Modelová řada traktorů Fendt 700 Vario byla poprvé uvedena na trh v roce 1998 a dnes jde o nejprodávanější řadu z produkce firmy Fendt. Nachází uplatnění v zemědělství, komunální sféře a při práci s čelními nakladači. Traktory jezdí u středních až velkých farmářů v Evropě, Severní Americe, Jižní Africe a také v Austrálii a na Novém Zélandu.
Nová řada s pěti modely (Fendt 720 Vario, Fendt 722 Vario, Fendt 724 Vario, Fendt 726 Vario a Fendt 728 Vario) ve své sedmé generaci pokrývá výkonové spektrum od 203 do 283 koní (147 – 206 kW) – podle ECE R120. Traktory lze objednávat již nyní a výroba prvních strojů bude zahájena v prvním čtvrtletí roku 2023.
Nové traktory budou zatím vyráběny souběžně se šestou generací traktorů Fendt 700 Vario a budou určeny pro stávající uživatele modelů šesté generace, kteří však požadují vyšší výkon a všestrannost. Model Fendt 700 Vario sedmé generace má rozvor 2,90 metru, což je o 12 cm více než u šesté generace (2,78 metru) a o 5 cm méně než u větší modelové řady Fendt 800 Vario (2,95 metru). Z hlediska celkové hmotnosti (15 tun) se rovněž řadí mezi šestou generaci Fendt 700 Vario (14 tun) a řadu Fendt 800 Vario (16 tun).
Nový motor AGCO Power pro Fendt 700 Vario Gen7
Nejvýkonnější model Fendt 728 Vario je vybaven systémem DynamicPerformance (DP) navyšující výkon motoru o 20 koní, tedy dosahuje maximálního výkonu až 303 koní. Toto zvýšení přitom není podmíněno sepnutím vývodového hřídele, hydrauliky či dosažením určité rychlosti stroje, jako je tomu běžně u jiných podobných systémů na trhu. Výkon je totiž navyšován dynamicky podle spotřeby přídavných spotřebičů, jako jsou alternátor, klimatizační kompresor nebo ventilátor. Díky tomu je oproti konkurenčním systémům DynamicPerformance aktivován i při orbě za nízké rychlosti či při stacionární práci.
Traktory Fendt 700 Vario Gen7 jsou poháněny novým šestiválcovým motorem AGCO Power o objemu 7,5 litru, který byl vyvinutý speciálně pro novou řadu. Úprava výfukových plynů probíhá prostřednictvím oxidačního katalyzátoru (DOC), filtru pevných částic (DPF) a pomocí selektivní katalytické redukce (SCR), ale bez recirkulace výfukových plynů. Traktory tak vyhovují emisní normě Stage V. Motor disponuje hydraulickými zdvihátky, takže není nutné seřizovat vůle ventilů.
Maximálně ekonomický provoz traktoru Fendt 700 Vario Gen7
Traktory Fendt 700 Vario Gen7 disponují novou plynulou převodovkou s označením TA 190 s bezstupňovým řazením od 20 m/h do 60 km/h při snížených otáčkách motoru. Dynamický přenos výkonu probíhá mezi přední a zadní nápravou automaticky. Z modelové řady Fendt 1000 Vario traktory převzaly hnací ústrojí VarioDrive s variabilním přenosem krouticího momentu na přední a zadní nápravu. Systém eliminuje potřebu ručního přepínání při přechodu mezi polními a silničními pracemi. Díky funkci „pull-in“ tento inteligentní pohon poskytuje také nejmenší možný poloměr zatáčení.
Traktory Fendt 700 Vario Gen7 se rovněž vyznačují konceptem nízké rychlosti Fendt iD, který je již známý z větších traktorů značky Fendt. Všechny komponenty, jako je motor, převodovka, hydraulika a chladicí systém, byly navrženy podle tzv. principu "vysoký točivý moment – nízké otáčky". Traktor tak dosahuje vysokého točivého momentu i při nízkých otáčkách motoru, čímž šetří palivo. Jmenovité otáčky motoru činí pouze 1 700 ot/min. V hlavním pracovním rozsahu se otáčky pohybují v rozmezí 1 400 až 1 700 ot/min. Nové traktory Fendt 726 Vario a 728 Vario dosahují maximální rychlosti až 60 km/h při pouhých 1 450 ot/min. Při rychlosti 50 km/h jsou otáčky motoru 1 200 ot/min, při rychlosti 40 km/h jen 950 ot/min. Maximální točivý moment 1 450 Nm je u největšího modelu Fendt 728 Vario dosahován při pouhých 1 300 ot/min.
Fendt 700 Vario Gen7 předurčen pro tahově náročné práce
Top model řady Fendt 728 Vario vyniká nízkým poměrem váha/výkon – 30,5 kg/koní a díky svým kompaktním vnějším rozměrům je mimořádně obratný. V závislosti na vybrané pracovní činnosti může být flexibilně dotížen jak vpředu, tak v zadních kolech. Celková hmotnost až 15 tun předurčuje traktor k využití jako těžký polní tahač. Jeho standardní hydraulické čerpadlo má průtok 165 l/min, ale lze zvolit i vyšší průtok 220 l/min. Nosnost zadního tříbodového závěsu činí 11 tun a předního 5,3 tuny.
Po větších modelech Fendt 1000 Vario nové traktory „zdědily“ chladicí technologii Concentric Air System (CAS). Systém pohání vlastní hydraulický motor, a je tak nezávislý na otáčkách motoru traktoru. Je řízen flexibilně podle potřeby a pracuje tiše a efektivně. Ventilátor je díky nové konstrukci efektivnější o desítky procent, přitom je kompaktní (průměr pouhých 56 cm) a neomezuje manévrovatelnost traktoru a výhled dopředu. To umožňuje také velký úhel natočení kol – až 52°. Ventilátor také spotřebuje o desítky procent méně výkonu. Je umístěn před vlastním chlazením, takže studený vzduch je tlačen přes chladič.
Se systémem Fendt VarioGrip pro regulaci tlaku v pneumatikách
Traktory Fendt 700 Vario je možné vybavit systémem pro regulaci tlaku v pneumatikách Fendt VarioGrip, který obsluha nastavuje v ovládacím terminálu stroje. Systém využívá dvoukabelovou technologii s ovládacím a plnicím potrubím. Technologie funguje tak, že ovládací potrubí otevře ventil pneumatiky a plnicí potrubí zvyšuje a snižuje tlak. Do paměti systému Fendt VarioGrip lze uložit dvě různé hodnoty tlaku – jak pro přední, tak pro novou zadní nápravu. Vzduch v systému je pod tlakem pouze v okamžiku aktivace systému nebo během měření, tudíž je možné tlak korigovat i v plné rychlosti. Systém je volitelně k dispozici přímo z výroby pro přírubové i čepové nápravy (i se závažím v kolech).
Pro traktory Fendt 700 Vario je k dispozici mnoho variant pneumatik. Modely Fendt 726 Vario a Fendt 728 Vario jsou standardně vybaveny velkými pneumatikami 650/85 R38 (průměr 2 050 mm). Pro traktory provozované na středně velkých farmách jsou určeny zadní pneumatiky o rozměru 650/65 R42 (průměr 1 950 mm). Modely traktoru Fendt 720, 722 a 724 Vario jsou tímto rozměrem vybaveny standardně.
Bezpečná jízda za pomocí asistentů
Nové traktory Fendt 726 a 728 Vario dosahují maximální rychlosti až 60 km/h při pouhých 1 450 ot/min. Pro maximální bezpečnost na silnici jsou vybaveny dvouokruhovou brzdovou soustavou a systémem Fendt Reaction Steering, který optimalizuje jízdu v přímém směru. Volant se po projetí zatáčky rychle vrací do výchozí polohy a poskytuje obsluze zpětnou vazbu. Nechybí ani Fendt Stability Control (FSC) – automaticky snižuje boční náklon při rychlostech nad 25 km/h a aktivně předchází převrácení při zatáčení. Fendt Stability Control uzamkne výkyv odpružení pravé a levé strany přední nápravy, čímž maximálně zpřesní řízení a zajistí stabilitu traktoru i bezpečné brzdění.
Již na konci roku 2023 bude u řady Fendt 700 Vario poprvé k dispozici nový brzdový asistent pro jízdu s přívěsem. Usnadní jízdu do kopce a zajistí bezpečné chování přívěsu při jízdě. Pokud traktor při jízdě z kopce rozpozná, že jej přívěs příliš tlačí, aktivují se pneumatické brzdy přívěsu.
Koncept ovládání FendtONE
Traktory Fendt 700 Vario disponují konceptem ovládání FendtONE. Namísto klasické přístrojové desky jsou vybaveny joystickem a 10palcovým displejem na sloupku řízení. Displej informuje o všech základních provozních údajích (směr jízdy, rychlost, stav provozních kapalin a další). Přítomen je i druhý 12palcový dotykový terminál na loketní opěrce. Přiřazovat funkce tlačítkům na joysticku, loketní opěrce a provádět další různá nastavení lze přes tuto obrazovku (ovládá se stejně jako tablet) nebo přes otočný volič (multifunkční tlačítko). Ve vyšších výbavách je navíc k dispozic třetí 12palcový monitor, který lze v případě potřeby částečně skrýt.
Součástí standardní výbavy nových traktorů Fendt 700 Vario je i multifunkční joystick, na přání mohou být vozidla opatřeny i druhou křížovou či víceúrovňovou pákou (3L joystickem). Tlačítka joysticku jsou barevně i světelně rozlišena podle toho, jaká funkce jim byla přiřazena. Tlačítka souvraťového managementu může obsluha využít i ke zcela jiným účelům, třeba k ovládání hydraulických rozvaděčů nebo předního či zadního tříbodového závěsu. Joystickem je možné volit funkce motoru a převodovky či ovládat hydraulické ventily. Všechna další důležitá tlačítka, například pro funkce tříbodového závěsu (zdvih ramen, plovoucí poloha apod.), jsou na dosah ruky. Pomocí křížové či víceúrovňové páky se ovládá čelní nakladač a v případě víceúrovňové páky i reverzace. Díky elektronice lze přes tuto páku ovládat i nespočet funkcí různého připojeného příslušenství, včetně ISOBUS funkcí.
Terminál přichycený k loketní opěrce disponuje kartami rozdělenými do polí, mezi jimiž se lze přepínat dotykově nebo přes otočný volič. Každé pole je určeno k zobrazení některé z mnoha funkcí stroje. Je na obsluze, jaké údaje si tam přeje mít zobrazovány či na jaké karty chce daná pole umístit. Jednotlivá pole lze navíc spojovat, což je užitečné zejména je-li potřeba zobrazit mapu navigace. Dojde tak ke zvětšení obrazu autopilotního systému FendtGuide a k upozadění ostatních polí. Velký monitor je užitečný i v případě potřeby zobrazování a ovládání funkcí ISOBUS kompatibilních závěsných strojů.
Inovovaná kabina traktoru Fendt 700 Vario
Osvědčená kabina Fendt VisioPlus byla z hlediska bezpečnosti a komfortu inovována. Filtrační systém lze na přání poprvé upravit tak, aby splňoval ochranu kabiny kategorie 4, a poskytoval tak ochranu před prachem (prachy), aerosoly a párami. Kabina v základním provedení spadá do kategorie 2 – poskytuje ochranu před prachem. Filtrační systém bude k dispozici od konce roku 2023.
Pro traktory Fendt 700 Vario byl speciálně zkonstruován čelní nakladač Fendt Cargo Pro 6.100, který přemístí náklad do výšky až 4,85 metru. Nabízí také vážicí systém. Dostupný bude od konce roku 2023. Optimální výhled na něj umožňuje panoramatické okno kabiny. Boční okno kabiny má stěrač. Přední i zadní část kabiny lze volitelně osadit kamerami. Dvě volitelná pracovní světla zase poskytnou lepší viditelnost při práci v noci. Zadní LED světla a dynamické směrovky zvyšují bezpečnost v silničním provozu. Klimatizace je nyní výkonnější. Nápoje a potraviny je navíc možné uchovávat v chladicím boxu, který může v zimě posloužit i k ohřevu.
Pro traktory Fendt 700 Vario je poprvé k dispozici šest různých konfigurací sedadel od výrobce ISRI. Na přání je dostupná nová prémiová sedačka s intuitivním ovládáním přes terminál traktoru. Výšku a polohu sedadla i sklon opěradla obsluha upravuje elektronicky pomocí páčky na boku sedadla (stejné jako v elektricky ovládaného sedadla v osobních automobilech), přičemž jednotlivé polohy lze uložit do paměti a zpětně vyvolat. Sedadla jsou vyhřívaná, mají nastavitelnou bederní a boční opěrku a nabízejí masážní funkce.
Traktory Fendt 700 Vario lze dále volitelně vybavit automatickou parkovací brzdou a elektricky sklopnými teleskopickými zrcátky. Vedle čtyř USB portů na loketní opěrce jsou na pravém předním sloupku kabiny umístěny další dva USB porty a 12voltová zásuvka.