Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 24.11. – svátek slaví Emílie

Traktory New Holland T5 a T6 Dynamic Command s motorem a převodovkou závodních vozů

Zveřejněno: 14. 6. 2021

Pepa Vrtal z pořadu Autosalon navštívil společnost Agrotec, aby mohl diváky v rámci virtuální show seznámit s přednostmi traktorů New Holland T5 a T6 Dynamic Command. Při tom se dozvěděl, že mají několik znaků shodných se závodními vozy!

Traktory New Holland používají koncepčně stejnou dvouspojkovou převodovku jako okruhové závodní speciály, při jejichž provozu je řazení obzvlášť důležité. Zdroj foto - tisková zpráva New Holland

Agrotec, dodavatel zemědělské techniky New Holland, uspořádal dne 1. června virtuální akci s názvem Agrotec Dynamic TV Show, na níž zazářily traktory modelové řady T5 a T6 s dvouspojkovou převodovkou Dynamic Command.

Moderátorského křesla se ujal známý motoristický a televizní expert Pepa Vrtal z pořadu Autosalon. Na otázky odpovídal produktový manažer pro traktory New Holland, Aleš Klement. Pozvání přijali také mistr republiky v Rally a jezdec AGROTEC Škoda Rally Teamu Jan Kopecký a Martin Macík Jr. – nejúspěšnější český jezdec Rally Dakar 2021 ze stáje BIGSHOCK Racing. O přednostech traktorů také hovořili odborníci z Česka i zahraničí. Po úvodní prezentaci strojů ve studiu dostal slovo zahraniční host Jeremy Klakson, který předváděl všechny důležité funkce jednotlivých strojů přímo na poli či na silnici.

Moderátor, Jan Kopecký i Aleš Klement se hned v úvodu akce shodli, že při výběru jakéhokoli auta (i závodního) hraje nejdůležitější roli jeho spolehlivost. Totéž platí i při výběru traktoru, což bylo patrné i při diváckém hlasování. Právě spolehlivost a dostupnost jsou přitom hlavními atributy modelové řady traktorů New Holland T5 a T6 Dynamic Command.

Pod pokličkou vývoje

Vývojáři značky New Holland brali při vývoji těchto dvou modelových řad vzal v potaz požadavky zemědělců. Zatímco obsluha bude vždy u traktoru preferovat komfort a snadné ovládání, provozovatel dbá především na to, aby byl stroj osazen adekvátním typem motoru a vykazoval co nejnižší spotřebu nafty. K vývoji těchto traktorů hovořil manažer značky New Holland pro Českou republiku Giovanni Farinelli.

Převodovka Dynamic Command je jedinou v odvětví výroby traktorů se šestnácti stupni řazenými pod zatížením v dopravě, již nikdo jiný nenabízí.  Zdroj foto - tisková zpráva New Holland
Převodovka Dynamic Command je jedinou v odvětví výroby traktorů se šestnácti stupni řazenými pod zatížením v dopravě, již nikdo jiný nenabízí. Zdroj foto - tisková zpráva New Holland

Po vyřazení celosvětově úspěšného modelu T5000 z nabídky pocítil New Holland potřebu vyplnit mezeru v sortimentu dalším traktorem v segmentu od 100 do 140 koní. Shromáždil proto všechny nápady a podněty, které získal postupem času od zákazníků a obchodníků, díky čemuž se zrodil projekt T5 Dynamic Command. Zemědělci hledali stroj s výkonným motorem, prostornou kabinou, a především účinnou převodovkou – už žádná želva/zajíc a obyčejné částečné řazení pod zatížením. V New Holland bylo proto rozhodnuto nový stroj vybavit výkonným motorem NEF o objemu 4,5 litru, prostornou kabinou využívanou většími traktory a převodovkou Dynamic Command (tato převodovka je jedinou v odvětví výroby traktorů se šestnácti stupni řazenými pod zatížením v dopravě, již nikdo jiný nenabízí). Od prvního uvedení na trh zaznamenal nový traktor velkých úspěch, do nynějška bylo již prodáno přes 2 000 kusů. Recenze zákazníků jsou přitom pozitivní a Farinelli věří, že vývojem tohoto traktoru vychází značka New Holland vstříc všem zemědělcům, kteří hledají velmi všestranný a výkonný stroj na všechny druhy práce na farmě.

Motory FPT bodují v nejtěžším závodě světa

Agrotec je také znám zastoupením firmy Iveco. Tyto kamiony a tahače využívají koncernový motor FPT Industrial (stejně jako traktory New Holland). I proto byl na akci pozván Martin Macík, jehož kamion, s nímž se každoročně účastní nejtěžší dálkové rally soutěže Dakar, je rovněž vybaven motorem FPT Macík se při vývoji soutěžního speciálu snaží u motoru zachovat co nejvíce originálních součástek. Při snaze o maximalizaci spolehlivosti a úspornosti motoru vždy volí zlatou střední cestu. Úpravy tedy provádí tak, aby se motor co nejvíce blížil sériovému provedení, a to při současném navýšení výkonu na 1 100 koní a 5000 Nm točivého momentu. Pro spolehlivost motoru FPT i v náročných podmínkách na něj Macík nedá dopustit a závodí s ním už šest let. V současnosti staví nové kamiony, přičemž zůstává u značky Iveco a motorů FPT s minimem úprav. Se svým týmem, který patří mezi nejlepší soukromé skupiny v oboru, tento rok vyhrál již tři etapy a celkově dojel čtvrtý do cíle.

Je libo čtyřválec nebo šestiválec?

Závodník Jan Kopecký je zastáncem motorů s více válci a většími objemy. Aleš Klement upozornil na to, že ačkoli trendem poslední doby byl takzvaný downsizing motorů okolo 100 koní, New Holland nadále nabízel a stále nabízí čtyřválcové i šestiválcové motory o objemu 4,5 a 6,7 litru. V další anketě vyšlo najevo, že diváci u traktoru preferují šestiválcový motor. Přesto, že řada T5 Dynamic Command nabízí výhradně čtyřválec, u T6 Dynamic Command mají uživatelé stále na výběr mezi čtyřválcem nebo šestiválcem.

Kabina disponuje velkým střešním oknem, díky kterému obsluha vidí na nakladač v horní poloze, aniž by se musela vyklánět.  Zdroj foto - tisková zpráva New Holland
Kabina disponuje velkým střešním oknem, díky kterému obsluha vidí na nakladač v horní poloze, aniž by se musela vyklánět. Zdroj foto - tisková zpráva New Holland

Aleš Klement seznámil diváky také s tím, jak New Holland řeší plnění přísné emisní normy. V případě traktorů T5 a T6 Dynamic Command jsou nároky emisní normy Stage V plněny bez použití technologie EGR a klasického filtru pevných částic DPF. New Holland šel totiž cestou čisté technologie SCR, díky níž motory nejenže plní emisní normu, ale jsou i úspornější. Konkrétně model New Holland T6.175 bodoval v testu spotřeby Německé zemědělské společnosti DLG. Ve zkušebně bylo zjištěno, že má o 9 % nižší spotřebu paliva než průměr jeho testovaných konkurentů. Výhodou této technologie je, že spaluje naftu za vysokých teplot, takže vzniká minimum sazí pro dočištění a nejsou potřeba objemné filtry. Nic se nemusí měnit či regenerovat, zapotřebí je pouze vstřikovat kapalinu AdBlue. Součástí systému SCR je také klapka, jež umožňuje udržovat ve výfukovém potrubí stálou teplotu, a zajišťuje tak účinnost celého systému. Klapka slouží také jako motorová brzda, která šetří provozní brzdy – třeba při jízdě z kopce.

Dvouspojkovou převodovku nabízí pouze New Holland

Traktory New Holland používají koncepčně stejnou dvouspojkovou převodovku jako okruhové závodní speciály, při jejichž provozu je řazení obzvlášť důležité. Kopecký uvedl, že během tří závodních dní dokáže zařadit až 5000x a cílem konstruktérů proto je zkrátit čas řazení na minimum. Rychlejší řazení pomáhá závodníkovi získat čas – jde o vteřiny, které mohou být rozhodující. Také u traktorů hraje rychlé řazení velkou roli, k čemuž Aleš Klement také dodal, že tyto stroje potřebují mít k dispozici nepřerušený tok výkonu a točivého momentu. A právě k tomuto účelu perfektně slouží dvouspojková převodovka. Převodovka Dynamic Command navíc nabízí řadu režimů a funkcí pro snadné ovládání stroje.

Převodovka Dynamic Command nabízí například možnost uložení rozjezdového rychlostního stupně. Obsluha si zvolí skupinu a daný rychlostní stupeň, na který se chce rozjíždět. K dispozici jsou i automatické režimy převodovky, které řadí za obsluhu. Další funkce umožňuje hladké řazení. Nelze nezmínit ani funkci, která při řazení nahoru ubírá otáčky motoru a při podřazování dává meziplyn. Co dříve musel umět každý traktorista, to dnes zvládá technika. I závodní speciály touto funkcí podle Kopeckého disponují. Dále je možné nastavit agresivitu řazení – jak rychle má motor a převodovka reagovat po přeřazení na rychlostní stupeň a při jakých otáčkách má dojít k řazení.

Traktory uzpůsobené pro práci s čelním nakladačem

Využitelnost traktorů lze zvýšit montáží čelního nakladače. Na toto téma byl přizván Michal Vencel, který má na starosti předvádění traktorů u zákazníků.

Traktory T5 a T6 Dynamic Command jsou uzpůsobeny pro čelní nakladač již z výrobního závodu. Kabina disponuje velkým střešním oknem, díky kterému obsluha vidí na nakladač v horní poloze, aniž by se musela vyklánět. Z kabiny je též vidět na spodní polohu nakladače. Ovládání čelního nakladače se provádí přes joystick na loketní opěrce, který obsahuje i tlačítka pro řazení rychlostních stupňů. Práci s čelním nakladačem usnadňuje i převodovka, jež umožňuje automatické řazení a zastavení traktoru pouhým sešlápnutím brzdového pedálu.

Využitelnost traktorů lze zvýšit montáží čelního nakladače. Zdroj foto - tisková zpráva New Holland
Využitelnost traktorů lze zvýšit montáží čelního nakladače. Zdroj foto - tisková zpráva New Holland

Obsluha má vše pohodlně při ruce. Levou rukou pohybuje s pákou reverzace – umístěnou pod volantem pro změnu směru jízdy vpřed nebo vzad – a pravou rukou ovládá joystick, a tedy čelní nakladač (zvedání, spouštění, vyklápění apod.), případně řazení. Za zmínku stojí také funkce pro zkrácení doby otáčení volantu do plného rejdu.

Ve variantě bez elektronických pomocníků, ale se silným motorem a účinnou převodovkou

Má-li investor zájem, může si traktory T5 a T6 Dynamic Command vybavit tak, aby mu co nejvíce usnadnili práci a ovládání. Traktory lze vybavit pokročilou souvraťovou automatikou, navigačním systémem, automatickým otáčením na souvrati či funkcí, jež umožňují, aby připojený stroj ovládal traktor. Michal Vencel k tomu podotkl, že poslední jmenovaný systém nalezne uplatnění například při lisování. Systém sám provede zastavení traktoru, ovinutí balíku sítí, otevření komory lisu a vyklopení balíků, zavření komory, spuštění lisování a rozjezd. A pokud traktor využívá mapové podklady se zakreslenými řádky slámy/sena, může po řádcích jezdit zcela bez zásahu obsluhy.

Traktory T5 a T6 Dynamic Command nabízí dostatek komfortu. Zdroj foto - tisková zpráva New Holland
Traktory T5 a T6 Dynamic Command nabízí dostatek komfortu. Zdroj foto - tisková zpráva New Holland

Traktory T5 a T6 Dynamic Command jsou určeny pro farmy od desítek až po stovky hektarů. Výše ceny závisí na vybrané výbavě. Škála variant výbavy je přitom široká: kdo preferuje jednoduchost a traktor s velkým motorem a dobrou převodovkou, muže zvolit stroj bez výše uvedených elektronických pomocníků. Cena traktorů se pohybuje okolo dvou milionů korun, odvíjí se však striktně od jednotlivých verzí výbav, které si můžete prohlédnout na https://www.eagrotec.cz/fieldshow, kde se také můžete zaregistrovat k vyzkoušení traktoru ve vašich podmínkách.