Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 21.11. – svátek slaví Albert

V 80. letech vznikla ve Státním statku Znojmo upravená Praga V3S. Měla zefektivnit přepravu slámy ze stohů

Zveřejněno: 11. 2. 2022

Ve Státním statku Znojmo vznikl upravený nákladní automobil Praga V3S s hydraulickým nakladačem UNHZ-500 a velkoobjemovou nástavbou Praga V3S-VN. Jeho úkolem bylo zvýšit produktivitu práce při nakládání a přepravě hmot ze stohů.

Nákladní automobil Praga V3S s hydraulickým nakladačem UNHZ-500 a velkoobjemovou nástavbou Praga P-V3S-VN.

Ladislav Uher, Ladislav Štulhofer, Karel Holubovský, František Čírtek, František Škarek, někdejší pracovníci Státního statku Znojmo jsou autoři zlepšovacího návrhu, jehož předmětem je upravený nákladní automobil Praga V3S, na němž je namontován hydraulický nakladač UNHZ-500 a velkoobjemová nástavba Praga V3S-VN.

Toto upravené vozidlo Praga V3S mělo usnadnit přepravu velkoobjemových hmot, která byla na začátku 80. letech minulého století nejčastěji zajišťována traktory s velkoobjemovými přívěsy. Nakládku hmot většinou obstarával již zmíněný nakladač UNHZ-500. Technologie však byla náročná na dopravní prostředky a pracovní síly.

Pracovníci Státního statku Znojmo proto vzali nákladní automobil Praga V3S a demontovali valník. Za kabinu umístili nakladač UNHZ-500 od Humpoleckých strojíren.

Vozidlo Praga V3S pracovníci osadili velkoobjemovou nástavbou svařenou z profilové oceli. Bočnice byly vyplněné dřevěnými deskami. Na nosné konstrukci byla plechová podlaha, po které se posunoval řetězový dopravník ovládaný hydromechanickým pohonem. V zadní části nástavby byly dvoudílné dveře s mechanickým uzávěrem. Nástavba, stejně jako nakladač, byla k podvozku připevněna třmeny. Při nakládání se nakladač i dopravník ovládal pákami hydrauliky, umístěnými za kabinou a přístupnými z kabiny po otevření poklopu otvoru střechy.

Takto upravené nákladní vozidlo Praga V3S mělo využití v zemědělství především k přepravě velkoobjemových hmot ze stohů přímo na místo potřeby.