu 6,7 l. FPT není v konstrukci plynových motorů žádným nováčkem, vyrobila přes 50 000 pohonných jednotek pro nejrůznější stroje.
Popisovaný traktor je tedy osazen přepracovaným šestiválcovým motorem FPT NEF o výkonu 175 koní (s navýšením) a objemu 6,7 l. Pokud jde o výkon a točivý moment, v žádném případě není horší než jeho naftový protějšek. Motor je spojen s konvenční převodovkou převzatou z traktorů modelové řady T6. Převodovka ElectroCommand částečně řazená pod zatížením nabízí 16 rychlostních stupňů, 4 skupiny po 4 rychlostech.
Díky použití tohoto plynového motoru jsou emise oxidu uhelnatého sníženy o 80 %, emise nemetanových uhlovodíků o 90 %, nižší je množství pevných částic o 98 %, oxidu dusného o 62 % a CO2 o 11 %.
Blok motoru zůstal beze změny, avšak hlava válců je velmi odlišná. Motor je vybaven plynovými vstřikovači a zapalovací svíčkou. Plyn je vstřikován do každého válce motoru za účelem konstantního, čistého a účinného spalování. Na rozdíl od vznětových motorů je turbodmychadlo plynového motoru chlazeno vodou (kvůli vyšším teplotám). Na rozdíl od konvenčních traktorů tak motor nepotřebuje rozměrné systémy pro recirkulaci výfukových plynů, filtry pevných částic či technologii EGR. Přítomen je pouze jednoduchý, bezúdržbový a třícestný katalyzátor, který je úhledně schovaný pod kapotou. Servisní interval v délce 600 motohodin zůstal také beze změny. T6.180 Methane Power má stejný maximální výkon, 175 koní, jako jeho konvenční příbuzný a poskytuje maximální točivý moment 740 Nm. Traktor slibuje až o 30 % nižší provozní náklady, nižší hlučnost (až o 5 dBA) a nižší vibrace.
Přepracované uskladnění plynu
Traktor se od svého naftového protějšku liší na první pohled jen minimálně. Běžné naftové nádrže traktoru byly odstraněny a nahrazeny deseti menšími i většími nádrži uspořádanými kolem středu podvozku. Původní verze traktoru, kterou jsme měli možnost vidět před lety, měla nádrže na plyn umístěné kolem kabiny, z níž byl proto omezený výhled.
Pokud traktor nevyužívá čelně nesené stroje, je možné do předního závěsu připojit přídavnou nádrž, která prodlouží pracovní nasazení traktoru (poslouží i jako závaží, hmotnost činí 850 kg). V případě používání například čelního nakladače lze nádrž připojit do zadního závěsu traktoru. Celková kapacita všech nádrží činí 453 litrů plynu (183 litrů v palubních nádržích a dalších 270 litrů v přídavných nádržích). Každá nádrž disponuje funkcí automatické deaktivace přísunu plynu v případě jeho úniku nebo poškození nádrže. Kapacita nádrží vystačí na osm hodin práce na silnici nebo s vývodovým hřídelem. V případě práce s krmným vozem je to pak až čtrnáct hodin. Plnění paliva se provádí prostřednictvím ventilu umístěného poblíž schodů po levé části kabiny za pomocí plnicí koncovky NGV1, kterou zná většina majitelů vozidel na zemní plyn. Plnění trvá přibližně pět minut.
Zástupci značky New Holland již registrují poptávku po tomto traktoru. Zájem projevují jak obce či pěstitelé zeleniny, tak provozovatelé BPS, kteří se již zabývají zpracováním plynu. Jedním z nejdůležitějších trhů bude pravděpodobně Německo, kde je v provozu více než 10 000 BPS. Traktor bude k dispozici i českým zemědělcům, první dva kusy dorazí ještě letos.