V roce 1966 vydala Rada ministrů SSSR nařízení Minskému traktorovému závodu zahájit vývoj kolového traktoru o výkonu 75 až 80 koní. Jako základ při vývoji posloužil MTZ-50, který byl již sériově vyráběný. Zkoušky prototypů proběhly v roce 1972. Sériová výroba začala v roce 1974, podle jiných zdrojů již ve čtvrtém čtvrtletí roku 1973.
I když vzhled traktoru MTZ-80 z prvních let byl velmi podobný jeho předchůdci - s výjimkou mřížky chladiče a drobných změn v kabině, došlo k významným změnám. Kromě zvýšení výkonu motoru o 25 koní byla nainstalována další redukce. Tím se zdvojnásobil počet dostupných převodových stupňů nebo pracovních rychlostí. Maximální rychlost vzrostla na téměř 35 km/h, spojka byla přepracována. Kromě toho továrna inovovala uzávěrku diferenciálu, hydraulický systém a kloubový hřídel. Motor byl spojen s klasickou mechanickou převodovkou s 18 stupni vpřed a 4 vzad.
Od roku 1979 byl traktor dodáván s úplně novou kabinou, která byla více prosklená – tím se výrazně zlepšila viditelnost a řidič měl také podstatně více místa. Bylo možné otevřít boční a zadní okna, nainstalovat topení a provést různá další vylepšení. Traktor byl vyvážen i do NDR. Od roku 1995 byla vyráběna vylepšená verze MTZ-80.1 jen s drobnými změnami. Až do roku 1995 bylo vyrobeno 1 496 000 traktorů MTZ-80 všech verzí (včetně MTZ-82 s pohonem všech kol) – je to tak nejúspěšnější produkt této běloruské továrny. Traktor se v podstatě vyrábí dodnes, ale již v několika modifikacích a modernějším provedení. V průběhu desetiletí existovaly a dodnes existují modelové verze MTZ-80 přizpůsobené pro různé účely. Od rozpadu Sovětského svazu byly nabízeny stále více a více modernizované verze, které se liší zejména vizuálně a číslováním.
Podle recenzí řidičů traktorů, kteří pracovali na sovětských strojích, to byl jeden z nejlepších traktorů té doby. MTZ-80 neměl pohon všech kol (až verze MTZ-82), a tak se můžeme v různých diskusích setkat s názorem, že traktor nebyl vhodný pro použití ve venkovských oblastech v těžkém terénu. O traktoru MTZ-82 jsme nedávno psali. Jeho český majitel se podělil o zkušenosti z provozu. U traktoru si pochvaloval vynikající zimní starty na starou naftu – po dlouhé odstávce a vynikající průchodnost terénem. Mezi nedostatky traktoru patří podle majitele kabina a zvláštní uspořádání kvaltů.
Část Minského traktorového závodu MTZ nedávno přerušila výrobu kvůli krizi v Bělorusku. Ve fotogalerii níže se můžete podívat na dobové fotografie traktorů MTZ v různém provedení.