Modelová řada traktorů Fendt 900 Vario a Fendt 1000 Vario se může pyšnit mnoha oceněními od odborné i laické veřejnosti. Traktory nachází uplatnění při tahově náročných pracích, jako je příprava půdy se širokozáběrovou technikou a víceradličnými pluhy. V dopravě jsou traktory nejčastěji k vidění s vícenápravovými návěsy, aplikačními cisternami a překládacími vozy. Pro možnost vybavit traktory otočným pracovištěm obsluhy jsou tato vozidla obzvláště oblíbená u lesníků, kteří je využívají při provozu s lesními frézami a štěpkovači.
Současná modelová řada traktorů Fendt 900 Vario sedmé generace zahrnuje pět modelů: Fendt 930 Vario, 933 Vario, 936 Vario, 939 Vario a 942 Vario s jmenovitými výkony od 296 do 415 koní (podle normy ECE R 120). Modelová řada traktorů Fendt 1000 Vario třetí generace zahrnuje čtyři modely: Fendt 1038 Vario, 1042 Vario, 1046 Vario a 1050 Vario s jmenovitými výkony od 396 do 517 koní (podle normy ECE R 120). Traktory jsou k dispozici v různých výbavových stupních, přičemž dostupné jsou i jejich výbavové variace, aby bylo možné vyhovět rozmanitým požadavkům zákazníků.
Efektivní souhra motoru, převodovky a koncepce traktoru Fendt
Hlavní výhodou traktorů je, že se svojí standardní koncepcí nabízí vysoký výkon motoru a vysokou maximální povolenou hmotnost od 14 do 18 tun (vozidlo je koncepčně konstruováno na celkovou maximální přípustnou hmotnost až 23 tun) u modelů Fendt 1000 Vario. Tyto parametry jsou obvykle typické pro pásové a kloubové traktory s výkonem nad 500 koní. Traktory Fendt jsou však ve srovnání s nimi daleko univerzálnější. Jejich charakteristikou je nízká základní hmotnost, hodí se tedy i k lehčím pracem na poli i silnici. V případě jejich využití při tahově náročnějších činnostech je možné traktory podle potřeby dotěžovat prostřednictvím závaží vpředu či v kolech (až 8,5 tuny závaží) a přitom stále splňovat podmínky provozu po pozemní komunikaci. Díky variabilnímu dotěžování a integrované regulaci tlaku v pneumatikách se traktory osvědčí jak při delších přejezdech po silnici, tak při práci na poli. Systém Fendt Grip Assistant ve spojení s funkcí VarioGrip dává obsluze optimální doporučení, jak traktor správně dotížit vzhledem k dané pracovní rychlosti nebo při daném zatížením traktoru určí optimální pracovní rychlost a nahuštění pneumatik. Traktory zvládnou provádět všechny práce komfortně a při nízké spotřebě paliva.
Traktory jsou poháněny šestiválcovým motorem MAN o objemu 9 litrů (Fendt 900 Vario) a 12,4 litrů (Fendt 1000 Vario). Díky zpracování výfukových plynů katalyzátorem (DOC), filtrem pevných částic (DPF) a technologií SCR vyhovuje i nejnovější emisní normě (bez nutnosti systému EGR). Motor je řízen elektronicky, parametry spalování jsou neustále optimalizovány a výsledkem je mimo jiné nízká spotřeba kapaliny AdBlue. Vlivem upravené přední části motoru a provedení olejové vany mají traktory úzkou přední část, a tím pádem vysoký úhel řízení, což zlepšuje manévrovatelnost traktoru. Za zmínku stojí systém Fendt iD, který umožňuje dosažení nejvyššího krouticího momentu a zároveň maximálního výkonu při nízkých otáčkách motoru. Systém umožňuje rozsah otáček pouze 650 – 1 700 ot./min.
Pro účely provozu v prašném prostředí Fendt nabízí samočisticí vzduchový filtr. Filtrační systém nepřetržitě odsává prach a aktivně čistí filtr v nastavených intervalech. K vyfukování filtru dochází za jízdy, aby se zabránilo prostojům, obvykle spojeným s ručním čištěním filtru. Obsluha je o procesu čištění informována prostřednictvím terminálu.
Během dosahování vysokých výkonů je potřeba zajistit dostatečné chlazení jednotlivých komponent traktoru. Traktory Fendt 900 Vario mohou být vybaveny ventilátorem Visctronic nebo reverzibilním ventilátorem. První z možností znamená, že elektronická spojka viskoventilátoru ovládá rychlost ventilátoru dle potřeby. U druhé možnosti se intenzita chlazení mění přetočením lopatek, přičemž možnost změny směru jejich otáčení přijde vhod zejména při práci v prašném prostředí. Traktory Fendt 1000 Vario zase využívají výkonnější chladicí technologii Concentric Air System, u které je hydraulický ventilátor (s možností reverzního chodu) umístěn před vlastním chlazením, takže studený vzduch je tlačen přes chladič.
Traktory Fendt využívají plynulou převodovku VarioDrive umožňující bezstupňové řazení od 20 m/h do 60 km/h při nízkých otáčkách motoru. Od jiných řad traktorů Fendt se řady Fendt 900 a 1000 Vario odlišují použitím hydraulického motoru pro každou nápravu zvlášť. Přenos výkonu mezi přední a zadní nápravou s inteligentním pohonem všech kol probíhá plně automaticky a nezávisle na sobě.
Rychlejší dosahování nastavené rychlosti a její udržování zajišťuje funkce Fendt Automatic Load Control 2.0, která určuje, jak moc mohou klesnout otáčky motoru pod zatížením, než dojde ke změně převodového poměru. Je tak umožněno plně automatické nastavení zatížení motoru.
Dalším zajímavým systémem je Fendt Torque Distribution, díky němuž se krouticí moment dynamicky přenáší na přední a zadní nápravu v závislosti na okolních podmínkách. Do tohoto systému spadá i funkce aktivního natáčení do zatáček (prostřednictvím přední nápravy). Při otáčení na souvrati přijde vhod funkce VarioActive, která mění převodový poměr systému řízení. Umožňuje plné natočení kol jednou otočkou volantu.
Při jízdě po silnici je důležitý systém podélné stabilizace Fendt Stability Control (FSC), který stabilizuje traktor kompenzováním podélného náklonu. Přináší maximální přesnost řízení, stabilitu a bezpečné brzdění. Od rychlosti 20 km/h uzamyká výkyv odpružení pravé a levé strany nezávisle odpružené přední nápravy. Zapomenout nemůžeme ani na účinný brzdový systém, kde je každé kolo bržděno zvlášť.
Na výběr je z různých druhů odpružení kabiny (mechanické nebo vzduchové). Obě modelové řady Fendt 900 a 1000 Vario využívají jednotný koncept ovládání FendtONE, který jsme podrobněji popsali v minulých článcích o traktorech nižších modelových řad. V krátkosti jen zmíníme, že všechny důležité údaje se mohou zobrazovat až na dvou 12palcový dotykových monitorech a 10palcový digitální přístrojové desce. Ovládání traktoru a připojeného nářadí probíhá přes multifunkční joysticky. Samozřejmostí je též možnost traktory vybavit satelitní navigací a telemetrií.