Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Zimní údržba sklízecí mlátičky aneb Co dělá kombajnér po sezóně?

Zveřejněno: 11. 12. 2022

S touto otázkou se setkáváme velmi často. Jak je známo, sklízecí mlátičky jsou sezónní stroje a provozují se pouze určitou část v roce. Přes zimu si užívají odpočinku a navíc dostávají nadstandardní péči. Mají to tak ale i jejich obsluhy – kombajnéři?

Sklízecí mlátičky během zimy zažijí důkladnou prohlídku.

Sklízecí mlátička je velmi složitý zemědělský stroj a práce s ním také není jednoduchá. Navíc jsou kladeny vysoké požadavky na bezporuchovost a provozuschopnost ve chvíli, kdy je potřeba sklidit drahocennou úrodu. S tím velmi úzce souvisí údržba. Ta však nemusí být a není pouze denní.

Představme si situaci – v prosinci sklízecí mlátička sklidila své poslední hektary v kukuřici a je zaparkována pod střechou na středisku. Kombajnér ale neleží doma v teple, jak by mnozí čekali. Kombajnér má za úkol sklízecí mlátičku „odstrojit“ a dokonale vyčistit – tzn. vyfoukat. A spolu s ní také všechny sklízecí adaptéry – chcete-li žací lišty.

Teprve po tomto zásahu, který trvá mnohdy až týden, si může jít kombajnér užít Vánoce a oslavit konec sklizně. Odpočinek však netrvá příliš dlouho. Sklízecí mlátička nese daň za odvedenou práci v podobě všemožného opotřebení. Pro dodržení podmínky provozuschopnosti, je nutné mlátičku Case IH Axial-Flow důkladně připravit.

Operace údržby se zpravidla provádí ještě před počátkem jarních polních prací, kdy je kombajnér využíván na obsluhu jiného stroje. V lednu kombajnér přistaví sklízecí mlátičku na ozdravný pobyt do vytápěné dílny. Před takovýmto pobytem na dílně může být mlátička Case IH Axial-Flow umyta tlakovou vodou a zbavena tak i zaschlých nečistot pro lepší práci při opravách a preventivní údržbě. Ze zkušenosti můžeme říci, že „těžko na cvičišti (v dílně), znamená lehko na bojišti (na poli)“. Proto věnujeme dost času preventivním výměnám ložisek, klínových řemenů, řetězů, novým osazením ostří a protiostří drtiče a prohlídce všech mechanických a hydraulických částí.

Sklízecí mlátička Case IH Axial-Flow je po důkladné očistě odstavena do kryté haly.
Sklízecí mlátička Case IH Axial-Flow je po důkladné očistě odstavena do kryté haly.

Samozřejmě je prostor také pro různá vylepšení v podobě přídavných pracovních světel, úpravě funkčních částí mlátičky, či nějaké vzhledové inovace. Takovýto zásah trvá obvykle až měsíc. To znamená, že téměř v březnu je sklízecí mlátička připravena. Co nevidět je tu další sklizeň a zúčtování celoročního úsilí.

Pojďme si zmiňovaný servisní zásah trochu konkretizovat. Pracujeme-li s axiálními mlátičkami, například Case IH Axial-Flow. Hlavní funkční částí výmlatu a separace je tedy axiální buben. Ten je preventivně demontován, aby byla provedena kontrola stavu mlatek a otěru povrchu samotného rotoru. Důležitým faktorem je také vyvážení rotoru. Pro jeho vyvážení je nutno dobře vyčistit držáky mlatek. Samotné mlatky jsou také demontovány a jednotlivě převáženy na přesných vahách, následně po dvojicích spárovány a mlatky o stejné hmotnosti namontovány o 180° proti sobě. Rotor je poháněn CVT převodovkou, ze které je vyveden pastorek, který slouží k přenosu točivého momentu na samotný buben. I zde je nutné zkontrolovat vůli mezi pastorkem a protikusem na bubnu. Při výmlatu dochází k tření velkého množství hmoty mezi rotorem a pláštěm rotoru, popř. koši. Také zde se vyplácí věnovat pozornost opotřebení. V tomto případě dochází k zeslabování materiálu v oblasti vkládacího kuželu v okolí vodících lišt. Vhodným řešením je výměna vodících lišt a použití návarového drátu k opravám či vyztužení kuželu. I tento zásah napomůže mlátičce ke zvýšení průchodnosti, zrovnoměrnění toku materiálu a v neposlední řadě také ke snížení spotřeby paliva.

Demontovaný rotor sklízecí mlátičky Case IH Axial-Flow.
Demontovaný rotor sklízecí mlátičky Case IH Axial-Flow.

Abychom rotor vyndali ven ze sklízecí mlátičky Case IH Axial-Flow, musíme demontovat také šikmý dopravník. Při té příležitosti zkontrolujeme také několik jeho komponentů. Odpojíme hydraulické a elektrické spoje, rozpojíme pohon, vyndáme čepy a šikmý dopravník je připraven k vyjmutí. V něm najdeme mimo jiné také aktivní lapač kamene, jehož hrany bývají velmi otírané a i ony jsou vhodné doplnit tzv. navařit otěruvzdorným materiálem. Řetězy na šikmém dopravníku s příčkami je nutné za pomoci měrky zkontrolovat a případně vyměnit za nové spolu s válcem na jejich pohon. Ten se nachází v zadní části šikmé komory, před aktivním lapačem kamene. Je poháněn z převodové skříně a hnací hřídel je také nutno zkontrolovat a případně vyměnit. Ačkoli se některé pracovní operace zdají být zbytečné a zdlouhavé, vyplatí se je provést preventivně v zimním období. Vyhneme se pak provádění oprav na poli.

Velmi zmiňovanou součástkou jsou bezesporu ložiska. Těch je v tak složitém stroji, jako je sklízecí mlátička, spousta. Některá jsou mazaná, jiná ne. Ať tak či onak, všechna je třeba zkontrolovat a případně vyměnit. Bohužel, většinou jsou vadná ta nejhůře přístupná ložiska. Souvisí to s tím, že nebývají mazaná a také především s faktem, že při čištění (foukání, mytí) nedochází z důvodu špatného přístupu k jejich správné údržbě. Nečistoty tak vniknou dovnitř ložiska a dochází tím k nadměrnému opotřebení, které může skončit zadřením či úplným vysypáním ložiska. Takový fakt může mít za následek požár stroje, pole či zastavení stroje a přerušení už tak vypjaté sklizně. Nejprve tedy sundáme všechny hnací prostředky (řemeny, řetězy, popř. hřídele) a následně zatočíme s částí mlátičky. Pokud slyšíme nepřirozené hučení či cvakání, hledáme dál vůli v jednotlivých ložiskách. Dále hledáme vizuální vady pro odhalení vadného kusu.

Opotřebovaný vkládací kužel sklízecí mlátičky Case IH Axial-Flow ošetřený návarem.
Opotřebovaný vkládací kužel sklízecí mlátičky Case IH Axial-Flow ošetřený návarem.

Po výměně ložisek je správné také zkontrolovat všechny pohony. Řetězy řádně očistit, namazat speciálním olejem a zakonzervovat. Řemeny sklízecí mlátičky Case IH Axial-Flow je dobré opatřit zvulkanizovanou vrstvou pomocí spreje na řemeny. Řemeny pak mají lepší přilnavost a prodlužuje se jejich životnost. Napínací kladky jsou demontovány a po kontrole vůlí jsou případně vyměněny jejich vodící otvory a kluzné plochy opatřeny vrstvou maziva.

V neposlední řadě je nutné vyměnit všechny provozní kapaliny v převodovkách a motoru sklízecí mlátičky Case IH Axial-Flow. Zde se zaměřujeme také na stav vypuštěného oleje. V mnoha případech dojde díky kontrole k odhalení počínající poruchy například převodové skříně nebo motoru. Přítomnost kovových pilin v oleji značí například vadné ložisko či některé z kol převodovky. Barva oleje dokáže vypovědět o přítomnosti vody, tudíž o vadném těsnícím kroužku (guferu), nebo také o přepálení oleje. Všechny tyto faktory nám napomůžou zamezit potenciálním problémům v průběhu sklizně.

Výměna opotřebovaného řetězu zrnového dopravníku sklízecí mlátičky Case IH Axial-Flow.
Výměna opotřebovaného řetězu zrnového dopravníku sklízecí mlátičky Case IH Axial-Flow.