Sklízecí mlátička SK-5 Niva byl sovětský kombajn, který byl od roku 1974 dovážen i do Československa.
Sklízecí mlátička SK-5 Niva se vyráběla téměř půl století. Rostselmash začal vyrábět SK-5 Niva od konce roku 1972. Jednalo se svým způsobem o modernizovaný kombajn SK-4, který měl řadu zlepšení. Měl větší buben, samostatně odpojitelný pohon žacího stolu, možnost plynule měnit otáčky mlátícího bubnu. Tato sklízecí mlátička měla dále modernizované některé prvky pohonu, ovládání, změněnou konstrukci pojezdové spojky a nepřehlédnutelným zlepšením byla uzavřená kabina pro obsluhu.
Sklízecí mlátička se přestala vyrábět teprve před pěti lety. Poslední modifikace nesla název „Niva-effect“. Sklízecí mlátičku poté nahradil model Rostselmash NOVA.
Každý ví, že Niva byla vyráběna pouze v jednom závodě – Rostselmash. Tento podnik měl a má vlastní konstrukční kancelář, takže se může zdát překvapivé, že Niva SK-5 byla vyvinuta konstrukční kanceláří závodu na sklízecí mlátičky Taganrog pod vedením Khanaana Iljiče Isaksona, který se podílel i na vývoji strojů SK-4 a SK-6 Kolos.
Je jasné, že za tak dlouhou dobu výroby byl kombajn Niva několikrát modernizován: byly vyměněny motory, v kabině se objevila klimatizace a byla zavedena hydrostatická převodovka. Zajímavých úprav ale bylo víc. Například speciální model SKK-5 je určen pro práci na svazích do 30°, vybaven je hydraulickým vyrovnáváním mlátičky.
Sklízecí mlátičku SK-5 Niva lze využít i jako nosič sklízecích adaptérů nebo žacích strojů pro sklizeň pícnin. V takovém případě se ze sklízecí mlátičky demontuje vše nepotřebné (mláticí ústrojí apod.). Takové úpravy se provádí většinou na vysloužilých kusech.
Rostselmash poslal kombajn SK-5 Niva do Kanady na testování v renomovaném testovacím centru PAMI. Kombajn nesl exportní označení Belarus Niva SK-5. Kombajn byl srovnán s kombajnem John Deere Sidehill 6600. Kombajn si vedl dobře při sklizni suchého zrna a olejnatých semen a při sklizni ve vlhkých podmínkách. Hlavní stížnost během testování směřovala na pracovní podmínky řidiče: obrovská hlučnost až 90 dB, vysoká prašnost, špatná viditelnost v noci kvůli špatnému osvětlení. Dalším problémem bylo mnoho malých poruch, které dohromady vedly k významným prostojům.