Na světě je poměrně dost významných soutěží, ve kterých mohou traktory a zemědělské stroje získat ocenění. O těchto oceněních často píšeme, i když pro samotné uživatele strojů nemají takový význam. Volba toho či onoho traktoru samozřejmě může naznačit, zda daný traktor disponuje jedinečnou a zajímavou technologií, a může být také pro zákazníky indicií, které stroje se vyznačují svou moderností. Jde především o to upoutat pozornost a pak se značka o zákazníka utká zajímavou nabídkou, výbavou, cenou a dalšími faktory.
Mezi různými druhy soutěží je ocenění Tractor of the Year jistě jednou z nejprestižnějších a nejsledovanějších mezi nadšenci do zemědělské techniky.
25 let s cenou TOTY
Ocenění Traktor roku se zrodilo v roce 1998 z myšlenky časopisu Trattori, jehož cílem bylo vytvořit ocenění, které již existuje v jiných oblastech ekonomiky. Ocenění pro kamion roku a auto roku už bylo, tak proč by své ceny neměly mít zemědělské traktory?
Stejně jako v jiných soutěžích s názvem „... of the Year“ v názvu se porota TOTY skládala z evropských průmyslových novinářů. V průběhu let se počet novinářů zvyšoval. V současné době je porotě TOTY akreditováno 25 titulů z celé Evropy. Vývoj porot v průběhu let doprovázely stále přesnější předpisy, které měly zajistit nestrannost hodnocení a rozšiřování rozsahu ocenění v reakci na technologický vývoj odvětví.
Stále více kategorií
V prvním ročníku soutěže byly uděleny 2 ceny. Hlavní kategorií byl Traktor roku, do které se mohl zapojit jakýkoli traktor v sériové výrobě. Tehdy získal nejvíce hlasů traktor Fendt Vario. Druhou kategorií byl Best Design, trofej udělená vozidlu s nejatraktivnější linií. Zde zvítězil Deutz-Fahr Agrotron, který stále překvapuje velmi cool a stále moderním designem.
V další ročníku získali ocenění Fendt Favorit 700 Vario, jako traktor roku a nejlepší design získal Lamborghini Champion.
Již ve 3. ročníku porota ocenila roli, kterou hraje odvětví ovocnářství a vinařství v Evropě, a s ním i vybavení věnované tomuto segmentu. V důsledku toho bylo v roce 2000 zavedeno ocenění Best of Specialized, vyhrazené pro všechny kompaktní řádkové traktory a traktory speciálně navržené pro práci na svahu. V prvním vydání byli vítězi oba Aebi TT70S a New Holland Tnv/Tnn. V dalších kategoriích zvítězili: Case IH Magnum Mx, respektive Same Rubin, takže designově byl v první tříleté soutěži koncern SDF bezkonkurenční.
Laťka požadavků v zemědělství se každým rokem zvyšovala a obrovské spektrum nabídek firem bylo těžko pochopitelné. Proto bylo v roce 2015 vyhlášeno 4. ocenění TOTY, tedy Best Utility, vyhrazené pro všechny traktory se čtyřválcovým motorem, s výkonem od 70 do 150 koní a maximální přípustnou hmotností do 9 000 kg. Tyto typy traktorů byly v prodejích nejoblíbenější, ale méně nápadné v základní kategorii, kde začaly dominovat mnohem výkonnější modely. Aby měli zemědělci představu o tom, který z traktorů je nejvíce inovativní a zajímavý, bylo přidáno nové ocenění. Jeho prvními vítězi se stali Massey Ferguson 5713 Sl. Ve stejném roce zvítězily také: Fendt 1050 Vario, Same Frutteto S 90.3 ActiveDrive nebo Valtra N174 V.
Dalším důležitým prvkem evoluce TOTY bylo nahrazení ocenění Best Design titulem Sustainable TOTY, jehož cílem je uznání zapojení výrobců do vytváření řešení, která spolu s účinností také pomáhají snižovat dopad na životní prostředí. První takové ocenění bylo uděleno v roce 2019 tvůrcům projektu New Holland Methane Power. V té době se o ceny dělily dvě značky: New Holland a Fendt.
Vloni zvítězil Claas Xerion 12.650 a v dalších kategoriích byli nejlepší: McCormick X5.120 P3-Drive, Landini Rex 4-120 GT RoboShift Dynamic a Fendt e 107 V Vario.
Co se letos změní?
Veledůležitá kategorie Traktor roku, která zahrnovala všechny traktory nad 150 koní, se zdvojnásobila. Ve skutečnosti budou uděleny ceny TOTY Midpower pro vozidla mezi 150 a 280 koní a TOTY Highpower ceny pro stroje nad 300 koní.
Změny odrážejí trendy na trhu. V posledních letech se výkon výrazně zvýšil a zatímco ještě před deseti lety byl traktor o výkonu 200 koní považován za vysokovýkonnou výbavu, dnes je to zařízení střední třídy, přičemž do top ceníků velkých značek patří traktory s výkonem přes 400 koní až po kloubové nebo dvoustopé pásové traktory, které můžou přesáhnout až 700 koní, a jak se ukazuje po nedávných premiérách, i 900 koní.
Bude také debutovat nová kategorie TOTYBOT, otevřená všem autonomním vozidlům (bez kabiny), která jsou již na trhu nebo jsou ve fázi prototypu, ale těsně před komercializací. Pro ty s tradičním, hybridním nebo elektrickým pohonem s tříbodovým uchycením pro připojení standardní výbavy.
Další akcí bude jako každý rok výběr finalistů, který proběhne v Miláně 18. – 20. června 2024. Během této akce zástupci výrobců představí své návrhy TOTY v jednotlivých kategoriích.
Slavnostní předání cen se uskuteční 6. listopadu 2024 během mezinárodního veletrhu EIMA v Bologni.