Zemědělství je zodpovědné za 20 % celosvětových emisí a doposud neexistovala žádná skutečná řešení, jak emise v tomto odvětví snížit. Skupina AUGA se před několika lety ujala iniciativy vyvinout technologie, které by mohly v této oblasti vytvořit průlom a umožnit zemědělcům pracovat udržitelněji a spotřebitelům vybírat si potraviny bez újmy na přírodě. „Před rokem jsme uvedli na trh prototyp hybridního traktoru. Provedli jsme řadu technologických testů, které nám umožnily koncept traktoru zdokonalit, a dnes, o rok později, máme výsledek – novou verzi traktoru AUGA M1. První sériová várka traktorů začne na farmách pracovat již v roce 2023,“ říká Kęstutis Juščius, generální ředitel skupiny AUGA.
Podle generálního ředitele společnosti AUGA group obdržela nabídky na výrobu první várky traktorů nejen od litevských, ale i od zahraničních výrobců. Skupina AUGA však chtěla, aby se technologie vyvinuté v Litvě montovaly v Litvě, a proto si pro první sérii vybrala strojírenský závod Rokiškis, který má s výrobou zemědělských strojů dlouholeté zkušenosti.
Rozdíly mezi sériovým traktorem a koncepčním modelem
Během testování našli inženýři skupiny AUGA způsoby, jak snížit energetické ztráty a zvýšit celkovou účinnost elektrického pohonu. Konstrukce traktoru AUGA M1 byla také upravena, což sníží spotřebu energie a sníží tlak na půdu během provozu.
První série traktorů se skládá ze tří modelů. Každý z nich je vybaven jinými komponenty. Kombinace technologických řešení, která v letošních výrobních zkouškách přinese nejlepší výsledky, bude použita pro sériovou výrobu. Sériová verze hybridního traktoru AUGA M1 využívá komponenty od světově uznávaných výrobců, například spalovací motor Ford a kabinu CLAAS. Skupina AUGA rovněž modernizovala design sériové verze traktorů AUGA M1. Podle Kęstutise Juščiuse bude tato verze konstrukce traktoru tvořit základ pro další výrobu.
„Při vývoji prototypu jsme se zaměřili na vývoj technologie, aniž bychom věnovali velkou pozornost jejímu designu. Nyní již představujeme vzhled budoucího sériového modelu. Antracitově hnědá barva nového traktoru není náhodná. Antracit je nejstarší uhlí na světě a hnědá barva je barvou přirozeně úrodné půdy. Díky všem technologiím, které vyvíjíme, budeme ukládat uhlík do půdy, abychom ho snížili v atmosféře. A půda bude úrodnější díky udržitelnému zemědělství,“ říká generální ředitel skupiny AUGA.
Jedinečná řešení traktoru AUGA M1
Hybridní traktor AUGA M1 vyvinutý litevskými inženýry je unikátní v tom, že nabízí řešení, která dosud nebyla vyřešena největšími světovými výrobci zemědělských strojů, jako je například možnost pracovat dlouhou dobu a pohodlné doplňování paliva.
„Dosud byly světové traktory s plynovým pohonem schopny pracovat na poli pouze do 4 hodin, protože plynové lahve se fyzicky nevešly do konstrukce traktoru. Konstrukce vyvinutá našimi inženýry umožňuje, aby se do traktoru vešly větší plynové lahve na biometan. Druhou překážkou, která brání rozšíření traktorů poháněných biometanem, je nerozvinutá infrastruktura plnicích stanic na biometan. Tento problém jsme vyřešili nabídkou rychlé a pohodlné plynové kartuše, která se plní v biometanové stanici, nikoliv v traktoru, a dodává se na každou farmu. To znamená, že plnicí stanice na biometan na farmách nebudou nutné,“ říká Juščius.
Traktor AUGA M1 využívá hybridní biometanovo-elektrický palivový systém. Když je traktor v chodu, spalovací motor poháněný biometanem vyrábí energii a předává ji přímo elektromotorům, které roztáčejí kola.
Při běžném provozu, který nevyžaduje mnoho energie, traktor ukládá vyrobenou energii do baterií. Tento systém neplýtvá energií při nízkém zatížení, využívá relativně malý, ale účinný motor a je schopen vyrábět obrovské množství energie, když je potřeba.
Podle generálního ředitele skupiny AUGA bude cílem zpřístupnit nejnovější traktory nejen litevským zemědělcům, ale i zemědělcům na celém světě. Kromě toho je cílem zajistit, aby měl traktor AUGA M1 stejné provozní náklady jako traktory s dieselovým pohonem.
Celková investice do vývoje koncepčního modelu AUGA M1 a výroby první série traktorů zatím přesáhla 3 miliony eur. Od uvedení prototypu na trh společnost zdvojnásobila počet svých inženýrů a plánuje přijmout ještě více lidí s inženýrskou kvalifikací. Po technologických zkouškách v terénu bude skupina AUGA usilovat o co nejrychlejší zahájení sériové výroby ještě v tomto roce.