Pásové podvozky mají oproti kolovým podvozkům mnoho výhod. Koneckonců bagry, buldozery, tanky a mnoho dalších těžkých strojů používá pásy z nějakého důvodu. Obvykle jsou pásy vyrobeny z oceli, ale někdy se můžete setkat i s pásy ze zesílené pryže, které často používají minirypadla, menší nakladače a moderní zemědělské stroje.
Těžko říct, kdo gumové pásy vynalezl, ale Francouz Adolphe Kégresse byl přinejmenším jedním z prvních, kdo je vyzkoušel. V letech 1906 až 1915, kdy pracoval pro ruského cara Mikuláše II., upravil Kégresse podvozek s gumovými pásy pro několik luxusních vozů. Dějinám vzniku gumových pásů pro zemědělské traktory jsme se věnovali v dřívějším článku.
Kégresse upravoval podvozky vozů Rolls-Royce a Packard. Přední nápravu vozů ponechal (nebo doplnil o lyže) a zadní nápravu nahradil pásy. Pásová jednotka byla vyrobena z měkkých průmyslových pásů, na které Kégresse připevnil kovové nebo pryžové části pro zlepšení trakce. Takto upravené vozy lépe zvládaly nástrahy ruské zimy. Vojenská vozidla s pásy od Kégresse se mnohem lépe pohybovala v členitém terénu.
Adolphe Kégresse po návratu do Francie pokračoval ve vylepšování svého pásového podvozku. Odtud se myšlenka dostala do Velké Británie, Polska, Belgie, dalších evropských zemí a USA. Mimochodem, v této zemi byly pásy Kégresse použity také pro strategický bombardér Convair B-36 Peacemaker.
Měkké pásy používaly také sněžné skútry a později kompaktní bagry a další menší stavební stroje. V dnešní době jsou zesílené gumové pásy poměrně oblíbené, ale proč? Jaké jsou jejich výhody?
Výhody gumových pásů
V první řadě je tu samozřejmě asi nejzřejmější a nejdůležitější výhoda pryžových pásů – nepoškozují betonové nebo asfaltové povrchy, po kterých stroje někdy musí jezdit. Stroje s ocelovými pásy nemohou jezdit po asfaltu nebo betonu, protože povrch jednoduše poškodí. To je velmi důležité pro traktory, které se musí vracet z pole na silnici. To stejné platí u menší stavební techniky, která pracuje jak v terénu, tak na silnici.
Měkký materiál umožňuje pásům se lépe držet na tvrdém povrchu. To pomáhá zajistit stabilitu stroje při práci na betonovém nebo asfaltovém povrchu. Gumové pásy jsou lehčí než ocelové. Tím se mírně snižuje celková hmotnost stroje, ale hlavně se pásy samotné lépe přepravují, skladují a vyměňují. Pryžové pásy jsou také levnější, protože výrobní proces má méně kroků. U ocelových pásů se musí každý komponent vyrobit zvlášť a potom sestavit do jednoho celku. Naproti tomu u gumových pásů je výrobní proces kratší a mnohem levnější.
Za výhodu lze považovat i to, že pryžové pásy nemají mnoho jednotlivých dílů. Ocelové pásy vykazují vysokou míru tření u jednotlivých součástek. Stroje s gumovými pásy tišší.
Nevýhody gumových pásů
Kdyby zesílené gumové pásy neměly nevýhody, viděli bychom ocelové pásy pouze na strojích vystavených v muzeích. Gumové pásy se rychleji opotřebovávají. To je nevyhnutelné – guma se opotřebovává rychleji než ocel. Jednou z výhod pásových podvozků obecně je dlouhá životnost, ale gumové pásy se poměrně rychle opotřebovávají. Navíc se snáze poškodí. Z tohoto důvodu se pryžové pásy u strojů, které se pohybují v těžkém terénu, používají jen zřídka – snáze se prořezávají, propichují a trhají.
Gumové pásy nemají jednotlivé segmenty, takže po větším poškození je nutné vyměnit celý pás. Dovedete si představit, jak velký problém by to byl pro tanky nebo velká rypadla? Ocelové segmenty se vyměňují jednotlivě, což zlevňuje a urychluje opravy.
A konečně, guma se nerecykluje tak snadno jako ocel. Z opotřebovaných kovových segmentů se stane kovový šrot, který lze prodat. Naproti tomu opotřebované vyztužené pryžové pásy jsou odpadem, za jehož recyklaci se může platit.
Těžší stroje, zejména ty, které se na asfaltu objevují jen zřídka, používají spíše ocelové pásy, které jsou pevnější, snadněji se opravují a účinněji snižují tlak na půdu. Provozovatelé lehčích strojů, jejichž stroje musí pracovat i na zpevněném povrchu, mohou využít zesílené pryžové pásy, protože jsou levnější, lehčí a nepoškozují asfaltové a betonové povrchy.