Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Continental CompactMaster: Continental porovnal dvě verze manipulátorových pneumatik

Zveřejněno: 20. 10. 2023

Společnost Continental uvedla na trh novou pneumatiku pro teleskopické manipulátory a nakladače ve dvou různých provedeních. Dezén Continental CompactMaster AG s šípovým provedením představuje léty ověřenou klasiku, nabízí univerzální možnosti využití a překvapivě posunuje benefity manipulátorových dezénů o krok dále.

Pneumatika Continental CompactMaster EM na teleskopickém manipulátoru DIECI. Foto: Jiří Hejhálek.

Zemědělský sektor poskytuje desítky různých možností manipulace s materiálem a v reálu nabízí různé varianty využití této techniky ať už v průběhu celého roku, nebo v rámci týdenního využití. Svoji dnes již neotřesitelnou pozici zastupují v zemědělství teleskopické manipulátory, které se zde prosazují zejména díky své univerzálnosti při nakládce a manipulaci s materiály nejen v objektech živočišné či rostlinné produkce. Manipulátory jsou stále častěji vyhledávány pro možnosti výměny adaptéru či dosahu teleskopického ramena, dále pak díky skvělým přejezdovým vlastnostem nebo možnosti manévrovatelnosti na relativně malé ploše.

Společnost Continental uvedla v roce 2022 hned dvě různá provedení manipulátorových pneumatik pod názvem Continental CompactMaster AG a Continental CompactMaster EM. Jak již jednotlivá dezénová značení napovídají, odlišnost je zejména ve tvaru obou dezénů. AG verze je šípovým záběrovým provedením, které se tradičně těší velké zákaznické oblibě. Tvar dezénu u EM verze lze připodobnit charakteristikou k industriálnímu či transportnímu dezénu. Jde o dezén zatím mezi zákazníky méně rozšířen a z našeho pohledu možná ještě nedoceněný nebo neobjevený.

Skladba kostry u obou provedení pneumatik Continental CompactMaster je shodná. Při konstrukci byl použit ve dvou vrstvách točitý ocelový nárazník. Toto řešení pomáhá předcházet nežádoucím průpichům či poškozením kostry a zároveň přispívá k lepší stabilitě stroje při manipulaci s materiálem. Ramenní oblast je zesílena silnější vrstvou materiálu pracovně nazvanou jako „želví štít”. Má za úkol chránit celou ramenní oblast před poškozením. Obě dezénové verze zvládají transporty s rychlostí až do 50 km/h. U rozměru 460/70 R24 je Continental CompactMaster EM verze proti Continental CompactMaster AG verzi o 11 kg těžší, přičemž tento hmotnostní nárůst se odehrává zejména v dezénové oblasti. Continental CompactMaster EM dezén má tedy podstatně větší styčnou plochu a celkové zaplnění běhounové plochy je markantní.

Testování tažné síly dezénu Continental CompactMaster EM na travnaté podložce. Oproti „šípové variantě“ byly naměřeny záběry vyšší o 4,9 až 6,1 %! Foto: Jiří Hejhálek.
Testování tažné síly dezénu Continental CompactMaster EM na travnaté podložce. Oproti „šípové variantě“ byly naměřeny záběry vyšší o 4,9 až 6,1 %! Foto: Jiří Hejhálek.

Mezi zemědělci převládá spíše konzervativní přístup vycházející z předešlých historických zkušeností, kdy se automaticky při volbě dezénu přiklánějí k šípovému provedení. Jejich konzervatismus je vidět i na nákupním chování, kde čísla jasně ukazují, že na trhu je stále lídrem šípový dezén. Proti tomuto letitému trendu stojí nyní malá, ovšem dynamicky rostoucí skupina uživatelů, kteří již vyzkoušeli nové transportně-industriální dezény. Jejich reakce jsou obvykle velmi pozitivní. Protože my jsme chtěli více prozkoumat názory zákazníků, rozhodli jsme se spolu s firmou Agrozet a ČZU Praha provést dvoudenní porovnávací test obou zhotovení. Na manipulátor DIECI tak byly ve dvou dnech obuty obě dvě verze pneumatik Continental CompactMaster. Výsledky tohoto dvoudenního testování ukázaly, že trend transportních dezénů bude v budoucnu hrát svoji důležitou roli. Jak tedy v závěrečném vyhodnocení dopadl tento porovnávací test?

Porovnávací test pneumatik Continental CompactMaster probíhal na zpevněných i nezpevněných komunikacích. V terénu se pak jednalo o polní cesty, travnaté podloží a tvrdou plochu tvořenou betonovým panely. Součástí testu bylo měření parametrů důležitých pro řidiče a majitele manipulátorů. Mezi ty patří vibrace, boční stabilita, tahové síly, rozrušení povrchu při práci nebo spotřeba PHM.

Testování boční stability pneumatiky Continental CompactMaster EM. Foto: Jiří Hejhálek.
Testování boční stability pneumatiky Continental CompactMaster EM. Foto: Jiří Hejhálek.

Měření vibrací proběhlo na různých površích s pomocí akcelerometrů umístěných na rám stroje a do kabiny stroje. Výsledky tohoto měření nebyly překvapující. Pohodlnější jízdu nabízí industriální dezén Continental CompactMaster EM, který se tvarem dezénu blíží spíše transportnímu kolu a generuje tak méně vibrací než šípový dezén.

Pro řidiče manipulátorů je při nakládce vždy důležitá boční stabilita stroje, kterou konstrukce pneumatik může částečně ovlivňovat. Výhodou obou nových verzí pneumatik Continental CompacMaster je šířka samotné pneumatiky. Ta se blíží maximální možné hranici šířky manipulátorových pneumatik, které pneumatikářská norma ETRTO dovoluje. Mezi oběma verzemi nebyl zásadní rozdíl už z toho důvodu, že oba pláště mají identickou konstrukci podpořenou dvěma ocelovými nárazníky.

Pneumatika Continental CompactMaster AG. Foto: Agrozet.
Pneumatika Continental CompactMaster AG. Foto: Agrozet.

Pro konečného zákazníka volícího nové obutí manipulátoru je často rozhodujícím faktorem schopnost záběru dané pneumatiky. Proto často při volbě obutí automaticky inklinují k šípovému provedení. Výsledky měření tahových sil na pevné betonové podložce a následně pak na travnatém podloží přineslo zajímavé překvapení. Měření tahových sil proběhlo pomocí tahového dynamometru, kdy byl manipulátor buď brzděn traktorem s nižší rychlostí pojezdu, nebo v druhém režimu byl traktor plně zabrzděn. Tažné síly ve všech režimech vyzněly ve prospěch dezénu Continental CompactMaster EM. V různých režimech na betonové ploše vynikal dezén vyšším záběrem o 0,1 % až 2,6 %. Na travnaté podložce pak překvapil vyšším záběrem o 4,9 až 6,1 %! Z hlediska dopadu na podložku bylo možné pozorovat výrazné rozdíly v rozrušení travnatého povrchu. Intenzita rozrušení souvisela s prokluzem kol, kdy výraznější hodnoty byly sledovány u šípového dezénu AG. Po šípovém dezénu byly patrné vytrhané travnaté drny, kdežto po přejezdu industriálním dezénem EM došlo pouze k mírnému zhutnění travnatého podloží.

V dnešní době, kdy sílí tlaky ne ekonomickou úsporu ve všech oblastech zemědělského podnikání, sehrávají náklady za PHM významnou roli. Jak jsme již v článku uvedli, dezén Continental CompactMaster EM se blíží svým tvarem k transportnímu dezénu. Pro farmáře pracující s manipulátory z větší části na pevnějším podloží či používající je pro transfery na polních komunikacích rozhodně doporučujeme použití EM verze – úspora PHM u EM provedení v testu činila 10 %! Při propočtu roční spotřeby PHM u běžného manipulátoru s možností úspory ve výši 10 % vychází zemědělci roční finanční úspora rovnající se hodnotě jedné zakoupené pneumatiky. Volba EM verze se tedy zákazníkovi rozhodně vyplatí, a to nejen z pohledu návratnosti investice.

Máte-li zájem o kompletní informace, doporučujeme navštívit webové stránky firmy Agrozet a shlédnout porovnávací test pneumatik Continental CompactMaster AG a EM, který je publikován v rámci jejich seriálu „Agrozet od A do Zet”. K testovanému rozměru 460/70 R24 přibyl od června tohoto roku i nový rozměr 500/70 R24.