Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

První traktor poháněný vznětovým motorem předběhl konkurenci o 15 let. Same zásadním způsobem přispělo k mechanizaci italského zemědělství

Zveřejněno: 28. 9. 2020

Zprávy o vzniku podnikatelské dynastie Cassani jsou vzácné. Různé dostupné zdroje tvrdí, že základy pro stavbu zemědělských strojů položil již jejich pradědeček Eugenio Felice Cassani. Ten však nevlastnil z počátku dílnu nýbrž obchod, kde hnací sílu místo strojů zajišťoval osel, jenž poháněl mechanický převod. Až jeho syn Paolo Cassani, přeměnil podnikání z obchodu na dílnu a následně na průmyslový podnik, jehož manuální zručnost byla proslulá v celém regionu, což mu umožňovalo opravovat nejrůznější stroje. Dokázal vyrábět i hudební nástroje, které pak rád zkoušel.

Traktor Cassani model 40HP, vystavený v Národní muzeum vědy a techniky Leonarda da Vinciho v Miláně

Na rozdíl od svého dědečka a otce však Paolo Cassani měl vášeň pro průmyslový design, což je vlastnost, která mu umožňovala rozšířit společnost z jednoduché dílny na velký průmyslový podnik. Byl majitelem mechanické dílny, která po dvě generace vyráběla zemědělské stroje a která během první světové války dodávala střely armádě a námořnictvu.

Se svou manželkou Luigií Rocchi založil firmu „Società Anonima Paolo Cassani and Son“ Následně se podílel ve firmě Paolo Cassani & FIGLI„ a proslul také vylepšením lisu na redukci píce v balíku. S příchodem jeho synů Francesco Cassani (1906-1973) a Eugenio Giovanni Cassani (1909 -1959 ) do firmy nastal rozvoj. Oba byli úspěšní vynálezci, podnikatelé a vedoucí pracovníci zaměstnaní ve společnosti jejich otce Paula. Později dali základ světoznámé značce traktorů SAME.

Pohled na zakladatele Francesca a Eugenio Giovanni Cassani. První dělníci a Francesco uprostřed, obrázek z roku 1912 (vpravo)
Pohled na zakladatele Francesca a Eugenio Giovanni Cassani. První dělníci a Francesco uprostřed, obrázek z roku 1912 (vpravo)

Počátky této „velké italské historie značky SAME“ však sahají do 20. let 20. století, kdy bratři Cassani vyvinuli projekt prvního vznětového motoru aplikovaného na traktor. V roce 1927 se jim podařilo představit naprosto inovativní stroj, mnohem funkčnější než tradiční modely: první zemědělský traktor na světě poháněný vznětovým motorem. Stali se tak průkopníky vznětového pohonu v traktoru Cassani 40 HP, čímž předběhli konkurenci přibližně o 15 let, což bylo v té době skutečným italským úspěchem.

Po vyladění motoru Francesco a Eugenio rovněž stanovili konečné tvary a rozměry traktoru, který byl postaven počátkem roku 1926 v prototypové sérii patnácti kusů, z nichž dvanáct bylo zakoupeno do zemědělských statků v různých italských oblastech (Bologna, Foggia a Padova). Zde proběhlo testování na různých druzích půd. Díky politickému a obchodnímu klimatu tohoto období (celní protekcionismus při dovozu zahraničních strojů) podával tehdejší domácí tisk zprávy s velkým významem a tvrdil, že “až italští zemědělci lépe poznají tuto inovaci, jistě se bez lítosti vzdají amerických dovezených strojů“.

A právě podnět, který chtěli dát italskému zemědělství, zasvěcuje úspěch prvního traktoru na světě poháněného vznětovým motorem. Bratři Cassani na projektu ve skutečnosti pracovali s velkou vášní, aniž by zbytečně ztráceli drahocenný čas. Samozřejmě se chtěli zúčastnit právě probíhající soutěže o „italský zemědělský traktor“. Tu v té době pořádalo Ministerstvo zemědělství – konala se v Římě v roce 1927. V ní se jejich model Cassani 40 neztratil v konkurenci, tehdy zavedených značek jako byl Fiat a Landini.

Pro Francesca a Eugenia bylo vítězství velkým úspěchem a současně i problémem. Ve skutečnosti bylo pro zahájení průmyslové výroby traktoru nutné zřídit speciální továrnu vybavenou potřebnými montážními linkami a kvalifikovanými pracovníky. Ekonomická investice přesahovala finanční možnosti společnosti Officine Cassani a jejích akcionářů. Bylo potřeba zajistit výrobu prvních 300 ks. To vše muselo začít co nejdříve, aby bylo možné zaslat i vzorek na Milánský veletrh v roce 1931. Bratři vyhlášením výběrového řízení na dodavatele, hledali nové dělníky a mechaniky. Připravili specifikaci traktoru stanovením výrobních nákladů a prodejní ceny již před vstupem traktoru na trh tehdy na 18 000 lir. Zejména Francesco v té době pevně věřil na budoucnost výroby vznětových motorů a chtěl tak rozšířit používání těchto motorů i do dalších odvětví zejména dopravy. Na konci třicátých let byl použit první model motoru Cassani, který nahradil benzínový motor nákladního automobilu Fiat. Zatímco druhý prototyp namontovaný na motorovém člunu „Este I“ vyhrál pohár „Duca di Genova“ na trase závodu Benátky-Terst. Následoval další vývoj a experimentování s rychlými dieselovými motory pro námořnictvo a letectví. V roce 1936 se zrodila společnost SPICA (Cassani Pump Injection Company) pro konstrukci vstřikovacích systémů pro vznětové motory, která dosáhla světového úspěchu.

Významné milníky společnosti

1942 - založili bratři Cassani společnost SAME (Società Accomandita Motori Endotermici) pro masovou výrobu zemědělských traktorů se vzduchem chlazenými motory a vycítili rozvoj zemědělské mechanizace.

1947 -představena tříkolová motorová sekačka s otočným volantem a sedlem a univerzální sekací traktor s výkonem 10 HP.

1948 – tříkolový traktor získává zlatou medaili Turínské zemědělské akademie.

1951 - Cassani, věrný zastánce vzduchového chlazení, navrhl nové modulární motory.

1952 - uskutečnil svůj sen: první traktor s pohonem všech kol. Další světová novinka. „DA25“ a bezprostředně po „DA30“ rozšířil na trhu SAME pohon 4x4. Začíná silná diverzifikace sil: ze dvouválcového „DA25“, následovaného tříválcovým „Super Cassani“ a jednoválcovým „Sametto“ vzniká rozsáhlá rodina sadových traktorů.

1956 - v rekordním čase byl postaven nový SAME závod. Nová racionální a funkční struktura se rozkládá na kryté ploše 80 000 metrů čtverečních, která zahrnuje jednu obrovskou dílnu dlouhou 250 metrů s plně nastavenými třemi linkami (motory, lakování a montáž traktoru).

1957 - výroba dosáhla již 3 000 traktorů. Od té chvíle se jedná o sled modelů, které se zapsaly do zemědělské historie Itálie včetně úspěšných technických inovací.

1961 – zrod modelů „Puledro“ a „Samecar“, traktor na bázi nosiče, který obdělává půdu a přepravuje ovoce.

1965 – nástup modelů „Centauro“, „Leone“ a „Minitauro“, což jsou stroje, které se ve světě proslavily.

1969 – výroba překračuje milník 10 000 ks traktorů pro obnovený tlak na zemědělskou mechanizaci, ponechaný stranou ve prospěch průmyslu v letech ekonomického rozmachu.

1972 - představení modelu „Dragon“ s řadovým šestiválcem o výkonu 100 k.

1973 – přichází další model „Panther“ s pětiválcovým motorem. V témže roce společnost SAME získala značku Lamborghini Tractors, čímž ve sledovaném sektoru udělala kvalitativní skok. Značka, kterou založil Ferruccio Lamborghini (1916-1993).

Ve stejném roce dojde k úmrtí zakladatele Francesca Cassani. To jsou důsledky dlouhodobého psychofyzického stresu. V poslední fázi svého života však má uspokojení z toho, že vidí splnění mnoha svých předpovědí a slibnou budoucnost firmy SAME.

1979 - akvizice historické švýcarské značky Hürlimann.

1995 - společnost SAME převzal německý koncern DEUTZ-FAHR a vytvořila se tak skupina SAME DEUTZ-FAHR.

2002 - skupina SAME DEUTZ-FAHR se rozhodla vstoupit na indický trh zemědělských strojů se značkou Greaves Tractor a založila důležitý závod v Ranipetu v jižní Indii.

2005 - SAME DEUTZ-FAHR získává Đuro Đakovic PSU, chorvatskou společnost dříve vyrábějící kombajny. Dnes zde sídlí vývojové oddělení sklízecích mlátiček DEUTZ-FAHR.

Ve stejném roce byl podepsán společný podnik se společností Changling pro vstup na čínský trh.

2014 - v Turecku byla založena společnost SAME DEUTZ-FAHR Traktör Sanayi ve Ticaret A.Ş.

Ve stejném roce získává majoritní podíl SAME DEUTZ-FAHR Agricultural Equipment (Čína).

2015 - SAME DEUTZ-FAHR změnila svou značku na SDF. Přijetí nové značky, i když v expresivní návaznosti na předchozí, odpovídá současné struktuře a velikosti skupiny.

2016 - skupina SDF získala většinu a kontrolu nad čínským společným podnikem.

Dnes je SDF jedním z předních výrobců traktorů, kombajnů a dieselových motorů na světě. Distribuuje své výrobky pod značkami SAME, DEUTZ-FAHR, Lamborghini Tractors, Hürlimann, Grégoire a Shu-He. Sídlo společnosti se nachází v severní Itálii v Treviglio (BG). Výroba, prodej, poprodejní servis a distribuce náhradních dílů jsou zaručeny prostřednictvím 8 výrobních závodů (mezi Evropou a Asií), 13 obchodních poboček (v Evropě, Asii a Severní Americe), společného podniku v Číně a jednoho v Rusku. 143 dovozců a více než 3 000 prodejců po celém světě.

Duchovní závěť a odkaz Francesca Cassaniho

V případě mé smrti bych rád doporučil svému dědici, aby zvážil, že značka SAME vybudována tehdy s pomocí mého chudého a drahého bratra Eugenia nebyla vytvořena pro spekulativní účely, ale proto, aby poskytla Itálii prestižní odvětví v oblasti traktorů a spalovacích motorů. Doporučuji muži, který bude řídit SAME, aby se co nejvíce inspiroval koncepcemi sjednocení a aby se nepokoušel o pokusy o odstranění SAME ze základního trhu, který je dnes založen na konstrukci traktorů, jak již bylo zmíněno, v tomto směru vytrvale vylepšuje konstrukci a dbá na to, aby nezanedbal vytrvalé hledání nejnižších nákladů a modernosti strojů. Konkurence v budoucnu bude ještě tvrdší, takže je nejen otravné zajistit kontinuitu továrny, ale také udržovat produkt v aktuálním stavu.

Muži, kteří se mnou dnes spolupracují v technické, obchodní i administrativní oblasti, dávají dobrou důvěru […]. Doporučuji a pamatujte, že se nemusíte pustit do komerčních a finančních spekulací. Doporučuji příliš nezvětšovat továrnu a vždy udržovat dostatečnou rezervu finanční bezpečnosti, aby bylo možné čelit krizovým okamžikům, které ve společnosti nikdy nechybí. Všem spolupracovníkům bych chtěl vyjádřit svou náklonnost a vděčnost za oddanost projevenou vůči značce SAME.

Tomu, kdo mě nahradí, doporučuji se inspirovat mými koncepty a sdílet nadšení jako pokorný a houževnatý pracovník.

S vašimi zaměstnanci vždy jednejte s maximální nestranností a s maximální energií eliminujte nástup soupeření mezi spolupracovníky; musí na hierarchii vystoupit podle zásluh a inspirovaných tou nejupřímnější loajalitou a poctivostí vůči všem. Především bude vhodné sledovat ekonomické zkušenosti u jiných firem, než se pustit do neúspěšných studií z ekonomického hlediska.

Musím říci ještě mnoho dalších věcí, ale chtěl bych to uzavřít svěřením zprávy lidem, kteří budou pokračovat v mé práci pro zdravé a poctivé řízení společnosti, důvěřující jejich moudrosti a spravedlnosti. Pán vám žehnej a pomůže vám všem odměnou za práci, kterou se chystáte dělat.