V oblasti vývoje vozidel a jejich agregátů došlo k 1. dubna 2021 k zásadní změně organizační struktury původního Technického úseku firmy. Z něj byla vyčleněna část konstrukce, kompletní odbory zkušeben a prototypová dílna a byl zřízen nový Úsek výzkumu a vývoje s úkolem soustředit se primárně na vývojové projekty. Zodpovědnost původního Technického úseku pak zahrnuje přípravu dokumentací pro sériovou výrobu, zakázková vozidla a rovněž správu dokumentace a homologace.
V oblasti vývoje agregátů TATRA pokračovaly vývojové práce na nové unifikované generaci náprav s vyššími momentovými parametry a životností, a to jak zkouškami přímo na vozidlech, tak i na zkušebním stavu. Pokračovaly vozidlové zkoušky náprav se šířkou 3 metry a vyroben byl další prototyp s těmito nápravami v provedení 8x8 a řízením všech kol. Do fáze stavových zkoušek se dostalo nové řešení kombinovaného pérování řízených náprav pro nosnost až 12 tun.
Vyvinuty a odzkoušeny byly nové verze přídavných převodovek pro vozidla DAF CF Military s optimalizovanou hmotností a rozměry a zahájeny byly vývojové práce na vlastní převodovce s plynulým převodem. Pokračovaly rovněž práce na modernizované generaci vlastních motorů v osmi a dvanácti válcovém provedení.
Celková hodnota aktivovaných investic v roce 2021 činila asi 160 mil. Kč. Mezi nejvýznamnější investice zahájené v daném roce se řadí Rekonstrukce objektu zákaznického centra v celkové hodnotě 78,5 mil. Kč, která byla zahájena v polovině roku 2021 a byla dokončena v roce 2022.
„Tento rok byl v automobilovém průmyslu silně poznamenán pandemií, nedostatkem některých komponent a rostoucími cenami vstupů. Přesto společnost TATRA TRUCKS dokázala dosáhnout tržeb 5,3 miliardy Kč a EBITDA ve výši 385 miliónů Kč. V oblasti výroby a prodejů se podařilo dokonce mírně překonat plán, který počítal s prodejem 1 218 vozidel. Nakonec jsme tuto metu pokořili o 60 vozidel. Rok 2021 tak lze považovat za jeden z nejúspěšnějších v dosavadní historii společnosti a úspěšný trend by měl pokračovat. Již v prosinci 2021 měla Tatra zasmluvněné zakázky na rok 2022 v objemu 700 vozidel, v současné době je již letošní rok zakázkově naplněn a realizuje se kontraktace na rok 2023,“ uvádí výroční zpráva společnosti Tatra Trucks.
V roce 2021 plnila Tatra projekty pro zákazníky, kteří jsou značně diverzifikovaní oborově i teritoriálně. Zhruba 40 % vozidel zamířilo do civilní sféry, 10 % směřovalo k hasičům a záchranářům a 50 % se uplatnilo v obranném segmentu. Co se týče regionálního členění, 40 % vozidel směřovalo na český a slovenský trh, zbytek do celého světa.
Vývoj vozidla Tatra poháněného elektromotorem
Tatra je nyní v podobné situaci jako na začátku 20. století – musí sledovat technologické trendy, kdy vedle spalovacích motorů přichází nové technologie pohonu, u kterých je prioritou snížení ekologické stopy v dopravě.
Proto se společnost ve spolupráci s Ústavem jaderného výzkumu v Řeži a celou řadou dalších partnerů pustila do vývoje vozidla poháněného elektromotorem, který si bere energii z vodíkových článků. Tato technologie přináší dostatečnou vytrvalost, spolehlivost a odolnost i v oblastech, kde se těžko buduje infrastruktura rychlonabíječek pro lithium-iontové baterie. Prototyp měl být hotov koncem roku 2022. Zároveň se připravuje ve spolupráci s Moravskoslezským krajem projekt velkokapacitní výroby čistého vodíku v areálu kopřivnické průmyslové zóny, jehož klíčovým protagonistou je jeden z akcionářů společnosti, holding PROMET GROUP.
Tatra pomáhá Ukrajině a pozastavuje své aktivity v Rusku
Tatra je hrdá, že ještě před vypuknutím války dodala na Ukrajinu několik desítek podvozků pro potřeby tamních ozbrojených sil. Nyní pomáhá Ukrajincům, kteří v ní pracují, i jejich rodinným příslušníkům, kteří nyní přichází do České republiky. Pro ně dokonce vytváří účelově nová pracovní místa.
Rozpracované obchodní případy s Ruskem byly dočasně pozastaveny a nové nejsou kvůli sankcím v tuto chvíli iniciovány. Rozpracované obchodní případy v Rusku i plánované tržby pro rok 2022 do Ruska, které měly být realizovány přes dceřinou společnost Tatra Vostok, se podařilo kompenzovat novými zakázkami ve stejném prodejním segmentu a nemělo by to mít žádný vliv na ziskovost nebo trvání podniku v roce 2022.