Lehká žací kombinace Pöttinger NovaCat
Nízký travní porost sklidil traktor John Deere 7R 330 se žací trojkombinací Pöttinger tvořenou zadní kombinací Pöttinger NovaCat V 8400 ED a čelním žacím strojem Pöttinger NovaCat 301 AlphaMotion Pro. V případě zadního žacího stroje jde o novinku s maximálním pracovním záběrem 8,40 metru. Žací kombinace je odlehčena tak, aby ji bylo možné provozovat i s méně výkonnými traktory. Proto u ní nenajdeme ve výbavě shazovací dopravníky.
Srdcem žací kombinace Pöttinger NovaCat je žací lišta o výšce 4 cm zaručující optimální průtok plodiny. A protože je hluboká pouze 28 cm, zajišťuje výborné kopírování půdy. Upevnění žacích jednotek na středovém kloubu umožňuje pohyb v rozsahu +20° / -16°. Žací kombinace disponuje hydraulickým odpružením, které zabezpečuje automatické a rovnoměrné odlehčení stroje v celém záběru. Umožňuje také kvalitní kopírování povrchu pozemku a klidný chod stroje i při vyšších pracovních rychlostech.
Žací kombinace Pöttinger NovaCat je vybavena hydraulickou nájezdovou pojistku NONSTOP LIFT s trojrozměrným výkyvem jednotlivých žacích jednotek. Při najetí na překážku se žací jednotka samostatně vychýlí pomocí kulového kloubu a tříbodového mechanismu. Následně dojde k automatickému vrácení jednotky do původní pracovní polohy.
AGROZET České Budějovice prezentoval model Pöttinger NovaCat vybavený prstovým lamačem ED (Extra Dry). Jeho prsty ve tvaru V z kalené oceli zaručují kontinuální tok píce. Prsty jsou pro dlouhou životnost elasticky uložené v pryžových tlumičích a uspořádané spirálově. Rotor dopravuje píci přes rozhazovací plechy. Načechraná píce je následně ukládána rovnoměrně po celém záběru stroje. Intenzitu narušení lze flexibilně nastavit. Pro tvorbu řádku se vnější shazovací plechy s lamelami natočí dovnitř. Kondicionér je chráněn lehkým krytem. Lze jej demontovat v několika jednoduchých krocích.
Při přepravě po silnici se žací stroje Pöttinger NovaCat hydraulicky sklopí do svislé polohy o 92° a poté se hydraulicky zajistí v přepravní poloze. Při připojování a odpojování žací kombinace poskytuje výsuvný čelní kryt dostatek prostoru mezi pneumatikami traktoru a žací kombinací. Stroj se ovládá přes Basicline nebo volitelně prostřednictvím Selectline preselect (kompatibilní s ISOBUS). U obou systémů ovládání lze obě žací jednotky zvedat individuálně, což se hodí při sečení pozemku klínovitého tvaru.
Obraceč Pöttinger HIT pro vysokou plošnou výkonnost
Obracení posečené hmoty zajistil Zetor Proxima HS 110 s taženým desetirotorovým obracečem Pöttinger HIT HT 11100. Obraceč využívá osvědčený koncept lisovaných a profilovaných rotorů DYNATECH. Rotory disponují šesti zakřivenými rameny zajišťujícími rovnoměrné a vzdušné odkládání pokosu po celém záběru. Píce není zachycována na ramenech rotorů nebo na jiných částech obraceče. Jednotlivá ramena jsou vybavena dvojprsty s různou délkou. Nestejnoměrná délka prstů eliminuje znečištění sklízeného materiálu, zvyšuje životnost prstů a zlepšuje kvalitu rozhozu. Prsty disponují pojistkou proti ztrátě. Výška prstů je centrálně nastavitelná klikou.
Sklon rotorů obraceče Pöttinger HIT je nastavitelný (bez nutnosti použití nářadí) v závislosti na druhu a délce pícnin. Rotory disponují robustní uzavřenou úhlovou převodovkou. Kloubové převody umožňují volnou pohyblivost všech rotorů, které se tak přizpůsobují povrchu pozemku. Každý rotor má vlastní kopírovací kolečko. Za zmínku stojí funkce LIFTMATIC PLUS, jež přijde vhod při otáčení stroje na souvrati. Při zvedání rotorů z pracovní polohy jsou rotory nejprve přestaveny do vodorovné polohy a následně zvednuty. Výška zdvihu rotorů na souvrati činí až 90 cm. Tím nedochází k zapichování rotorů do půdy a vláčení posečené hmoty po pozemku.
Podvozek obraceče Pöttinger HIT disponuje dvěma velkými pneumatikami, které slouží jak pro přepravu stroje, tak pro kopírování nerovností před rotory. Vzdálenost mezi rotorem a pneumatikami podvozku je minimální.
Šetrné zacházení s pící
Píci do řádků shrnul traktor John Deere 6150R s pásovým shrnovačem Pöttinger Mergento VT 9220, jehož hlavní výhodou je čistý sběr píce bez nežádoucích příměsí. Řádky hmoty (například slámy nebo sena) je možné i beze ztrát pouze obracet. Stroj šetrně zachází s pící a nedochází ke ztrátám odrolem a tím pádem nutričních hodnot, které jsou velmi nežádoucí například u citlivých pícnin, jako jsou vojtěšky a jetele. Přítlačný válec zajišťuje kontinuální tok materiálu a vytváří homogenní a načechrané řádky.
Stroj Pöttinger Mergento VT 9220 tvoří plně pohyblivé a centrálně zavěšené dva příčné dopravníkové pásy. Toto konstrukční řešení umožňuje konstantní odlehčení po celém pracovním záběru. S trojrozměrným kopírováním povrchu půdy a důmyslnou kinematikou výložníku se třemi hydraulickými válci shrnovač rychle reaguje na jakékoli nerovnosti terénu. V režimu tvorby středového řádku je vertikální pohyblivost pásů +475 mm až -195 mm a příčný výkyv +30° až -13°. Výkyv ve směru jízdy se pohybuje v rozsahu od +11,5° do 0°.
Pomocí prstového sběracího ústrojí je hmota sebrána a odložena na příčné dopravníkové pásy. Ty ji unáší na obsluhou zvolenou stranu a vytváří tak řádek. Šestiřadý řízený sběrač o průměru 60 cm disponuje aktivně řízenými prsty (umístěnými v šesti řadách). Prsty jsou v místě dotyku s pozemkem proti směru jízdy mírně zahnuté, díky tomu hmotu nekontaminují zeminou a jinými nežádoucími příměsemi. Hmota není smýkána po povrchu jako u rotorových shrnovačů. Každý ze dvou dopravníkových pásů disponuje dvěma kopírovacími válečky umístěnými velmi blízko záběru prstů. Kontinuálně udržují nastavený odstup od země. Při těžkých a nerovných terénních podmínkách chrání sběrač před zapíchnutím do země. Tím se také eliminuje opotřebení prstů sběrače a kontaminace píce hlínou. Příčný dopravní pás je umístěný o 120 mm níže než vodicí pruty sběrače. Během nasazení tak padá sklízený materiál snadno na pás. Následný přísun hmoty plní pás po celé šířce, a to i při jízdě z kopce nebo při sklizni krátké píce.
Pöttinger Mergento VT 9220 se vyrábí s pracovním záběrem 9,2 metru (při ukládání středového řádku). Pokud ukládá stranový řádek, má pracovní záběr 8,7 metru. Změna vytváření řádku se provádí hydraulicky posunutím pásové jednotky do stran a změnou směru jejich otáčení. Obsluha tak může pružně reagovat na aktuální pracovní podmínky a ukládat řádek vpravo, vlevo, po obou stranách nebo na střed. Středový řádek je možné tvořit o šířce do 2 metry. Při zdvihu na souvrati se příčný dopravní pás automaticky vypíná. Při další jízdě a opětovném spuštění jednotky do pracovní polohy se pás automaticky opět rozběhne. To zaručuje přesné dokončení i začátek následného řádku. Nastavit lze pomocí ovládacího terminálu v kabině traktoru také dobu zpoždění běhu pásu, a to z důvodu, aby nejel na konci řádku naprázdno. Na ovládacím terminálu se rovněž nastavuje směr otáčení a poloha dopravníkových pásů. Ovládání shrnovače se provádí standardně přes Select Control terminál v kabině traktoru. Na přání výrobce dodává ISOBUS ovládací terminál nebo univerzální terminál Expert.
Balení balíků do fólie přináší praktické výhody
Řádky hmoty slisoval traktor John Deere 6215R s lisem na kulaté balíky s variabilní komorou a integrovanou ovíječkou Pöttinger Impress 3160 VC PRO. Má už slisováno 14 000 balíků. Jeho předností je snadné přizpůsobení různým podmínkám sklizně a bezpečné ukládání balíků ovíjených do sítě nebo do fólie i na velkých svazích. Během praktické ukázky bylo předvedeno zabalení balíku do fólie a následné další ovinutí fólií ovíjecím mechanismem. Při lisování balíků někteří zemědělci upřednostňují balící fólie před tradičním vázáním do sítí. Výsledkem tohoto vázání jsou těsnější a kompaktnější balíky s lepší ochranou po obvodu balíku. Přídavná kyslíková bariéra zajišťuje lepší kvalitu balíku a lepší tvar balíku zajistí efektivnější skladování. Praktické výhody pro zemědělce jsou také četné. Balík svázaný fólií umožňuje snadné vybalení i v mrazu. Ve fólii není žádné krmivo, takže žádná ztráta. A nakonec tyto balíky zefektivňují nakládání s odpady – vše lze recyklovat. Balicí stůl může balíkem otáčet před a po ovinutí, aby spolehlivě přitlačil konce fólie.
Použitím maximálního počtu 32 nožů lze dosáhnout nejkvalitnějšího řezu až k okraji balíku a délky řezanky 3,6 cm. Stranově výsuvný nosník nožů EASY MOVE umožňuje jednoduše a rychle nože vyměnit. Lis optimálně zhutní jakýkoli lisovaný materiál do balíků o různém průměru, ať už senáže a slámy, nebo ponechá vzdušné jádro pro vydýchání sena, aby chovatel získal co nejkvalitnější objemné krmivo.
Senážní vůz namísto sklízecí řezačky
Poslední řádky hmoty sklidil traktor John Deere 7R 310 s víceúčelovým senážním vozem Pöttinger Jumbo 8540. Díky nové koncepci pohonu, rotoru a řezací jednotky je schopen produkovat řezanku s teoretickou délkou řezu 25 mm. S jisticím momentem až 3 500 Nm se může pyšnit vyšší průchodností ve srovnání se samojízdnou sklízecí řezačkou. Vyžaduje přitom pouze o 15 % vyšší spotřebu energie.
Řezací ústrojí využívá 65 nožů s roztečí 25 mm. I v této konfiguraci jsou jednotlivé nože jištěné proti cizím tělesům. Pracovníci AGROZET České Budějovice divákům prakticky předvedli automatické broušení nožů Pöttinger AUTOCUT – jde o plně automatickou brusku nožů s elektrohydraulickým pohonem, který výrazně zkracuje dobu broušení. Postupy broušení lze individuálně přizpůsobit požadavkům v závislosti na podmínkách sklizně. Brusnou hlavu lze trojrozměrně nastavit tak, aby se přizpůsobila tvaru nože. Při používání systému Pöttinger AUTOCUT je možné dosáhnout úspory paliva a energie až o 20 %. Řezací ústrojí lze stisknutím tlačítka na boční straně vozu stranově vykývnout bez nutnosti použití nářadí. Nože je možné hydraulicky centrálně uvolnit a provést jejich výměnu. Nože jsou vyrobené z tvrzené nástrojové oceli DURASTAR.
Sběr píce zajišťuje sběrací ústrojí s kladkami ve vodicích drahách na obou stranách. Sběrač je díky své šířce 2 300 mm schopen kvalitně sbírat i vydatné řádky po žacích kombinacích. Hydraulicky nastavitelné odlehčení sběrače s velkým příčným výkyvem spolu s čelním opěrným kolečkem a přídavným opěrným válečkem zajišťují kopírování nerovností pole. Rovnoměrnou dopravu píce z řádku do dopravního kanálu zastanou oboustranné šnekové dopravníky. Odebírání hmoty z prostoru sběrače, stlačení hmoty a její dopravu přes řezací ústrojí do ložného prostoru vozu provádí rotor. Vkládací rotor s průměrem 850 mm s 8 řadami hvězdic uspořádaných do spirály plynule dopravuje hmotu přes řezací ústrojí. Automatika plnění nově zpracovává informace z přídavného volitelného senzoru na nosníku stěrek. Proces plnění ložného prostoru je optimalizován až čtyřmi senzory (točivý moment rotoru, hydraulické tlaky atd.). Nová technologie senzorů určuje předběžné zhutnění píce přímo nad rotorem a aktivuje dno stěrek ložného prostoru dříve, než dojde k poškození krmiva. Vůz tak dokáže vždy optimálně využít ložný prostor bez ohledu na sklízenou plodinu.
Ložná plocha vozu Pöttinger Jumbo 8540 je kuželovitého tvaru. Dozadu se rozevírá o 25 mm na každou stranu, čímž se minimalizuje tření během plnění i vyprazdňování. Pohon podlahového dopravníku je řešen výkonnými hydromotory s integrovaným dvoustupňovým přepínáním. Zadní část vozu lze vybavit rozdružovacími a dávkovacími válci. Již v základní výbavě má pohyblivou přední stěnu, která nabízí výrazně větší objem při stejné délce vozu. V případě potřeby zvýší objem ložného prostoru o 4,3 m3. Součástí standardní výbavy je také automatika plnění (na přání s možností předdefinovaných režimů). Výbavou na přání je pohyblivá přední stěna v inteligentním provedení umožňující obsluze pracovat s různými strategiemi nakládání, vykládání a nastavovat stupeň komprese. Vybavena je také velkou horní kompresní klapkou.