Historie propojení jmen Horsch a Leeb sahá až do roku 1928. „V roce 1961 převzal můj otec rodinnou firmu. Byla to dílna pro zemědělské stroje. Nachází se deset minut jízdy z Landau an der Isar v Oberpöringu, dnes je tam menší středisko pro speciální svařování. Tam jsem se učil mechanikem zemědělských strojů. V Regensburgu jsem studoval výrobu strojů. V roce 1994 jsem převzal firmu od otce,“ uvedl Theodor Leeb během prezentace ve výrobním závodě na postřikovače v Landau an der Isar.
Od roku 1994 se firma Theodora Leeba nadále věnovala obchodu se zemědělskou technikou. V té době se však začal věnovat i stavbě strojů, a to hned ve dvou oblastech – industriální (automatizace) a stavba zemědělských strojů. V roce 2011 Leeb založil firmu Horsch Leeb Applications v Landau a zabýval se postřikovači.
„Michaela a Philippa Horsche znám od svých 13 let. Rodina Horschů byla zákazníky mého otce. V roce 1994 jsem začal spolupracovat s Michaelem s cílem postavit prototypy samojízdných rozmetadel hnojiv. V případě jejich funkčnosti měla být zahájena sériová výroba v závodě Horsch ve Schwandorfu. Zkonstruovali jsme také tahač. V roce 2001 už byl hotov i první samojízdný postřikovač a bylo na nás, zda půjde do sériové výroby nebo ne. Horsch ale v té době zaznamenal zvýšenou poptávku po strojích na zpracování půdy a setí, a tak byl projekt postřikovače uložen k ledu,“ uvedl Leeb. Zemědělci toužící po samojízdném postřikovači se tak začali obracet přímo na Theodora Leeba, který se kvůli tomu rozhodl postřikovač prodávat napřímo zemědělcům. V roce 2003 byl postaven první prototyp samojízdného postřikovače Leeb PT a v roce 2009 byla zahájena výroba postřikových ramen vlastní konstrukce. Po pár letech znovu ožila touha využít prodejní a servisní sítě firmy Horsch, a tak před 12 lety došlo ke spojení firem Leeb a Horsch.
Středisko pro výrobu postřikové techniky v Landau se v posledních letech výrazně rozšířilo. A to jak do počtu zaměstnanců, tak i v produkční ploše. Počet zaměstnanců vzrostl z 55 v roce 2001 na 220 v roce 2019, v současné době jich je přes 600. Zaměstnanci se podílejí na vývoji, výrobě a údržbě postřikovačů. V hale o rozloze 12 000 m2 probíhá montáž postřikovačů. Nově se staví další hala o rozloze 16 000 m2. Na rozdíl od jiných závodů v okolí (v blízkosti je závod BMW a jejich dodavatelé komponent) se v Landau pracuje na jednu směnu.
Závod v Landau zaměstnává 58 inženýrů a techniků a další personál a momentálně prochází dalším rozšiřováním. V letech 2020 až 2023 se obrat v závodu ztrojnásobil. Je to dáno vývojem na celosvětovém trhu i celou řadou programů pro podporu zemědělství, které běží v Evropě. Každý vyrobený postřikovač už má svého majitele, nevyrábí se tedy „na sklad“.
Všechny modely postřikovačů Horsch Leeb, ať už tažené nebo samojízdné, jsou vyvíjeny, vyráběny a testovány v Landau. Nově se tam vyrábí i pneumatické rozmetadlo Horsch Xeric.
Jako první jsme navštívili produkční halu, která je rozdělena do třech prodloužených montážních linek. Jelikož jsou si modely tažených postřikovačů Horsch Leeb GS a Horsch Leeb LT velmi podobné, jejich montáž probíhá na jedné lince. Montáž jednoho stroje zabere 5,5 hodiny. Nejprve dochází k montáži dílů na rám, náprav a na rám se usadí nádrž a středový díl pro zavěšení ramen. Poté je stroj naplněn provozními kapalinami a vodou. Posléze je odvezen do další haly na montáž postřikových ramen (tento krok se interně nazývá „svatba“) a držáků trysek. Nedílnou součástí je také důkladné odzkoušení všech funkcí postřikovače. V hale se také nachází prostor pro předmontáž nádrží a systému CCS. Konečnou fází je dvoustupňová kontrola kvality.
Na druhé lince probíhá montáž nesených postřikovačů Horsch Leeb CS, čelních nádrží FT a největšího dvounápravového taženého postřikovače Horsch Leeb TD. Třetí linka je určena pro nejsložitější samojízdné modely. Ramena se vyrábí v další hale.
Vidět jsme mohli svařence, které pochází z Oberpöringu, kde Leeb původně začínal podnikat. V hale je možné vidět i díly od různých dodavatelů. Komponenty nutné k výrobě jsou vyskladněny venku, postupně se dováží k montážním linkám. Vyskladňovací dílna má vyhřívanou podlahu, komponenty se tak udržují suché. Součástí haly je i přípravna kabin (dodavatelem je firma Claas). Kabina se osadí osvětlením a sedačkami. Jakmile firmě Horsch přijde objednávka na postřikovač, na paletu s boxy je umístěna veškerá výbava stroje putující k montážní lince.
V nové hale vzniká automatický sklad pro vyskladňování až 20 000 položek.
Mohli jsme také vidět testování postřikových čerpadel a prošli jsme i kolem dílny pro stavby prototypů.