Dnes je 4.10. – svátek slaví František

Kubota představuje vodíkové a hybridní motory pro zemědělskou techniku. Testuje i alternativní paliva

Zveřejněno: 9. 7. 2024

Kubota na loňském veletrhu Agritechnica prezentovala program vývoje vlastních motorů, který nabízí portfolio zavedených i nových, průkopnických hybridních a vodíkových modelů, které jsou ideální pro budoucí generace strojů pro řadu odvětví.

Mikrohybridní motor Kubota V3307 P0.

Kompaktní motory Kubota s nízkou spotřebou paliva jsou již široce používány v celosvětovém zemědělském a stavebním průmyslu a získaly si pověst spolehlivých a robustních strojů.

V rámci své snahy o uhlíkovou neutralitu zaměřuje Kubota svůj vývoj motorů na tyto tři pilíře:

  • Hybridní řešení. Mikrohybridní a hybridní technologie poskytující v případě potřeby dodatečné zvýšení výkonu.

  • Palivové řešení. Motory kompatibilní s nízkouhlíkovými palivy, jako je hydrogenovaný rostlinný olej (HVO), syntetická paliva a vodík.

  • Řešení čistého motoru. Stávající motory se zvýšenou účinností paliva.

Na Agritechnice se představily tyto motory:

  • Vodíkový motor o objemu 3,8 litru, čtyřválcový vodíkový motor pro terénní použití v konfiguraci pro zemědělskou specifikaci.

  • V3307 CR-T P0 Micro Hybrid o objemu 3,3 litru a výkonu 55,4 kW.

  • D1803 CR-T P1 Hybrid o objemu 1,8 litru a výkonu 37 kW.

Hybridní řešení

Hybridní technologie je klíčovým vývojem společnosti Kubota a je vhodná pro zemědělské aplikace.

Hybridní technologie Kubota je systém instalovaný se 48voltovým motorovým generátorem, který využívá elektrickou energii pouze v případě, kdy je třeba řešit přerušované přetížení.

Funkce motorové asistence se používá k okamžitému dodání dodatečného elektrického výkonu 10 kW v případě potřeby občasného náhlého zatížení, což umožňuje obsluze zvolit motor s výkonem odpovídajícím rozsahu zatížení spolu s elektrickou energií.

Čtyřválcový, vertikální, vodou chlazený čtyřtaktní hybridní motor Kubota V3307-CR-T P0 Micro o objemu 3,3 litru má jmenovitý výkon 55,4 kW při 2 600 ot/min. Vzhledem k tomu, že motor P0 má stejnou velikost jako srovnatelný motor common rail, je jeho instalace snadná. Motor splňuje emisní předpisy EPA/CARB Tier 4 a EU Stage V.

Kompaktní motor D1803-CR-T P1 Hybrid má jmenovitý výkon 37 kW při 2 700 ot/min.

Nový kompaktní hybridní motor Kubota D1803-CR-T P1.
Nový kompaktní hybridní motor Kubota D1803-CR-T P1.

Všechny potřebné komponenty, jako je 48V lithium-iontové baterie, dodává společnost Kubota.

Motor P1 o objemu 1,8 litru splňuje emisní předpisy EPA/CARB Tier 4 a EU Stage V a má maximální točivý moment 150,5 Nm při 1 600 ot/min. P1 je vybaven systémem přímého vstřikování paliva a palivovým systémem common rail.

U modelu P0 je mikrohybridní systém řízen elektronickou řídicí jednotkou (ECU), nikoliv signály z vozidla. To je umožněno přepsáním softwaru ve stávající řídicí jednotce motorů Kubota. Pro hybridní řízení není zapotřebí žádná další řídicí jednotka. Kromě toho má přibližně stejnou velikost jako srovnatelný motor se systémem common rail, což usnadňuje jeho instalaci.

Řešení pro palivo

Vodíkový motor Kubota 3,8 litru je založen na zážehovém motoru typu WG3800 a eliminuje emise oxidu uhličitého tím, že jako palivo používá pouze vodík.

Díky zachování velikosti nebo půdorysu stávajícího motoru a zachování polohy Power Take Off zajistila společnost Kubota, že zákazníci budou při instalaci těchto motorů do svých aplikací potřebovat minimální náklady na vývoj.

Vodíkový motor Kubota 3,8 litru: vychází ze zážehového motoru typu WG3800 a eliminuje emise oxidu uhličitého tím, že jako palivo používá pouze vodík.
Vodíkový motor Kubota 3,8 litru: vychází ze zážehového motoru typu WG3800 a eliminuje emise oxidu uhličitého tím, že jako palivo používá pouze vodík.

Očekává se, že vodíkový motor Kubota bude atraktivní volbou v zemědělském sektoru a již nyní přitahuje zájem průmyslu. Společnost Kubota zkoumá využití několika alternativních paliv, dekarbonizovaných paliv, jako je vodík, HVO a syntetická paliva.

Jeden z největších výrobců mobilních generátorů na světě a společnost Kubota se dohodli na vývoji speciálního vodíkového generátoru vybaveného vodíkovým motorem Kubota.

Vznětové motory

Kubota nabízí stávající vznětové motory, které nabízejí řadu výhod včetně vyšší účinnosti paliva, jako je vysoce účinný vznětový motor Kubota řady 09 V5009, který byl vůbec prvním vznětovým motorem společnosti s výkonem nad 200 koní a je navržen tak, aby splňoval vyšší požadavky na výkon a široké spektrum potřeb zemědělských a průmyslových strojů.

Motor V5009 může dosahovat výkonu až 157,3 kW (210,9 koní) při 2 200 ot/min a zároveň splňuje emisní normy EPA/CARB Tier 4 a EU Stage 5.