Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 24.11. – svátek slaví Emílie

Prohlédněte si ikonické traktory značky Steyr

Zveřejněno: 30. 9. 2022

Při příležitosti oslav 75 let od vyrobení prvního traktoru Steyr proběhla v rakouském St. Valentinu výstava historických traktorů ze 40. až 90. let minulého století. Nechybělo ani nahlédnutí do budoucího vývoje této značky. Návštěvníkům byl představen futuristický koncept hybridního traktoru.

Setkání generací – jeden z prvních vyrobených traktorů a nejnovější model značky Steyr.

Společnost Steyr-Werke, která se do roku 1926 jmenovala Österreichische Waffenfabriksgesellschaft, vyráběla nejprve zbraně, později jízdní kola ("Waffenrad") a automobily ("Waffen-Auto"). V roce 1934 se společnosti Steyr a Austro-Daimler-Puchwerke AG spojily a vznikla společnost Steyr-Daimler-Puch AG. Již koncem 20. let 20. století zkoušela společnost Steyr traktor s benzinovým motorem, který se však do sériové výroby nedostal. Během druhé světové války vývojáři experimentovali s traktorem založeným na "půleném" benzinovém motoru V8 typu 1500a.

Průlom přinesla až poválečná řada motorů WD 13. Na základě řady 13 v roce 1947 vznikly první traktory Steyr 180. V roce 1949 následoval legendární Steyr 15 (typ 80) – nejslavnější typ traktoru značky Steyr. Řada 13 byla v roce 1960 nahrazena tzv. jubilejní řadou, jejíž název odkazoval na 100. výročí založení společnosti.

Na konci 60. let dosáhl Steyr designového převratu. Představena byla řada traktorů Plus, kterou navrhl Louis Lucien Lepoix.
Na konci 60. let dosáhl Steyr designového převratu. Představena byla řada traktorů Plus, kterou navrhl Louis Lucien Lepoix.

Na konci 60. let dosáhl Steyr designového převratu. Představena byla řada traktorů Steyr Plus, kterou navrhl Louis Lucien Lepoix. Traktory této řady měly definovat nový vzhled. Traktory do té doby měly zelenou, červenou nebo oranžovou barvu – podle toho, co zbylo po armádní výrobě strojů. Zajímavostí je, že během války traktory využívaly kola z letecké techniky. Řada Steyr Plus přišla s kombinací červené a bílé barvy, která charakterizuje traktory Steyr dodnes. Rakušané jsou na zbarvení pyšní, protože charakterizuje jejich národní barvy.

Divize traktorů byla v roce 1990 v rámci rozdělení společnosti Steyr-Daimler-Puch vyčleněna do společnosti Steyr Landmaschinen AG a v roce 1996 převzata společností Case Corporation. V roce 1999 došlo ke sloučení společnosti Case IH s New Holland a vznikla společnost CNH Global (později CNH Industrial), která si ponechala značku Steyr pro traktory. V roce 2005 byl vyroben jubilejní půlmiliontý traktor. V roce 2007 bylo logo značky Steyr změněno – odstraněn byl tradiční kříž, který připomínal zbrojní výrobu ÖWG.

Výstava historických traktorů Steyr ve St. Valentinu

Na den otevřených dveří v továrně na traktory Steyr ve St. Valentinu se sjelo více než deset tisíc návštěvníků. Na 75. výročí výroby traktorů Steyr odkazovalo zajímavé porovnání moderního traktoru Steyr Terrus CVT s historickým traktorem Steyr 180. Tento dnes již ikonický model se vyráběl přes 10 let. Se svým výkonem 30 koní byl pro rakouské farmáře až příliš výkonný, a tak se zrodil kompaktní Steyr 80 o výkonu 13 nebo 15 koní. Steyr se však vyšších výkonů nevzdal, protože začal traktory vyvážet do zahraničí. Postupně vznikaly různé motory o výkonu 48, 60 a více koní. V roce 1948 Steyr zařadil do výrobního programu i zemědělské nářadí, jako jsou boční traktorové sekačky. K zákazníkům byly dodávány i první traktory s čelním nakladačem.

Významné milníky značky Steyr

Významným milníkem byl rok 1950, kdy se na traktorech Steyr začaly objevovat první tříbodové zadní závěsy. Traktory Steyr z 60. let můžeme poznat podle designu podobnému traktorům Porsche. V roce 1963 začal Steyr vyrábět vlastní čelní nakladače a o rok později se začal testovat prototyp pohonu všech čtyř kol. Na konci 60. let se také začaly vyrábět první traktory s bezpečnostní kabinou. Steyr chvíli vyráběl i sběrací vozy STEYRHAMSTER do horského terénu.

Traktory Steyr z 60. let můžeme poznat podle designu podobnému traktorům Porsche.
Traktory Steyr z 60. let můžeme poznat podle designu podobnému traktorům Porsche.

V průběhu let se měnil způsob značení jednotlivých modelů Steyr. Čísla někdy označovala řadu či jmenovitý výkon. Označení se také lišilo podle toho, zda byly traktory určeny pro domácí nebo exportní trh.

70. až 80. léta byla ve znamení navyšování výkonů traktorů. Steyr přišel s výkonnými Turbomotory se zdvihovým objemem 6,6 litrů a výkonem až 180 koní. S řadou 80 chtěl Steyr zvýšit komfort obsluhy, a tak začal traktory vybavovat topením, klimatizací a natáčecím sedadlem pro použití v horském terénu. Steyr také začal farmářům nabízet systémový nosič nářadí, který si našel oblibu i v České republice.

Na přelomu 80. a 90. let se stále více začalo hledět na ekonomiku provozu traktoru Steyr.
Na přelomu 80. a 90. let se stále více začalo hledět na ekonomiku provozu traktoru Steyr.

Na přelomu 80. a 90. let se stále více začalo hledět na ekonomiku provozu traktoru. Steyr proto představil systém INFOMAT, který upozorňoval obsluhu traktoru na okamžik řazení. Systém měl ukazatel zařazeného a doporučeného stupně. Od roku 1992 byla vyvíjena převodovka CVT, první generace této převodovky přišla na trh v roce 1999.

Steyr vidí budoucnost v hybridních traktorech

Kromě historických modelů jsme mohli nahlédnout i do budoucnosti značky Steyr. Návštěvníkům byl prezentován koncept traktoru, jehož hlavní část tvoří modulární hybridní pohon, který se skládá ze spalovacího motoru, generátoru a několika elektrických motorů, které lze individuálně ovládat. Pohonnou jednotku tvoří čtyřválcový dieselový motor FPT o výkonu 150 kW, zatímco režim hybridního pohonu poskytne výkon 250 kW. Všechny elektromotory jsou vzájemně propojeny tak, aby byla energie dodávána pouze tam, kde je to potřeba – v závislosti na situaci. K dispozici je i centrální baterie, ze které je v případě maximálního výkonu poskytován ještě výkon navíc. V hnací soustavě nenajdeme žádnou mechanickou převodovku či hydraulické komponenty. Hydraulika traktoru a vývodový hřídel jsou poháněny elektricky. Pro elektrifikovaná zařízení je k dispozici připojení 700 V a 48 V. Vystavený koncept se nabíjí dvěma způsoby – rekuperací například z jízdy z kopce nebo klasicky z elektrické zásuvky. Koncept disponuje inteligentním pohonem všech kol, který zajišťuje optimální přenos výkonu. V každém náboji kol je umístěn elektromotor, který získává energii z baterie či generátoru.

Návštěvníkům byl prezentován koncept traktoru Steyr, jehož hlavní část tvoří modulární hybridní pohon, který se skládá ze spalovacího motoru, generátoru a několika elektrických motorů, které lze individuálně ovládat.
Návštěvníkům byl prezentován koncept traktoru Steyr, jehož hlavní část tvoří modulární hybridní pohon, který se skládá ze spalovacího motoru, generátoru a několika elektrických motorů, které lze individuálně ovládat.

Steyr prezentoval i svůj druhý koncept – Steyr Konzept 2. Koncept využívá přední část, nápravu a zadní část ze sériového traktoru řady Steyr Terrus CVT. Na konceptu je zajímavý jeho elektropohon, který umožňuje dosáhnout požadované cestovní rychlosti rychleji ve srovnání s konvenční převodovkou. Steyr Konzept 2 se speciálním systémem je také mnohem účinnější při udržování co největší části maximální cestovní rychlosti při jízdě do kopce. Je to dáno především použitím technologie, která umožňuje zvýšit výkon traktoru – zajišťuje až o 25 % rychlejší zrychlení. Totéž platí i při práci na poli s nářadím. Elektropohon také umožňuje zvýšit rychlost přední nápravy při zatáčení, čímž vzniká aktivní efekt zatáčení, který je výhodný zejména při zatáčení na souvratích.

Steyr prezentoval i svůj druhý koncept – Steyr Konzept 2.
Steyr prezentoval i svůj druhý koncept – Steyr Konzept 2.

Steyr Konzept 2 je schopen přenášet výkon na nářadí prostřednictvím vysokonapěťových zásuvek. Přenos elektrické energie k elektromotorům na kola připojeného nářadí (například pluhu) může pomoci kombinaci traktoru a nářadí jako celku získat dodatečnou trakci a potenciálně umožnit použití většího nářadí, než by jinak bylo možné při dané velikosti traktoru. To přináší výhody i v oblasti pracovní rychlosti, a navíc je možné využít elektrickou energii pro požadavky připojeného nářadí, jako jsou elektropohony u secích strojů, rozmetadel hnojiv nebo tažených postřikovačů.

Prostřednictvím elektropohonu a dalších systémů lze podle potřeby směrovat točivý moment na přední nebo zadní nápravu a umožnit oběma nápravám pracovat optimálně. Steyr do konceptu také integroval unikátní brzdový retardér, který traktoru umožňuje udržovat konstantní rychlost při jízdě z kopce. Brzdový retardér v kombinaci s brzdou S-Brake totiž dokáže výrazně snížit potřebu brzdění. Mezi výhody patří menší opotřebení brzd a vyšší bezpečnost.