Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 21.11. – svátek slaví Albert

Hanomag: Svého času vedoucí výrobce traktorů na německém trhu

Zveřejněno: 7. 10. 2022

Hanomag (Hannoversche Maschinenbau AG) byla německá společnost založená v roce 1835. Během své historie vyráběla lokomotivy, nákladní automobily, traktory, osobní automobily, vojenskou techniku a stavební stroje.

Hanomag R 16 (1953).

Firmu na výrobu malých parních strojů a slévárnu s názvem Eisen-Giesserey und Maschinenfabrik Georg Egestorff založil 6. června 1835 Georg Egestorff v obci Linden, od roku 1920 městské části Hannoveru. Společnost vyráběla především zemědělské stroje.

  • 1868 – továrna byla prodána Bethelu Strousbergovi a od roku 1871 nesla název Hannoversche Maschinenbau-Actien-Gesellschaft vormals Georg Egestorff

  • 1904 – hlavní konstruktér Erich Metzeltin zkrátil telegrafickou adresu (z finančních důvodů) na Hanomag; po roce 1912 se název Hanomag používal jako označení továrny v poštovní adrese

  • 1958 – Hanomag převzala společnost Rheinstahl, která ji sloučila se značkou Tempo

  • 1969 – v rámci koncernu Rheinstahl došlo ke sloučení výroby užitkových vozidel Hanomag a Henschel-Werke do Hanomag-Henschel Fahrzeugwerke GmbH, v níž získal podíl Daimler-Benz. V roce 1971 Daimler-Benz převzal firmu celou. Od roku 1970 byly do vozidel montovány Daimlerovy motory BR 8, (např. do dodávky Harburger Transporter). V roce 1974 značka automobilů Hanomag-Henschel zanikla. Výroba traktorů byla později prodána firmě Massey Ferguson.

V 70. letech 20. století převzal zbylou výrobu manažer Horst-Dieter Esch a včlenil ji společně s dalšími výrobci stavebních strojů do svého holdingu IBH. Vznikl tak jeden z největších světových koncernů vyrábějících stavební stroje. IBH však skončil v konkursu. Esch byl v březnu 1984 zatčen a v říjnu toho roku odsouzen zemským soudem v Koblenzi k sedmi a půl rokům odnětí svobody, s pokutou ve výši 90 000 německých marek.

V roce 1989 skomírající firmu Hanomag koupil japonský výrobce stavebních strojů Komatsu. V roce 1995 se společnost přejmenovala na Hanomag Komatsu AG a v současnosti vyrábí stroje pod značkou „Komatsu“.

Hanomag – Největší výrobce lokomotiv

Firma Hanomag patřila několik desítek let (až do roku 1920) k největším německým výrobcům lokomotiv.

Nezávisle na produkci lokomotiv probíhala výroba široké škály strojů:

  • Od roku 1905 produkce nákladních automobilů (do roku 1977, od roku 1969 ve společnosti Hanomag-Henschel-Fahrzeugwerke GmbH, nejprve s 51 %, později 100 % podílem firmy Daimler-Benz AG)

  • Od roku 1912 výroba rámových motorových pluhů s benzínovými motory až do výkonu 80 koní, po roce 1924 prvních traktorů WD 26, od roku 1931 prvních dieselových traktorů RD 36 se čtyřválci o objemu 5 195 cm³. Hanomag byl od roku 1939 až do počátku padesátých let vedoucím výrobcem traktorů na německém trhu. V roce 1951 byl představen nový tahač se stavebnicovým systémem používajícím dvou, tří a čtyřválcové motory. O dva roky později následovaly i verze s dvoutaktními dieselovými motory. Ty však nebyly ještě technicky vyspělé a byly málo stabilní. To mělo velký vliv na prodeje těchto tahačů. Od roku 1962 až do roku 1971 byly vyráběny čtyřtaktní dieselové motory

  • Od roku 1924 se Hanomag věnoval výrobě osobních automobilů (až do roku 1941), pokus o návrat v roce 1951 zůstal ve stádiu prototypu

  • Od roku 1931 výroba stavebních strojů

  • V roce 1935 odkoupil Hanomag rozpracovaný projekt firmy Hansa-Lloyd na polopásový transportér SdKfz 251. Pokračoval na jeho vývoji a přidělil stroji vlastní označení HkL 6. Podle této zkratky dostal později v Čechách přezdívku hakl

  • Nejznámějšími produkty Hanomag jsou dodnes traktory. Od roku 1912 do roku 1971 opustilo brány hannoverské továrny více než 250 000 traktorů s motory s výkonem od 12 do 92 koní

Mimoto se traktory Hanomag vyráběly licenčně v argentinské firmě Barreiros.