Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 21.11. – svátek slaví Albert

Nová sklízecí mlátička New Holland CR10 se představuje. Přednosti zdědila od většího sourozence

Zveřejněno: 10. 6. 2024

K nové vlajkové lodi, kombajnu New Holland CR11, který byl předveden na veletrhu Agritechnica 2023, se připojil nový model New Holland CR10, přičemž oba kombajny – vyrobené v belgickém Zedelgemu – jsou vybaveny novou inovativní technologií, která má pomoci největším zemědělským podnikům maximalizovat produkci, minimalizovat ztráty a snížit celkové náklady na sklizeň.

Nová sklízecí mlátička New Holland CR10 se představuje.

Hlavní rozdíl mezi oběma modely je ve výkonu a velikosti zásobníku na zrno, aby nové kombajny odpovídaly potřebám široké škály velkých zemědělských podniků. Model New Holland CR11 je vybaven zásobníkem na zrno o objemu 20 000 litrů a motorem FPT Cursor 16 o objemu 15,9 litru a výkonu 775 koní. Model New Holland CR10 má motor FPT Cursor 13 o objemu 12,9 litru a výkonu 635 koní a jeho zásobník má objem 16 000 litrů. Mezi další klíčové vlastnosti obou modelů patří delší dvojité rotory a nový čisticí systém Twin-Clean.

Modely lze vybavit adaptéry s pracovním záběrem 10,6 – 15 metrů v různém provedení. K dispozici jsou také adaptéry pro sklizeň kukuřice s 12 až 16 řádky. Spolu s elevátorem a rotory lze reverzovat i plnící válec DFR (Dynamic Feed Roll), který zajistí plynulý přechod materiálu ze šikmého dopravníku na rotory i s extrémním množstvím materiálu. Sekundární funkcí válce DFR je separace kamenů do lapače, lze vyprazdňovat buď ručně, nebo volitelně dálkově pomocí hydraulické aktivace z kabiny. Válec DFR celkově zvyšuje výkonnost mlátičky.

New Holland byl první, kdo uvedl na trh kombajn, jehož srdcem jsou dva podélné rotory, a před téměř 50 lety, v roce 1975, se stala průkopníkem technologie mlácení a separace Twin Rotor. V průběhu času se její konstrukce vyvíjela tak, aby splňovala podobně se vyvíjející požadavky na výkonnost, ochranu zrna, jeho uchování a kvalitu slámy. U nových modelů New Holland CR10 a New Holland CR11 mají dva rotory o průměru 600 mm větší průměr a délku.

Nová sklízecí mlátička New Holland CR10.
Nová sklízecí mlátička New Holland CR10.

Inženýři značky New Holland pracovali na cíli vytvořit sklízecí stroj s nulovými ztrátami a vyvinuli dvojitou sítovou skříň. Nová sítová skříň Twin Clean je totiž vybavena dvěma čisticími systémy za sebou, se 2 horními síty, 2 spodními síty, 2 šneky na čištění zrna a 2 sadami tlakových senzorů pro měření zatížení sítové skříně. Jako první v oboru je nový systém Twin Clean plně automatizovaný, což zaručuje rovnoměrné rozložení zatížení sítové skříně pro dosažení maximální kapacity při ztrátách blízkých nule.

Zásobník na obilí u New Holland CR11 má objem 20 000 litrů a rychlost vykládky 210 l/s, zatímco zásobník u New Holland CR10 má objem 16 000 litrů a rychlost vykládky 159 l/s.

Kombajny New Holland CR10 a New Holland CR11 mohou být vybaveny novým systémem drcení a rozmetání plev, který je navržen tak, aby zajistil nejlepší kvalitu řezanky a rovnoměrného rozmetání zbytků na šířku lišty. Standardní integrované řezací ústrojí je vybavena 60 pevnými noži, které pracují ve spojení s 52 protiostřími pracujícími při 3 000 ot/min (při řezání) nebo při 800 ot/min pro pokládání slámy na řádek. Manuální nastavení protiostří je standardní a dálkové hydraulické nastavení je volitelné. Výbavou na přání je řezací jednotka s 88 noži a 67 protiostřími. Pracuje při vyšších otáčkách.

U přístupových schůdků do kabiny sklízecí mlátičky New Holland CR10 se nachází 25litrová nádrž s dávkovačem mýdla na mytí rukou. Obsluhu usnadňují dva dotykové terminály Intelliview 12. Primární monitor zajišťuje správu a monitorování klíčových ovládacích prvků kombajnu, sekundární monitor na A-sloupku je nakonfigurován pro mapování a navádění. Oba kombajny jsou vybaveny třemi kamerami, které poskytují pohled dozadu, na zásobník na obilí a na výložník, přičemž volitelně je k dispozici 360° kamera s pohledem z ptačí perspektivy a také kamera na závěs. Každý z monitorů lze nakonfigurovat tak, aby zobrazoval pohledy z externích kamer. Obsluha nyní může z kabiny plně ovládat i další funkce kombajnu na dálku.

V nové kabině sklízecí mlátičky New Holland CR10 se také nachází nový styl brzdových pedálů a stupaček, luxusní volant a prémiová látková nebo kožená sedadla a také nová vícezónová klimatizace. Nové rádio s Bluetooth umožňuje ovládání rádia a mobilního telefonu prostřednictvím ovládacího panelu rádia ve střešním obložení nebo jednoho z dotykových displejů IntelliView. Zvenčí poskytují nová zpětná zrcátka širší úhel výhledu, přičemž pravé je na přání elektricky sklopné, zatímco přístupové schůdky k čelnímu sklu usnadňují jeho čištění.

Rozsáhlý balíček osvětlení zahrnuje 4 LED majáky (dva vpředu a dva vzadu), 13 pracovních LED světel v kabině, 2 LED světla na strniště, LED světlo na výložník, LED světlo na zásobník na obilí, 8 zadních LED pracovních světel, 2 LED boční světla, 3 LED světla na spodní sklo, 2 LED světla na servis motoru a LED světlo na síta. Volitelná „dálková“ světla o svítivosti 36 000 lumenů s dosahem 500 metrů mohou být integrována pod kabinou. K dispozici je také přídavné přenosné pracovní světlo.

Nové sklízecí mlátičky New Holland CR10 a New Holland CR11 jsou vybaveny balíčky technologií pro precizní zemědělství navrženými tak, aby odpovídaly potřebám největších zemědělských podniků. Balíček Core PLM Intelligence pokrývá nejčastěji specifikované požadavky, jako je IntelliSense, kdy dochází k automatickému nastavení podle strategie sklizně zvolené obsluhou, ať už jde o omezené ztráty, nejlepší kvalitu zrna, maximální kapacitu nebo výkonnost. Druhou možností je balíček Advanced PLM Intelligence, který je určen těm, kteří mají náročnější požadavky.

Balíčky korekčních signálů pro automatické řízení IntelliSteer a další funkce, jako je mapování výnosu a vlhkosti, jsou k dispozici z výroby ve dvou úrovních přesnosti.

Prostřednictvím volitelného softwaru IntelliField mají majitelé a provozovatelé bez jakýchkoli nákladů okamžitě k dispozici data z pole a mohou sdílet hranice, naváděcí linie a údaje o pokrytí, pokud na stejném poli pracuje více strojů.

Nové modely sklízecí mlátičky New Holland CR10 a New Holland CR11 jsou vybaveny dvoustupňovou hydrostatickou převodovkou a poloautomatickou uzávěrkou diferenciálu TerraLock, která se zapíná ručně a vypíná automaticky v závislosti na úhlu natočení volantu a rychlosti jízdy. Modely vybavené pásovými jednotkami SmartTrax jsou k dispozici se třemi variantami šířky pásů 660 mm, 810 mm a 910 mm s možností hydraulického odpružení. Příslušné celkové šířky stroje jsou 3,49 metru, 3,79 metru a 3,99 metru.

Tam, kde je preferován kolový stroj, vyvinuli inženýři značek New Holland a Michelin pneumatiky o šířce 900 mm a průměru 2,32 metru (VF 900/65 R46), aby se minimalizovalo zhutnění a maximalizovala trakce. Alternativními možnostmi jsou pneumatiky VF 800/70 R46 (průměr 2,32 metru) a VF900/60 R38 (průměr 2,05 metru). Zadní pneumatiky na kolové i pásové kombajny jsou k dispozici v šířkách od 500 do 750 mm.

New Holland CR10 pohání přeplňovaný šestiválec FPT Cursor 13 o objemu 12,9 litru. Palivová nádrž má objem 1 300 litrů. Pohonnou jednotkou v New Holland CR11 je FPT Cursor 16 o objemu 15,9 litru, rovněž šestiválcový přeplňovaný agregát s palivovou nádrží o objemu 1 500 litrů. Maximální výkony jsou 635 koní a 775 koní. Podle nového konstrukčního uspořádání jsou motory instalovány podélně ve stejném směru a pod stejným úhlem jako rotory, což zajišťuje maximální účinnost, přičemž chladicí vzduch je nasáván z prostoru za zásobníkem na obilí. Model New Holland CR10 je vybaven dvěma chladicími ventilátory, model New Holland CR11 má ventilátory tři. Veškerá instalace výfukového potrubí/turba/dodatečné úpravy je plně izolovaná, aby se snížila povrchová teplota horkých součástí. Otáčky motoru při sklizni jsou 1 900 ot/min, což vede k tlumenému hluku a minimální spotřebě paliva. V silničním režimu jsou otáčky motoru 1 300 ot/min, což zajišťuje maximální cestovní rychlost při minimální spotřebě paliva a hlučnosti.

Všechny pohony jsou přebírány přes převodovku připojenou přímo k zadní části motoru, což minimalizuje ztráty výkonu. Olejový filtr motoru je pro snadnou dostupnost umístěn vpravo od motoru, zatímco vzduchový filtr je pohodlně umístěn na levé straně rámu kombajnu a lze jej vyjmout ze země.