Společnost BEDNAR FMT vyváží stroje do 39 zemí světa. Typické žluto-černé stroje můžeme potkat na polích v Evropě, Asii, Austrálii, Severní a Jižní Americe a v Africe. V roce 2022 společnost BEDNAR FMT vstoupila do Estonska a Litvy, v roce 2021 společnost vyrobila 2 580 strojů.
Společnost původně nesla název STROM EXPORT a stroje měly zelenou barvu. V roce 2003 už stroje nesly žluto-černou barvu a o deset let později, při příležitosti představení prvního secího stroje BEDNAR OMEGA, byla společnost přejmenovaná na BEDNAR FMT.
Mezi nejprodávanější stroje patří kompaktor BEDNAR SWIFTER, následuje dlátový pluh BEDNAR TERRALAND, podmítač BEDNAR SWIFTERDISC, mulčovač BEDNAR MULCHER a secí stroj BEDNAR OMEGA. Mezi největší vyráběné stroje se řadí podmítač BEDNAR SWIFTERDISC s pracovním záběrem až 18,4 metrů.
V současné době společnost BEDNAR FMT zaměstnává 550 lidí. Hlavní výrobní závod se nachází v Rychnově nad Kněžnou. Druhé pracoviště se nachází v Doudlebách nad Orlicí. Zajišťuje vývojovou a servisní činnost, přičemž zároveň zodpovídá za část produkce (malosériové) převedené z výrobního závodu Rychnov nad Kněžnou. Třetí středisko v Kostelci nad Orlicí slouží jako centrální sklad náhradních dílů.
Poslední etapa výstavby výrobního závodu BEDNAR FMT v Rychnově nad Kněžnou proběhla v roce 2020. Etapa byla zároveň historicky nejrozsáhlejší a nejvyšší investicí společnosti. Předmětem výstavby se stala dvoupodlažní montážní hala „F“ o užitné ploše 13 589 m2. „Součástí etapy byla i administrativní část pro management výrobního závodu, sociální zázemí se šatnami pro zaměstnance, skladovací prostory, technické místnosti, trafostanice aj. V rámci celého projektu došlo k propojení Lakovny (hala „CDE“) s novou montážní halou meziúrovňovým automatickým dopravníkem se skladovací zónou v horním patře a seřadištěm nalakovaných dílů pod lakovnou. Díky přímému napojení dopravy dílců z lakovny do montáže odpadla jinak obtížná a náročná interní přeprava dílů a taktéž možnost jejich poškození. Kapacita nové montážní haly výrazně překračuje naše původní možnosti a umožňuje nám velice efektivní práci ve dvousměnném provozu,“ uvádí společnost BEDNAR FMT na svých stránkách. Dokončen byl také projekt výstavby Expediční haly „G“ a přilehlých komunikací. Proběhla též rekonstrukce haly „A“, resp. její přestavba na provoz poloautomatického skladu.
Při prohlídce závodu BEDNAR FMT jsme jako první měli možnost vidět montáž strojů. Zajímavostí je, že montáž probíhá ve dvou patrech. Hlavní montáž probíhá na spodním patře haly. Na malé lince se montují stroje se záběrem do 8 metrů a na velké lince se montují stroje o záběru od 10 do 18 metrů. Malá linka využívá způsob práce z automotive. To znamená, že po smontování jedné vazby společných operací se stroj posune na další pracoviště a zahájí se montáž následné vazby společné operace. Velká linka zase funguje na principu stacionární montáže – stroje BEDNAR FMT se tady neposouvají, materiál je k nim navážen.
Balíky s díly pro montáž jsou logistikem montáže sváženy z jednotlivých zón, kde je umístěný materiál pro danou vazbu společných operací. Logistik montáže obsluhuje i dvě kardexové věže. Pro zajímavost: materiál pro secí stroj o záběru šest metrů je rozdělený do 130 balíků. Ve dvoupatrové montážní hale se nachází i karuselové sklady. Jsou určené pro uskladnění materiálu. Výška věží dosahuje 15 metrů a kapacita každé věže je 133 polic s materiálem o hmotnosti 66 500 kg.
Předmontáž probíhá v horním patře haly, a to konkrétně montáž dílčích celků jednotlivých strojů rozdělených do vazeb společných operací. Celé patro se dělí na 33 pracovišť a k dispozici je 15 jeřábů.
Prošli jsme také kolem místa, kde se provádí třídění dílů pro montáž a předmontáž. Další kroky mířily do lakovny. Navěšování je první fází v celém lakovacím procesu. Jednotlivé díly jsou věšeny na ráhna. V lakovně probíhá povrchová úprava svařenců. Prášková lakovna lakuje svařence pouze žlutou a černou barvou. Dělí se na sektory – navěšování, tryskání, lakovací boxy a vypalovací pec. Ročně lakovna spotřebuje více než 44 tun abrazivních kuliček a olakuje plochu, která odpovídá ploše o velikosti 10 fotbalových hřišť.
Součástí závodu BEDNAR FMT je i poloautomatický sklad s kapacitou 2 000 paletových míst o rozměru euro palety. Při maximálním využití může pojmout až 32 000 položek.
Každý dokončený stroj BEDNAR FMT prochází náročnou kontrolou. V závislosti na složitosti stroje je kontrolováno až tisíc jeho položek. Výsledky výstupní kontroly jsou zaneseny do informačního systému. Pokud je zjištěna závada, řeší ji oddělení kontroly nebo mistr montáže. Po opravě opět projde stroj výstupní kontrolou.
Důležité milníky společnosti BEDNAR FMT:
1997 – založení společnosti STROM EXPORT
2001 – pronájem střediska v Doudlebách, zaměstnání vlastních dělníků
2003 – barva strojů je žlutá
2006 – vlastní výrobní závod v Rychnově nad Kněžnou
2013 – změna názvu na BEDNAR FMT
2020 – dokončení výrobní haly – rozšíření výrobního závodu o 12 268 m2
Zajímavosti společnosti BEDNAR FMT:
K sestavení secího stroje typu BEDNAR OO_L je zapotřebí v průměru 8 914 dílů
Secí stroje BEDNAR OMEGA mohou být vybaveny až 80 senzory
Sklad výroby ročně přijme a vydá přibližně 6 500 000 dílů
Výroba probíhá ve dvousměnném provozu
Pro naplnění hydraulických systémů strojů se ročně spotřebuje 30 000 litrů oleje
Ročně se na stroje namontuje 120 km hydraulických hadic