Agromex - Největší distributor zemědělské techniky v ČR
Dnes je 30.5. – svátek slaví Ferdinand

Elektrický traktor Fendt s prodlužovačem dojezdu a elektricky poháněnou plečkou reaguje na cíle evropské Zelené dohody

Zveřejněno: 22. 4. 2024

Strategie "Farm to Fork" evropské Zelené dohody spojuje tři cíle: snížit používání pesticidů o 50 %, výrazně snížit emise CO2 a do roku 2030 zvýšit počet ekologických farem na 25 %. Aby zemědělci mohli těchto cílů dosáhnout, navrhla firma Fendt kombinaci bateriového elektrického traktoru Fendt e100 Vario s prodlužovačem dojezdu a elektricky poháněnou plečku. Využití zelené energie minimalizuje emise CO2 a zároveň výrazně snižuje používání pesticidů. Fendt vyvíjí traktor a plečku společně s Lauwen Agro Engineering. Prodlužovač dojezdu je vyvíjen ve spolupráci se společnostmi AGCO Power a BlueWorld. Celková koncepce této kombinace je také základem pro budoucí autonomní provoz.

Elektrický traktor Fendt s prodlužovačem dojezdu a elektricky poháněnou plečkou.

Vysoká provozní kapacita a z ní vyplývající objem a hmotnost baterií kladou vysoké nároky na vývoj bateriově poháněných zemědělských strojů. Má-li být tlak na půdu co nejnižší, nesmí být hmotnost elektrického vozidla výrazně vyšší než hmotnost vozidla se spalovacím motorem. V důsledku toho tento požadavek omezuje velikost baterie, a tím i provozní dobu traktoru. Například nově vyvinutý traktor Fendt e100 Vario dosahuje při středním částečném zatížení s jednorotorovým shrnovačem píce provozní doby přibližně 4 – 6 hodin. Jedním z přístupů k optimalizaci a podpoře praktičnosti je prodloužení pracovní doby vozidla pomocí prodlužovače dojezdu.

Fendt e100 Vario byl vyvinut pro použití v oblasti speciálních plodin, jako je zelenina a ovoce, na farmách s chovem hospodářských zvířat a také na farmách s vlastní výrobou energie nebo v komunálním sektoru. Pohonné ústrojí traktoru Fendt e100 Vario se skládá z baterie s elektromotorem a převodovky Fendt Vario. Stroj má tři různé provozní režimy – režim Eco s výkonem 50 kW, režim Dynamic s trvalým výkonem 55 kW a režim Dynamic+ s krátkodobým špičkovým výkonem až 66 kW (90 koní). Inovace, jako je funkce start-stop nebo nožní pedál pro zvýšenou rekuperaci, využívají energii obzvlášť efektivně.

Prodlužovač dojezdu s kapacitou přibližně 100 kWh zdvojnásobuje provozní dobu. Díky tomu může traktor pracovat celý pracovní den s připojeným nářadím, jako je například elektricky poháněná plečka, aniž by musel dělat přestávku na dobití. Prodlužovač dojezdu byl vyvinut společně s firmou BlueWorld a skládá se mimo jiné z palivového článku a nádrže na metanol. Chemické reakce v zařízení pro prodloužení dojezdu generují elektrickou energii z metanolu. Kombinace palivového článku a ekologického metanolu výrazně snižuje emise.

Elektrický traktor Fendt s prodlužovačem dojezdu a elektricky poháněnou plečkou.
Elektrický traktor Fendt s prodlužovačem dojezdu a elektricky poháněnou plečkou.

Prodlužovač dojezdu je plně kompatibilní se systémem ISOBUS a ovládá se přímo z kabiny prostřednictvím terminálu v traktoru. Může být namontován vpředu nebo vzadu na traktoru a prostřednictvím rozhraní AEF dodává do vozidla až 15 KWh energie za hodinu provozu. Traktor tak spotřebovává energii vyrobenou prodlužovačem dojezdu přímo. Ztráty způsobené mezistupni, jako je nabíjení baterie, jsou eliminovány a energie je využita nejlepším možným způsobem.

Vyznačuje se také větší uživatelskou přívětivostí ve srovnání s klasickým dieselovým generátorem a v budoucnu jej lze využít i jako řešení power-to-grid. Prodlužovač dosahu lze tedy využít přímo jako zdroj energie na farmě a kromě elektrického traktoru může v případě výpadku proudu nebo klimatizace v chovu bezpečně pohánět i jiný zemědělský stroj, například dojicí robot. Toto řešení snižuje závislost na elektrické síti.

Prodlužovač dosahu lze využít přímo jako zdroj energie na farmě.
Prodlužovač dosahu lze využít přímo jako zdroj energie na farmě.

Rozhodujícím faktorem při mechanické regulaci plevele je souhra použití specializovaných strojů ve správný čas a v krátkém časovém úseku. Na pozadí strategie Farm to Fork se k tomu přidává požadavek na typy pohonů s neutrálními emisemi CO2. Fendt e100 Vario napájí elektricky poháněnou modulární plečku přímo přes zásuvku AEF a pomocí DC-DC měniče převádí 700 V dodávaných vozidlem na 24 V stejnosměrného proudu.

Díky čistě elektrickému pohonu využívají traktor a plečka dostupnou energii obzvláště efektivně. Celková účinnost soupravy se zvyšuje až na 92 % a ztráty se výrazně snižují. To se projevuje zejména v provozních časech. Například kombinace s elektrickým traktorem a hydraulicky poháněnou plečkou dosahuje provozní doby až 8 hodin. Kombinace bateriového elektrického traktoru a elektricky poháněné plečky dosahuje v dolním rozsahu částečného zatížení provozní doby až 10 hodin.

Elektricky poháněná plečka.
Elektricky poháněná plečka.

Pokud je traktor vybaven také prodlužovačem dojezdu, doba provozu kombinace se neúměrně prodlouží až na 25 hodin. Nabíjecí přestávky se zkrátí na minimum a optimálně se využijí krátká pracovní okna. Tím se vytvářejí předpoklady pro budoucí autonomní provoz.

Autonomní řízení plečky

Zejména mechanická likvidace plevelů vyžaduje od řidiče specifické odborné znalosti v oblasti znalosti rostlin, obsluhy stroje a rozpoznání anomálií v porostu. V zemědělských podnicích se nachází stále méně vyškolených odborníků, kteří by mohli odborně provádět časově náročnou mechanickou regulaci plevele. Aby se odlehčilo řidičům a zároveň se dosáhlo dobrých pracovních výsledků a co nejefektivněji využila energie, je systém řízení plečky autonomní a plně elektrický. Dvě kamery ovládají a monitorují vždy dva moduly plečky. Přední kamera identifikuje polohu a typ rostlin a rozlišuje mezi pěstovanými plodinami a plevelem. Zadní kamera monitoruje výsledky pletí. Díky ovládání dvěma kamerami pracuje plečka pouze tam, kde je třeba odstranit plevel, a to jak mezi řádky, tak uvnitř nich. Řízení pomocí automatického rozpoznávání obrazu ulehčuje řidiči, zvyšuje kvalitu práce a eliminuje používání přípravků na ochranu rostlin. Komplexní systém snímačů tvoří základ pro budoucí plně autonomní provoz kombinace traktoru a plečky, protože druhá kamera přebírá řídicí funkci řidiče.