Vyzkoušejte aplikaci CleverAnalytics na 2 měsíce zcela zdarma
Dnes je 12.9. – svátek slaví Marie

Amazone Ceus 3000-TX, když chcete mít vše v jednom stroji

Zveřejněno: 21. 8. 2024

Německou značku Amazone zabývající se zemědělskou technikou není třeba dlouze představovat. Aplikační technika Amazone má jednoznačně nezastupitelné místo na trhu, ovšem ani v oblasti zpracování půdy rozhodně nezaostává a nabízí svým zákazníkům profesionální a kvalitní techniku pro všechny typy farem.

Tažený kombinovaný disko-radličkový kypřič Amazone Ceus 3000-TX.

Německý časopis Agrarheute se v kategorii „rostlina-technika“ zabývá testováním zemědělských strojů. Testům a zkouškám byly podrobeny i kypřiče Amazone Ceus 3000-TX od firmy Amazone.

Amazone Ceus, aneb dvojitá síla

Tažený kombinovaný disko-radličkový kypřič Amazone Ceus spojuje 2 pracovní sledy v jeden: radličkové pole zastupuje kypřič a diskové pole zase diskové brány. Obě sekce zpracují ornici v hloubce 5 – 14 cm. S radličkami C-mix se rozsah práce ještě zvyšuje, buď celoplošným podřezáním nebo hloubkovým kypřením až do 30 cm. Správným výběrem prvků může Amazone Ceus zlikvidovat a zapracovat i meziplodinu a podle podmínek vybrat na závěr vhodný válec nebo zavlačovače. Až dosud byl Amazone Ceus vyráběn ve větším záběru, nyní je k dispozici záběr 3 metry, vhodný i pro menší podniky. Zde postačí i výkon traktoru 150 koní. I když je velmi dobře manévrovatelný, pro nejmenší výměry je třeba počítat s tím, že jeho délka je 8,5 metru.

Předvádění modelu Amazone Ceus 4000-2TX Super.
Předvádění modelu Amazone Ceus 4000-2TX Super.

Radličky C-mix jsou perfektními pomocníky pro zlepšení promíchání půdy

Závěs stroje Amazone Ceus 4000-2TX je řešen do spodních ramen traktoru, což je nejlepší řešení pro vedení pracovních prvků. Pro otáčení i přepravu po silnici je výhodné zdvižení celého stroje na podvozku umístěném ve středu stroje. Dvojitými hydraulickými okruhy je ovládána hloubky od 5 do 14 cm i zdvih podvozku pro transport. Disky mají tloušťku 5 mm a průměr 51 cm a jsou zubaté. Přední řada je postavena v ostřejším úhlu, což zvyšuje agresivitu pole, celé pole je pak ovládáno paralelogramem v jednotné hloubce. Nastavení hloubky radličkového pole se provádí přes excentrické čepy, celkové nastavení hloubky se řeší pozicí zadního válce. Při změně hloubky je třeba změnit vždy i hloubku radličkového pole pomocí excentrů. Radličky C-mix jsou umístěny na robustních slupicích s jištěním až do 600 kg. Stroj zvládá i kvalitní práci do hloubky 30 cm. Při testování byly použity křídlaté radličky 350 mm, které se skládají ze středového dláta a 350 mm širokých křídel. Rozteč radliček je 40 cm, takže několik cm chybí do celoplošného podříznutí ornice. Z tohoto důvodu je již v programu radlička s 43 cm širokými křídly, které jsou vhodné pro první rychlou podmítku. Předností radliček C-mix jsou vodící plechy na slupicích, které naklápějí materiál střídavě vlevo a vpravo a zlepšují tak promíchání.

V těžších podmínkách je třeba počítat se silnějším traktorem, než uvádí výrobce. Při testu byly použity radličky s křídly 35 cm a při druhé podmítce do hloubky 15 cm měl co dělat Fendt 720 Vario (220 koní) i Fendt 824 Favorit (240 koní). Důvodem však bylo i použití těžkého dvojitého diskového válce na konci stroje. Ten však velmi dobře dokončil celkovou práci stroje, zvláště se líbilo zpětné utužení.

Předvádění modelu Amazone Ceus 4000-2TX Super.
Předvádění modelu Amazone Ceus 4000-2TX Super.

Pro transport je tažený kombinovaný disko-radličkový kypřič Amazone Ceus 3000-TX dobře vybaven, jízda po silnici je bezpečná, hlavně díky dvouokruhovým vzduchovým brzdám, ale i dobrým světelným vybavením a dobře viditelnými výstražnými prvky.

Výsledky testu hovoří jasně. Amazone Ceus je univerzální stroj pro každou farmu

Hlavní přednosti stroje Amazone Ceus 3000-TX vidí testovací tým v jeho univerzálnosti. Amazone Ceus je možno použít pro mělkou podmítku, ale i na likvidaci porostu po bramborách nebo žitu na zeleno, přičemž dokáže rostlinný materiál dobře rozřezat a zapravit. Hodnotitelé dále velmi vyzdvihují jeho pohyblivost v malém prostoru díky podvozku umístěném uprostřed stroje.