Modelová řada Tatra 815 měla pět základních podskupin. Pro civilní trh byla, až na výjimky, vyráběna výhradně vozidla 6x6 a v provedení s nápravami bez redukcí v nábojích kol, vojenské verze automobilu Tatra 815 měly naopak pouze nápravy s redukcemi v nábojích kol a byly v provedení 6x6 a 8x8.
Zahájení výroby nákladního automobilu Tatra 815 předcházely zkoušky jízdních vlastností na kopřivnickém polygonu a na Sibiři, kde byla vozidla vystavena těm nejtvrdším možným podmínkám. Podvozek vychází z již tradiční koncepce s centrální nosnou rourou a výhodou zůstává i možnost zaměnitelnosti značného množství dílů. Tím se zjednodušila montáž a následná údržba, což se projevilo i do výsledné spolehlivosti automobilu.
Těžká nákladní vozidla řady Tatra 815 mířící do služeb Československé lidové armády (později Československé armády) byla v první fázi (od roku 1982 až do vstupu České republiky do NATO) prakticky výhradně osazována dvanáctiválcovými motory T3-930, dle provedení vozidel buď v atmosférickém anebo v přeplňovaném provedení.
Tatra 815 měla také typicky osazenou kabinu ještě více (přesně o 130 mm) před přední nápravou proti civilním verzím, a to z důvodu umístění autobaterií před přední tzv. taktická kola většího průměru. Nikoho samozřejmě nemůže překvapit, že vozidla nové obchodní řady Tatra 815, kterých se jen do roku 1991 vyrobilo 100 000 kusů, se okamžitě staly novým standardem v ČSLA, později jen v „okleštěné“ Československé armádě a nakonec od roku 1993 jen v Armádě České republiky (AČR).