TECHAGRO (7.–11. 4. 2024). Mezinárodní veletrh zemědělské techniky
Dnes je 29.3. – svátek slaví Taťána

AGRALL v Banticích otevřel brány. Nechyběly novinky a pilot F1 za volantem traktoru

Zveřejněno: 4. 4. 2023

Během 2. a 3. března uspořádala společnost AGRALL zemědělská technika na svém středisku v Banticích na Znojemsku Den otevřených dveří s doprovodným programem. Nechyběla tematická stanoviště, workshopy a projížďka traktorem Claas Arion 660 v edici Le Mans, za jehož volantem seděl jediný český pilot Formule 1 Tomáš Enge. Pro fanoušky Esportů se představil AGRALL FSL team, účastník Farming Simulator League.

AGRALL v Banticích otevřel brány. Nechyběly novinky a pilot F1 za volantem tohoto traktoru.

Návštěvníky přivítal obchodní ředitel firmy AGRALL zemědělská technika Ing. Martin Hladůvka. Akcí provázel moderátor Ondřej Blaho. Návštěvníky přišel pozdravit i český závodník Tomáš Enge, s nímž se mohli zájemci vyfotit a svést v traktoru na připraveném polygonu vedle střediska.

Návštěvníci si mohli prohlédnout výstavu zemědělské techniky značek Claas a Väderstad. Nechyběly stroje, jako jsou vytřásadlové i rotorové sklízecí mlátičky Claas Lexion a Claas Trion, polopásové a kolové traktory Claas Axion a Claas Arion, speciální traktory do vinic a sadů Claas Nexos a systémové nosiče Claas Xerion s nástavbou Kaweco.

Akcí provázel moderátor Ondřej Blaho. Návštěvníky přišel pozdravit i český závodník Tomáš Enge.
Akcí provázel moderátor Ondřej Blaho. Návštěvníky přišel pozdravit i český závodník Tomáš Enge.

Řezačka Claas Jaguar 950

Na prvním stanovišti specialista na sklizňovou techniku Rostislav Mrhal prezentoval samojízdnou sklízecí řezačku Claas Jaguar 950. Vybavena byla 24nožovým bubnem schopným produkovat řezanku o délce 7 až 19 mm. Její délku lze variabilně nastavit po milimetrech z kabiny stroje. Vkládací systém řezačky byl vybaven detektorem kovu, kamením a výnosoměrem.

Řezačka Claas Jaguar 950 měla ve výbavě NIR senzor pro základní zjišťování údajů o sklízené plodině (škrob, cukr, sušina, vlhkost a popeloviny). Dále měla ve výbavě systém AutoFill, jehož prostřednictvím lze automaticky plnit odvozní prostředky jedoucí vedle a za řezačkou. Vystavená řezačka měla pohon všech čtyř kol, automatický systém mazání a schopnost sbírat data pomocí telematiky (výnos, sušina apod.) s možností automatického odesílání dat do PC.

Na prvním stanovišti specialista na sklizňovou techniku Rostislav Mrhal prezentoval samojízdnou sklízecí řezačku Claas Jaguar 950.
Na prvním stanovišti specialista na sklizňovou techniku Rostislav Mrhal prezentoval samojízdnou sklízecí řezačku Claas Jaguar 950.

Kromě plně mechanického pohonu a variabilního pohonu pro adaptér Claas Pick-Up lze u řezačky zvolit i dvojitý hydraulický pohon. Ten přinese uživateli výhodu v podobě automatického přizpůsobování rychlosti sběrače adaptéru rychlosti jízdy řezačky. Pokud dojde ke změně rychlosti pojezdu nebo nastavené délky řezu, sběrací adaptér a jeho součásti se vždy přizpůsobí aktuálním sklizňovým podmínkám. Změny lze ponechat na automatu, případně je lze provádět manuálně z kabiny.

Polopásové i kolové traktory Claas Axion

Na druhém stanovišti představil specialista na traktory Ing. Michal Svoboda kolové a polopásové traktory Claas Axion. Pásové jednotky Terra-Trac z 80 % vychází z pásových jednotek určených pro sklízecí mlátičky Claas. Mezi rozdíly patří zadní větší a dělené paprskové kolo, které není náchylné na znečištění blátem při provozu v náročných podmínkách. Unikátní prvkem je odpružení jednotky. Jednotlivá kola jsou propojena hydraulickým válcem. Díky tomuto řešení je i jízda po nerovnostech pohodlná. Další zajímavostí je, že lze upravovat výšku zadní části traktoru. To se hodí tehdy, když traktor pracuje například s radličkovým kypřičem. Nastavení optimální výšky zadní části traktoru, a tudíž i oje kypřiče, zajišťuje přenesení větší hmotnosti z kypřiče na pásovou jednotku. Traktor Claas Axion 870 disponuje i asistentem otáčení na souvrati. Na základě úhlu natočení předních kol dokáže traktor přibrzďovat jednu ze dvou pásových jednotek. Intenzitu brzdění lze ve třech stupních nastavit na terminálu v kabině traktoru. Traktor byl od prvopočátku navržen jako polopásový, tedy jeho zadní část byla uzpůsobena pro instalaci pásových jednotek. Kolem pásových jednotek je dostatek místa pro velké palivové nádrže (850 litrů). Traktor je osazen devítilitrovým motorem FPT Industrial o výkonu 445 koní a plynulou převodovkou Cmatic. S optimalizací traktoru, nastavením motoru, převodovky a připojeného nářadí před započetím práce (pluh, kypřič, žací stroj) obsluze pomůže asistenční systém Cemos. Obsluze poradí také ohledně nastavení optimálního tlaku v pneumatikách. Další vystavený kolový traktor Claas Axion 870 byl v agregaci s žací trojkombinací Claas vybaven centrální regulací tlaku v pneumatikách CTIC.

Na druhém stanovišti představil specialista na traktory Ing. Michal Svoboda kolové a polopásové traktory Claas Axion.
Na druhém stanovišti představil specialista na traktory Ing. Michal Svoboda kolové a polopásové traktory Claas Axion.

Tlak reguluje vzduchový kompresor určen také pro vzduchový brzdový systém stroje. Konkrétně Claas CTIC 2800 nabízí průtok vzduchu až 2 800 l/min. Čas 1 minuta a 20 sekund je potřeba k vytvoření tlaku od 0,8 do 1,8 baru – u pneumatik 600/70 R28 a 710/70 R38. Jednotlivé hodnoty tlaku lze ukládat do paměti.

Kloubový nakladač Claas Torion 530

Na dalším stanovišti Bc. Ondřej Vozdecký redakci představil nakladač Claas Torion 530. Ten je uzpůsoben pro provoz ve stájích a pro zemědělce, kteří provádí každodenní manipulace s nejrůznějším materiálem. Ve výbavě tak nalezneme například výkonné hydraulické čerpadlo s průtokem 80 l/min, které si bez problémů poradí s vysokovýklopnou lopatou, rozdružovačem nebo zametačem. Stroj vyniká vysokou manévrovatelností. Díky kloubovému řízení má poloměr otáčení 4 metry.

Na dalším stanovišti Bc. Ondřej Vozdecký redakci představil nakladač Claas Torion 530.
Na dalším stanovišti Bc. Ondřej Vozdecký redakci představil nakladač Claas Torion 530.

V základní výbavě stroje je vždy třetí hydraulická funkce (čtvrtá je na přání) a hydraulické zajištění ramene. Claas Torion 530 i připojené nářadí se pohodlně ovládá přes joystick. Díky Z-kinematice výložníku je možné zvednout lžíci do výšky až 2,82 metru (maximální dosah 1,46 metru). Výložník a připojené adaptéry se pohodlně ovládají pomocí joysticku. Stroj pohání motor Yanmar o výkonu 46 koní a spotřebou 4 l/h. Motor má pouze filtr pevných částic a oxidační katalyzátor, AdBlue zde nenajdeme. Stroj je vybaven hydrostatickou převodovkou, obsluha nemusí řadit žádné rychlosti. Na joysticku pouze volí jízdu vpřed/vzad.

Lis na kulaté balíky Claas Variant 585

Z techniky Claas ještě představil Jakub Horký nový lis na kulaté balíky Claas Variant 585 s 2,35 metru širokým sběračem. Nově lze lis obout do pneumatik o rozměru 560/45 22,5, tedy o vnějším průměru 1,05 metru. Umožňuje to mimo jiné nově navržený rám podvozku. Lis je dostupný v provedení s řezacím ústrojím (RC – ROTO CUT) nebo bez něj (RF – ROTO FEED). Řezací mechanismus má 17 nožů s teoretickou délkou řezu 60 mm.

Z techniky Claas ještě představil Jakub Horký nový lis na kulaté balíky Claas Variant 585.
Z techniky Claas ještě představil Jakub Horký nový lis na kulaté balíky Claas Variant 585.

Výbava lisu Claas Variant 585 obsahuje hydraulicky spustitelné dno pro případy ucpání lisu. U ramen napínače čtyř nekonečných pásů lze nezávisle měřit polohu i tlak. Nově vyvinutý řídicí software navíc optimalizuje proces lisování. To vše přispívá k dokonalému formování balíků, a to i za ztížených provozních podmínek při lisování travní senáže. Díky nové regulaci tlaku při lisování je možné dosáhnout ještě přesnějšího nastavení měkkého jádra balíku, například při lisování sena. Rozměry a lisovací tlak měkkého jádra lze nastavit nezávisle na sobě (za všech provozních podmínek). Snadnější a bezpečnější je také zakládání rolí sítí. K tomu určený válec je ve srovnání s předchozí generací lisů umístěn o 25 cm níže. Systém vázání do sítě COVERED (i ve verzi XW – extra široký) byl převzat z lisů předchozí generace. Spirálovitě tvarované válce lisu COVERED XW pak umožňují, aby se síť na hraně balíků překrývala.

Premiéra konceptu Väderstad Proseed a nový diskový podmítač

Dvě stanoviště byla věnována i technice Väderstad. Poprvé se v České republice fyzicky představil koncept secího stroje Väderstad Proseed, kterému jsme již dříve jako první věnovali samostatný podrobný článek. Zde si můžete přečíst článek o Väderstad Proseed.

Na akci odprezentoval Filip Malík vlastnosti nového diskového podmítače Väderstad Carrier 725, jenž se svým pracovním záběrem 7,25 m vyplňuje mezeru mezi modely se záběrem 6 a 9 metrů. Model disponuje zesíleným rámem, novou odpruženou zadní nápravou s většími koly a novým způsobem uchycení zadního válce. Místo přední smykové brány lze nakonfigurovat slámové brány nebo řezací válec. Disky mají průměr 510 mm a v budoucnu se plánuje varianta 610 mm. Disky je možné nastavit ve třech úhlech. Prezentovaný model byl osazen novými disky CrossCutter Aggressive lépe pronikajícími do tvrdé půdy a pracujícími do hloubky maximálně pěti centimetrů.