Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 23.11. – svátek slaví Klement

Horsch na veletrhu Agritechnica 2023 prezentoval novinky v oblasti postřikovačů, secích strojů a kypřičů

Zveřejněno: 18. 12. 2023

Velkou expozici nabitou novinkami měla na mezinárodním zemědělském veletrhu Agritechnica 2023 v Hannoveru německá firma Horsch. Prezentován byl například nový vůz s možností připojení různých druhů secích lišt, nový menší postřikovač a devítimetrový kypřič.

Menší postřikovač Horsch VT na veletrhu Agritechnica 2023.

Na výstavní ploše byla prezentována novinka v podobě secího vozu Horsch Versa 6 SW, který je nástupcem vozů Horsch Pronto KE. Určen je pro velké zemědělské podniky. Horsch přichází s novým konceptem zásobníku, za něhož se dá připojit různé pracovní nářadí. Na Agritechnice se představila varianta s připojenými šestimetrovými rotačními branami. Jelikož hmotnost bran činí 6 tun, cílem konstruktérů bylo brány umístit co nejblíže k podvozku stroje. Stroj proto využívá široká kola, která hmotnost bran rozloží. Rotační brány se mohou jednoduše odpojit pomocí dvou kolíků. Namísto rotačních bran lze namontovat třetí bod pro zavěšení například secího stroje Horsch Maestro, Horsch Taro, Horsch Sprinter SL či Horsch Avatar SL.

Zásobník může být v jednokomorovém nebo dvoukomorovém provedení. Dvoukomorový zásobník má objem 5 000 litrů s rozdělením 60:40, jednokomorový zásobník má objem 4 000 litrů. Dmychadlo s volitelným chladičem oleje je integrováno přímo do zásobníku. Čím výše je dmychadlo umístěno, tím nižší je podíl nasávaných částic nečistot. Tím se zamezuje častějším servisním intervalům a zkracují se prostoje. Volitelný chladič oleje je ideálním řešením při použití minerálních hnojiv, protože nasávaný vzduch je ohřátý o několik stupňů a zabraňuje tak ulpívání a hrudkování hnojiva při setí za vlhkých podmínek.

Secí stroj Horsch Versa 6 SW.
Secí stroj Horsch Versa 6 SW.

Secí stroj Horsch Versa 6 SW může být provozován s různými variantami předních válců tak, aby například odpovídaly rozteči řádků 75 cm (v případě používání secího stroje Horsch Maestro). Válec lze umístit vpředu i vzadu za účelem zakládání porostu i v náročných podmínkách na podzim. V praxi to funguje tak, že přední válec rozloží váhu stroje na celý pracovní záběr, rotační brány připraví seťové lůžko, druhý válec za rotačními branami se postará o zpětné utužení a výsev provede secí botka TurboDisc. Rozteč řádků lze zvolit 12,5 nebo 15 cm. Stroj umí přenést až 2 tuny hmotnosti rotačních bran na přední válec, půda je pak méně utužená.

Ovládání a nastavení stroje Horsch Versa 6 SW je jednoduché. Pro nastavení hloubky rotačních bran a nastavení zadního válce slouží kolíky. Pomocí speciálního nástroje se nastavuje přítlak na botku a hloubka setí. Ovládání stroje je plně kompatibilní se systémem ISOBUS.

Rovněž na splnění podmínek EU pro silniční dopravu bylo myšleno a díky důmyslné konstrukci jsou všechny podmínky splněny. U této koncepce secího vozu s pohyblivým pěchem je možné pneumatiky v rozměru 19,0 /45-17 nebo 7,50 R18 hydraulicky zasunout pod složené rotační brány, čímž se dosáhne kompaktních rozměrů při silniční přepravě.

Menší postřikovač Horsch VT

Modelová řada postřikovačů Horsch Leeb VT se rozrostla o model, který je k dispozici s nádrží o objemu 5 000 litrů (230 koní) nebo 6 000 litrů (300 koní). První jmenovaná varianta je novinkou. Jde o první takto výkonný postřikovač v nabídce výrobce. Jako jediný také dostal nový typ pohonu kol OptiGear (slabší než PowerGear).

Výkon postřikovači Horsch Leeb VT dodává známý motor FPT Industrial. Aby mohl poskytovat nižší výkon 230 koní, byl softwarově upraven a obdržel menší chladič a čerpadlo.

Řada postřikovačů Horsch Leeb VT se rozrostla o model, který je k dispozici s nádrží o objemu 5 000 litrů.
Řada postřikovačů Horsch Leeb VT se rozrostla o model, který je k dispozici s nádrží o objemu 5 000 litrů.

Postřikovač Horsch Leeb VT má světlou výšku 1,30 metru. Svými rozměry vyhovuje provozu po evropských silnicích. Stroj se svými rozměry najde uplatnění tam, kde se pěstuje řepka, ale i na zeleninových farmách, kde je vyžadován úzký rozchod kol. Má nastavitelný rozchod kol od 1,80 do 2,40 metru, takže je vhodný i pro podniky služeb. V České republice je o tento typ postřikovače zájem v řadách pěstitelů brambor.

Zatímco větší modely mají nápravy umístěné proti sobě, nejmenší model má nápravy přesazené vůči sobě (kola se ale samozřejmě nachází proti sobě v jedné řadě). Proto také využívá hydropneumatické odpružení (jako u strojů Horsch Leeb VN). Konstruktéři museli sáhnout po tomto řešení, aby optimálně využili místo pro zasouvání náprav. Rám postřikovače pochází z postřikovače Horsch Leeb PT a posuvné nápravy z Horsch Leeb VL. Od motorové části směrem dozadu je stroj konstrukčně shodný s modelem Horsch Leeb PT. Například jsou shodná čerpadla, nádrž pro výplach a vedení ramen BoomControl.

Na první pohled zaujme i nová kabina firmy Claas, kterou postupně do léta 2024 získají všechny postřikovače Horsch Leeb.
Na první pohled zaujme i nová kabina firmy Claas, kterou postupně do léta 2024 získají všechny postřikovače Horsch Leeb.

Na první pohled zaujme i nová kabina firmy Claas, kterou postupně do léta 2024 získají všechny postřikovače Horsch Leeb. Kabina je k dostání ve dvou verzích – BASIC (vzduchem odpružená sedačka) a PRO (kožená sedačka, koberečky, více odkládacích míst). Může být u obou verzí pneumaticky odpružena na čtyřech bodech.

Kabina (pochází z řezaček Claas Jaguar) se pyšní novým provedením schodů. Uvnitř se nachází loketní opěrka firmy Claas. Horsch však vyvíjí vlastní loketní opěrku a joystick. Uvnitř kabiny jsme viděli joystick připravený pro ovládání postřikovače – měl tlačítka, jímž bylo možné přiřadit libovolné funkce podle požadavků obsluhy. Oproti již 10 let staré stávající kabině nabízí nová verze více odkládacích prostor. Je přetlaková a díky filtraci lze docílit kategorie 4. Výměna vzduchového filtru za uhlíkový je snadná. Stroj také prostřednictvím displeje umístěného na A sloupku kabiny informuje obsluhu například o nedovřených dveřích.

Nyní je možné provádět plnění postřikovače zepředu i zboku současně. V přední části se totiž nachází kromě filtru i plnohodnotné ovládání čerpadla. Obě možnosti plnění lze dokonce kombinovat – nastaví se maximální hladina naplnění a stroj je schopen si nasávat ze dvou míst. V praxi se to dá využít při míchání – na jedné straně napouštět DAM a na druhé vodu.

Devítimetrový kypřič Horsch Fortis 9 AS

Horsch minulý rok na veletrhu SIMA v Paříži představil zcela nový typ radličkového kypřiče Horsch Fortis AS určeného pro zpracování půdy od 4 do 30 cm. Představen byl v pracovním záběru sedm metrů. Nyní na trh přichází varianta s pracovním záběrem 8,75 metru.

Horsch Fortis AS je univerzálním kypřičem se čtyřřadým uspořádáním slupic pro urovnání půdního profilu a intenzivní promíchání a zpracování velkého množství organické hmoty. Kypřič je možné osadit nejrůznějšími variantami pracovních orgánů a zadních válců. Kypřič je osazen středovým podvozkem pro plynulou a bezpečnou jízdu na komunikacích, stejně tak i možnost otáčení na souvrati. Devítimetrová varianta kypřiče se na souvrati otáčí výhradně po zadním válci, menší varianty mohou buď po válci nebo po nápravě.

Nový radličkový kypřič Horsch Fortis AS.
Nový radličkový kypřič Horsch Fortis AS.

Pro provoz devítimetrové varianty kypřiče Horsch Fortis AS je doporučován traktor o výkonu od 500 koní výše (při maximální pracovní hloubce je požadavek na výkon až 700 koní). Stroj je tak určen pro velmi výkonné traktory jako jsou Case IH Quadtrac, Fendt 1000 Vario, Claas Xerion, John Deere 8R/9R, které se už běžně vyskytují ve velkých zemědělských podnicích.

Sériově je kypřič Horsch Fortis AS k dostání s tandemovými opěrnými koly vpředu, další dvě kola jsou výbavou na přání. Rozestup radliček byl snížen na 27 cm. Aby mohl kypřič splňovat pravidla pro provoz po pozemní komunikaci (šířku 3 metry a výšku 4 metry), je vybaven hydraulickým jištěním radliček. U menších pracovních záběrů je jištění řešeno mechanicky pružinou. V každém případě činí uvolňovací síla 570 kg.

Za zmínku stojí poslední řada slupic s radličkami, která byla posunuta blíže k urovnávacím talířům. Díky tomuto řešení radličky aktivně odhazují půdu směrem k urovnávacím talířům, aby bylo dosaženo perfektního výsledku urovnání.

Pro optimální využití tažné síly a její přenesení na půdu je kypřič Horsch Fortis AS vybaven plně integrovaným posilovačem trakční síly, který při práci trvale přitlačuje 1 200 kg na zadní nápravu traktoru.