Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 21.11. – svátek slaví Albert

První stroje vyráběl v garáži, po spojení se značkou Horsch začal nabízet jedny z nejmodernějších postřikovačů na světě

Zveřejněno: 7. 3. 2024

Na Tiskových dnech firmy Horsch si redakce Agroportal24h.cz prohlédla průběh výroby postřikovačů Horsch Leeb v Landau an der Isar a seznámila se s historií společnosti Theodora Leeba a následného propojení s firmou Horsch.

Nová administrativní budova Horsch v Landau byla oficiálně otevřena v srpnu 2019.

Historie propojení jmen Horsch a Leeb sahá až do roku 1928. „V roce 1961 převzal můj otec rodinnou firmu. Byla to dílna pro zemědělské stroje. Nachází se deset minut jízdy z Landau an der Isar v Oberpöringu, dnes je tam menší středisko pro speciální svařování. Tam jsem se učil mechanikem zemědělských strojů. V Regensburgu jsem studoval výrobu strojů. V roce 1994 jsem převzal firmu od otce,“ uvedl Theodor Leeb během prezentace ve výrobním závodě na postřikovače v Landau an der Isar.

Od roku 1994 se firma Theodora Leeba nadále věnovala obchodu se zemědělskou technikou. V té době se však začal věnovat i stavbě strojů, a to hned ve dvou oblastech – industriální (automatizace) a stavba zemědělských strojů. V roce 2011 Leeb založil firmu Horsch Leeb Applications v Landau a zabýval se postřikovači.

„Michaela a Philippa Horsche znám od svých 13 let. Rodina Horschů byla zákazníky mého otce. V roce 1994 jsem začal spolupracovat s Michaelem s cílem postavit prototypy samojízdných rozmetadel hnojiv. V případě jejich funkčnosti měla být zahájena sériová výroba v závodě Horsch ve Schwandorfu. Zkonstruovali jsme také tahač. V roce 2001 už byl hotov i první samojízdný postřikovač a bylo na nás, zda půjde do sériové výroby nebo ne. Horsch ale v té době zaznamenal zvýšenou poptávku po strojích na zpracování půdy a setí, a tak byl projekt postřikovače uložen k ledu,“ uvedl Leeb. Zemědělci toužící po samojízdném postřikovači se tak začali obracet přímo na Theodora Leeba, který se kvůli tomu rozhodl postřikovač prodávat napřímo zemědělcům. V roce 2003 byl postaven první prototyp samojízdného postřikovače Leeb PT a v roce 2009 byla zahájena výroba postřikových ramen vlastní konstrukce. Po pár letech znovu ožila touha využít prodejní a servisní sítě firmy Horsch, a tak před 12 lety došlo ke spojení firem Leeb a Horsch.

Aktuální řada vyráběných tažených modelů Horsch Leeb.
Aktuální řada vyráběných tažených modelů Horsch Leeb.

Středisko pro výrobu postřikové techniky v Landau se v posledních letech výrazně rozšířilo. A to jak do počtu zaměstnanců, tak i v produkční ploše. Počet zaměstnanců vzrostl z 55 v roce 2001 na 220 v roce 2019, v současné době jich je přes 600. Zaměstnanci se podílejí na vývoji, výrobě a údržbě postřikovačů. V hale o rozloze 12 000 m2 probíhá montáž postřikovačů. Nově se staví další hala o rozloze 16 000 m2. Na rozdíl od jiných závodů v okolí (v blízkosti je závod BMW a jejich dodavatelé komponent) se v Landau pracuje na jednu směnu.

Závod v Landau zaměstnává 58 inženýrů a techniků a další personál a momentálně prochází dalším rozšiřováním. V letech 2020 až 2023 se obrat v závodu ztrojnásobil. Je to dáno vývojem na celosvětovém trhu i celou řadou programů pro podporu zemědělství, které běží v Evropě. Každý vyrobený postřikovač už má svého majitele, nevyrábí se tedy „na sklad“.

Na odstavné ploše jsme viděli stovky kusů postřikovačů Horsch Leeb. Všechny už mají majitele.
Na odstavné ploše jsme viděli stovky kusů postřikovačů Horsch Leeb. Všechny už mají majitele.

Všechny modely postřikovačů Horsch Leeb, ať už tažené nebo samojízdné, jsou vyvíjeny, vyráběny a testovány v Landau. Nově se tam vyrábí i pneumatické rozmetadlo Horsch Xeric.

Jako první jsme navštívili produkční halu, která je rozdělena do třech prodloužených montážních linek. Jelikož jsou si modely tažených postřikovačů Horsch Leeb GS a Horsch Leeb LT velmi podobné, jejich montáž probíhá na jedné lince. Montáž jednoho stroje zabere 5,5 hodiny. Nejprve dochází k montáži dílů na rám, náprav a na rám se usadí nádrž a středový díl pro zavěšení ramen. Poté je stroj naplněn provozními kapalinami a vodou. Posléze je odvezen do další haly na montáž postřikových ramen (tento krok se interně nazývá „svatba“) a držáků trysek. Nedílnou součástí je také důkladné odzkoušení všech funkcí postřikovače. V hale se také nachází prostor pro předmontáž nádrží a systému CCS. Konečnou fází je dvoustupňová kontrola kvality.

Všimněte si, že druhý postřikovač Horsch Leeb zprava už má novou kabinu.
Všimněte si, že druhý postřikovač Horsch Leeb zprava už má novou kabinu.

Na druhé lince probíhá montáž nesených postřikovačů Horsch Leeb CS, čelních nádrží FT a největšího dvounápravového taženého postřikovače Horsch Leeb TD. Třetí linka je určena pro nejsložitější samojízdné modely. Ramena se vyrábí v další hale.

Vidět jsme mohli svařence, které pochází z Oberpöringu, kde Leeb původně začínal podnikat. V hale je možné vidět i díly od různých dodavatelů. Komponenty nutné k výrobě jsou vyskladněny venku, postupně se dováží k montážním linkám. Vyskladňovací dílna má vyhřívanou podlahu, komponenty se tak udržují suché. Součástí haly je i přípravna kabin (dodavatelem je firma Claas). Kabina se osadí osvětlením a sedačkami. Jakmile firmě Horsch přijde objednávka na postřikovač, na paletu s boxy je umístěna veškerá výbava stroje putující k montážní lince.

Tažené modely postřikovačů Horsch Leeb na odstavné ploše čekají na montáž ramen.
Tažené modely postřikovačů Horsch Leeb na odstavné ploše čekají na montáž ramen.

V nové hale vzniká automatický sklad pro vyskladňování až 20 000 položek.

Mohli jsme také vidět testování postřikových čerpadel a prošli jsme i kolem dílny pro stavby prototypů.