Skladové vozy Ford Trucks
Dnes je 1.12. – svátek slaví Iva

Ohlédnutí za létem aneb žně pod taktovkou ZD Vendolí v podání sklízecích mlátiček New Holland CX

Zveřejněno: 31. 10. 2022

Je konec října a zima se pomalu ale jistě blíží. Pojďme si připomenout slunečné žňové dny. A jak už bývá zvykem, kde jinde než v ZD Vendolí s mlátičkami New Holland CX.

Mlátičky New Holland CX 8080 při sklizni ozimého ječmene zachyceny při vyprazdňování za jízdy. Odvoz komodit zabezpečoval Fendt 930 Vario s velkokapacitním návěsem Joskin Trans-CAP.

Rok se s rokem sešel a úroda už byla připravena ke sklizni. Jak tomu ale bývá ve Vendolí zvykem, sklízecí mlátičky nejdříve dostaly full servis, aby se předešlo opravám během žní. Výměnou všech provozních kapalin počínaje a výměnou žací kosy na sklízecím adaptéru konče. Dvě starší mlátičky New Holland CX 8080 dostaly nové LED osvětlení pro zlepšení viditelnosti při sklizni v noci. Třetí mlátička, nejnovější z loňského roku, tento upgrade nepotřebovala.

V letošním roce, jak jistě všichni z vás na vlastní kůži zažili, dozrávala úroda o poznání dříve než v předchozích letech. První sklizňová parta odjela na jižní Moravu již koncem června, kde sklízela zhruba do poloviny července. V průměru na jihomoravských polích sklidila jedna mlátička okolo 400 hektarů plodin, jako jsou ječmen, pšenice nebo řepka.

V Zemědělském Družstvu Vendolí se začínalo koncem prvního červencového týdne sklizní ozimého ječmene. Porost, s výjimkou jednoho pole pobitého od krup, nebyl nijak poškozen a vlhkost měla požadující hodnoty.

Sklízecí mlátička „JARÍK“ New Holland CX 8080 s žací lištou BISO VX 750 Crop Ranger při západu slunce.
Sklízecí mlátička „JARÍK“ New Holland CX 8080 s žací lištou BISO VX 750 Crop Ranger při západu slunce.

Podmínky pro „zajetí“ mlátiček po zimní pauze byly ideální. Jak jistě každý kombajnér zná, na začátku sezóny je potřeba nejdříve mlátičku zevnitř vyčistit. Netrvá to příliš dlouho, ale někdy to může i na krátkou dobu znepříjemnit život – například při nastavení mlátícího ústrojí. Zanedlouho bylo hotovo a během prvních hektarů nikdo nemusel řešit žádný problém. Mezitím co na jednom poli probíhala sklizeň, na druhém (již sklizeném) poli probíhalo lisování a svoz kulatých balíků. Radost pohledět na tak zorganizovanou práci. Celková úroda lehce přeš 100 ha ozimého ječmene byla v ZD Vendolí za pomocí dvou sklízecích mlátiček New Holland CX během 3 dnů pod střechou místní posklizňové linky. Odvoz od obou mlátiček zabezpečoval jeden traktor Fendt 930 Vario s velkokapacitním návěsem Joskin Trans-CAP a jelikož byla pole v dojezdové vzdálenosti, zvládal to bez problémů sám. V posklizňové lince se zrno finálně dočistilo a bylo následně místními prostředky distribuováno dál.

Sklízecí mlátička „CUCÍK“ New Holland CX 8080 s žací lištou BISO VX 850 Crop Ranger.
Sklízecí mlátička „CUCÍK“ New Holland CX 8080 s žací lištou BISO VX 850 Crop Ranger.

Porosty řepky ani pšenice během sklizně ozimého ječmene ještě nebyly zralé. V tento okamžik nastalo drobné časové okno na rozšířenou údržbu (po 50 mth) a odstranění „dětských nemocí“. Netrvalo to více jak den a následoval noční přesun na Prostějovsko, kde je hanácká půda velmi úrodná. Mnozí z party ze Zemědělského Družstva Vendolí nevěřili svým očím, zejména ti mladší a méně zkušení se s takovými výnosy ještě nesetkali. Přiznejte sami, že výnosy 55 q/ha v řepce nebo 120 q/ha v pšenici nejsou zrovna zanedbatelná čísla. Je ale nutné kvitovat průchodnost stroje. Sklízecí mlátičky New Holland CX s tangenciálním mlátícím ústrojím a šesti vytřasadly se i s takovými porosty poradily. A dle ohlasů místních měly i jedny z nejnižších ztrát - to je jedna z priorit, na které si zemědělské služby provozované ZD Vendolí zakládají. I z tohoto důvodu využívají již dlouho osvědčenou techniku New Holland, která splňuje jejich přísné požadavky. V poměru s vysokými výnosy se ale denní výkonnost nesnížila a každá mlátička zvládla sklidit v průměru 25 – 30 ha za den. Sklizeň na Hané odsýpala jako hodinky a díky vydařenému počasí bylo za necelý týden hotovo (hotovo měl celý podnik, pozn. redaktora).

Na jižní Moravě druhá parta také zrovna dokončila sklizeň a následný plán zněl jasně – semknout všechny mlátičky k sobě, aby byla práce co nejefektivnější. Doma ve Vendolí ještě chybělo pár dní do toho, aby měla úroda ideální parametry a nic se zbytečně neuspěchalo. Díky tomu poslal mechanizátor a manažer zemědělských služeb Miroslav Rozlívka všechny mlátičky sklízet do menšího podniku nedalo Litomyšle, který dokonale pokryl hluché okno.

Fendt 930 Vario s velkokapacitním návěsem Joskin Trans-CAP stíhal odvoz komodit od obou kombajnů sám.
Fendt 930 Vario s velkokapacitním návěsem Joskin Trans-CAP stíhal odvoz komodit od obou kombajnů sám.

Nastal den D a všechny mlátičky se vrátily na domácí půdu. To už byl trochu jiný cvrkot než při sklizni ozimého ječmene. Úroda dozrávala postupně a agronom rozděloval mlátičky na odlišná pole, aby se vše stíhalo a sklízené komodity měly požadující parametry. Výsledky letošní sklizně byly nadprůměrné. Celkový počet sklizených hektarů sahá přes 2 000, z čehož sami obhospodařují necelých 1 000 hektarů.

Koncem žní ale nic nekončí a plynule se přechází na zpracování půdy a poté setí ozimých odrůd. Ovšem jsou ještě plodiny, které stále dozrávají, jako je například jetel luční. Dále také kukuřice, která se v ZD Vendolí sklízí na siláž. Kvůli vlastní živočišné výrobě se dbá na vysokou kvalitu. ZD Vendolí poskytuje v rámci zemědělských služeb celou sklizňovou linkou v čele s řezačkou New Holland FR a traktory Fendt, John Deere a New Holland s velkokapacitními návěsy.